Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 1204 ggr
Silent_Hill
7/23/15, 1:58 PM

Bästa vigselålder

Psykologen Nicholas Wolfinger har gjort en sammanställande studie för att se vid vilken ålder för giftermål som man löper störst och minst risk för skilsmässa. Att gifta sig innan 20 års åldern är rent statistiskt inte det bästa beslutet då risken för skilsmässa inom 5 år är hög. 

Studien visar att mellan 25-34 års ålder är den bästa tiden att gifta sig. Då löper man minst risk att skilja sig inom fem år. 

”Den som gifter sig vid 25 års ålder löper 50 procent mindre risk för skilsmässa än någon som gifter sig vid 20 års ålder. De flesta unga par har helt enkelt inte de erfarenheter, den mognad eller det sociala stöd som behövs för att få ett äktenskap att fungera.”

”Analysen visar att upp till 32 års ålder minskar oddsen för skilsmässa med 11 procent för varje år man väntar med bröllopet. Men därefter börjar oddsen för skilsmässa att öka med fem procent om året.”

HÄR finns även ett diagram som Institute for Family Studies har sammanställt.

http://family-studies.org/want-to-avoid-divorce-wait-to-get-married-but-not-too-long/

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Maria
7/23/15, 2:31 PM
#1

Intressant.

Även om jag personligen inte passar i statistiken. Jag gifte mig vid 21 och i år har vi varit tillsammans i 35 år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sabina]
7/25/15, 12:21 AM
#2

Hmm, jaha. Då är det kört för mig då, 40+are som jag är 😉

NiklasTyreso
7/30/15, 9:46 AM
#3

Jag gifte mig vid ålder 31 och skilde mig 4 år senare, trots att jag gift mig i statistiskt bästa åldern. Varför är det viktigt att gifta sig? Vad motiverar en sådan här studie?

Stallmima
7/31/15, 6:48 PM
#4

Jag säger som #3  Varför är det så viktigt att gifta sig?  Det är eg bara ett papper anser jag  🤔

Maria
7/31/15, 6:50 PM
#5

Juridiskt sett så kan det ju vara en fördel att vara gift då det förenklar en del men annars så är ju sambopar i allra högsta grad också ett "äkta par"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Silent_Hill
7/31/15, 8:54 PM
#6

Här i Sverige tycker vi nog inte det är så viktigt att gifta sig jämfört med andra länder. Enligt scb ligger vi under genomsnittet både för giftermål och skilsmässa. Så lite beror på vart man bor och hur viktigt det är.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Åsa S
8/1/15, 10:05 AM
#7

Tror även förekomsten av barn kan inverka då det gäller äldre par, det är väl inte ovanligt äktenskap spricker pga av att man har barn från tidigare äktenskap som kanske inte kommer överrens med sin nya styvmor/styvfar, vi ger upp så lätt idag så lite slitningar för att folk inte gillar varann kan få folk att ge upp snabbt när de känner de står inför valet mina barn eller min nya partner. Det är ju inte så svårt skilja sig så det är en lätt väg ut + många (även äldre) tror gräset är grönare på den andra sidan och tror de ska hitta en bättre partner bakom nästa hörn.

Upp till toppen
Annons: