Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 886 ggr
[niklaeri02]
7/17/15, 8:01 AM

Bilar som kör själv

Hej Jag har läst i en tidning att bilar ska kunna köra helt själv år 2020 och att "ratt och pedaler ska komma att skrotas 2035". Kan det stämma att det sker så tidigt? I och för sig finns det redan t.ex. smarta farthållare i nya bilar som håller avstånd till framförvarande bil själv… :)

Annons:
Himmelsblå
7/17/15, 8:17 AM
#1

Så är det tekniken, finns redan och testas. Brorsan jobbar på Bosch (som gör elektronik till bilar). De har redan en självkörande bil som kör omkring på kontinenten. De har en gubbe i, men bilen kör själv.

tlover
7/17/15, 8:27 AM
#2

Sen 70:talet har det funnits självkörande "vagnar" som används som bilar som drivs av en enkel dator (70:talet som sagt) och har 0% skadestatistik. Där det uppfanns används det än (ett universitetsområde).

Dom drivs ju inte på bensin däremot så dom är inte så kända, dom behöver också en slags räls.

Men tekniken finns och det är på tiden att den börjar användas.

l'm back

pälli
7/19/15, 8:13 AM
#3

Vi köpte oss en fabriksny Ford Focus årsmodell 2015.
Detta gör den själv: Slår om till halv- och helljus, sätter igång vindrutetorkarna, ratten skakar om man kör på mittlinjerna, parkerar själv, har en döda-vinkeln varning, bromsar om man kör för nära något, läser av de flesta skyltarna så man får den infon i panelen, har farthållare, sensorer kring hela bilen så den tjuter om nåt är för nära.
Jag har säkert glömt något… men ja, som jag brukar säga ''Idag behöver man knappt körkort, bilen gör allt åt en''

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

[niklaeri02]
7/22/15, 9:10 AM
#4

Den som lever får se ;) #3 Hur fungerar det med att den parkerar själv? Handlar det om fickparkering?

pälli
7/22/15, 9:26 AM
#5

#4 Japp, eller den kan egentligen parkera i vilka fickor som helst men vi har inte vågat testat annat än fickparkering. Man får ställa sig långt ifrån den lediga platsen, trycka på en knapp och så söker bilen igenom stället på tom ficka och sen säger bilen åt en att stanna. Sen lägger man i backen på bilens kommando, släpper ratten och gasar och bromsar. Sen vips så har man parkerat :P Säger till om man ska lägga i en växel för att köra lite framåt, sen backen igen osv tills parkeringen är klar.
Vår bil kan tränga sig in själv i de trängsta fickorna, rätt så otroligt!
Jag skrek som en stucken gris första gången, har aldrig vågat lita på att en bil kan fixa det där då det ändå är vårt ansvar att inte köra in i bilarna. Men efteråt satt jag där och skrek ''WOW VAD HÄFTIGT!!!'' haha.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

[niklaeri02]
7/22/15, 11:35 AM
#6

Hehe, ja det låter rätt tufft. Får testa det nån gång då jag kanske skaffat nyare bil. (om man vågar)

Annons:
Upp till toppen
Annons: