Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 7155 ggr
[Synnerlig]
5/13/15, 3:38 PM

Healing med kristaller?

Jag har läst lite om healing med kristaller och det låter ju jättebra.  Att olika kristaller/mineraler har olika egenskaper och kan hjälpa oss med olika saker eller förstärka någonting inom oss osv. Men jag är samtidigt en väldigt skeptisk person som litar på vetenskapen.

Finns det några bevis på att healing (eller kraftgivande osv) med kristaller kan fungera?

Annars, varför tror eller tror inte ni att detta fungerar?

Annons:
JonasDuregard
5/13/15, 6:30 PM
#1

# "Finns det några bevis på att healing (eller kraftgivande osv) med kristaller kan fungera?"

Nej, det finns det tyvärr inte. 

"Annars, varför tror eller tror inte ni att detta fungerar?"

Jag tror inte det fungerar eftersom det skulle vara så enkelt att bevisa om det gjorde det, och för att de seriösa Experiment som har gjorts har misslyckats.

[Synnerlig]
5/13/15, 6:58 PM
#2

#1 Men då menar du att det finns vetenskapliga bevis på att de INTE fungerar? Skulle gärna vilja se dessa Experiment av ren nyfikenhet 🙂

JonasDuregard
5/13/15, 7:50 PM
#3

#2 Det beror på hur man menar. Har man visat att en sten inte fungerar går det alltid att komma på ursäkter för varför det inte fungerade då, att man i själva verket behöver en lite annorlunda sten och så vidare.

Det är bland annat därför man ska kräva positiva bevis, alltså bevis på att det fungerar inte bara uteblivna bevis på att det inte fungerar.

Angående experimenten så vet jag att  Christopher French gjorde studier i slutet på 90-talet där han jämförde effekten av kristallerna med effekterna av vanliga glasbitar utan att några skillnader upptäcktes. Hittar dem inte online.

Men som sagt, så länge det inte finns några positiva bevis på att det fungerar så är det bara ett av tusentals påstådda mirakelmedel.

Gurky
5/13/15, 11:14 PM
#4

Finns det ens några som helst vetenskapliga teorier om hur dom ska fungera? Saker som andliga, själsliga etc egenskaper brukar vara sånt som vissa tillskriver sånt som det inte finns några som helst belägg för.

[Synnerlig]
5/13/15, 11:50 PM
#5

#3 Aha, okej :) Då får jag kolla upp Christopher French och se om jag kanske kan hitta studien.

[Synnerlig]
5/13/15, 11:53 PM
#6

#4 Vetenskapligt vet jag inte men av det jag har förstått så består ju allt av energi och stenarnas energi ska väl göra något med vår energi, eller något. Jag tror att det togs upp i den här videon https://www.youtube.com/watch?v=xoUOn4Vbrz0

Annons:
JonasDuregard
5/14/15, 12:22 AM
#7

#6 "Vetenskapligt vet jag inte men av det jag har förstått så består ju allt av energi och stenarnas energi ska väl göra något med vår energi, eller något."

Det där kallas pseudovetenskap. Man tar vetenskapliga begrepp som energi och missbrukar dem för att låta trovärdig.

[Synnerlig]
5/14/15, 9:02 AM
#8

#7 Jaså? Jag trodde att det var ett faktum att allt består av energi. Så fel man kan ha då 😊 Jag vill bara poängtera att jag har inte påstått att jag tror på healing med kristaller, jag tycker bara att det ibland låter logiskt men en stor del av mig säger att det inte kan funka, därför ville jag veta vad ni vet angående detta 🙂

JonasDuregard
5/14/15, 9:36 AM
#9

#8 "Jaså? Jag trodde att det var ett faktum att allt består av energi."

Det kan man säga. Det är lite mer invecklat än så, men även om vi köper den förenklade beskrivningen så är det inte på något sätt ett tecken på att stenarna fungerar. Framgångsrik pseudovetenskap handlar just om att blanda sanningar med halvsanningar och lögner i precis lagom dos för att det ska bli svårt att genomskåda.

[Synnerlig]
5/14/15, 10:10 AM
#10

#9 Sant. Jag hittade en artikel som handlar om Christopher Frenchs Experiment http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1328277/New-Age-crystal-power-is-all-in-the-mind.html Jag måste påpeka att 80 personer känns väldigt lite i en undersökning 😛 Och bara testa vilka som känner och inte känner något bland 80 pers tycker jag inte säger så mycket. Fram med mikroskop och andra manicker säger jag! Jag vill veta hur det funkar/inte funkar på ett djupare plan 😃

Sen känner jag att om det nu är så att kristaller/mineraler bara är placebo så verkar det funka ganska starkt på dem som tror på det 🙂 Även om jag som sagt lutar mer åt att INTE tro på detta med kristaller så skulle jag nästan kunna tänka mig att skaffa kristaller mer för att de är vackra, kanske känner man sig jordad och så påminns man att fokusera på det kristallerna/mineralerna ska vara till för. Visserligen kan man använda nästan vad som helst för dessa ändamål, men det blir nog inte riktigt samma sak om man bara plockar fram en plastbit än om man har en fin kristall, om du/ni förstår vad jag menar? 😃

JonasDuregard
5/14/15, 10:53 AM
#11

#10 Problemet är att det finns tusentals om inte hundratusentals påståenden om olika mirakelmedel och magiska behandlingar. Att omsorgsfullt testa alla vore ett hutlöst slöseri av resurser som skulle kunna användas för att hjälpa människor istället. Men de som påstår att det fungerar borde ju enkelt kunna bevisa det.

En studie med 80 personer är ganska bra för en så här obskyr pseudovetenskap.

Gurky
5/14/15, 11:12 AM
#12

#6 Det är så att man får hjärnblödning av att bara se på introt till den där. Det är så mycket påhittat skitsnack att om man inte behöver mer än grundläggande kunskaper inom fysik/kemi och lite kritiskt tänkande för att genomskåda det. Dessvärre finns det nog många som saknar det. Man kan dra många paralleller mellan pseudovetenskap och religion.

[Synnerlig]
5/14/15, 11:53 AM
#13

#12 Jag förstår det 😛

Annons:
[Synnerlig]
5/14/15, 11:55 AM
#14

Jag känner att det nog var lite dumt att ställa denna fråga här, för jag ville ju gärna ha förklarat för mig hur det funkar (inte kan funka), men det verkar svårt då det inte verkar finnas någon grundlig undersökning på detta. Men tack ändå till er som svarade 🙂

Gurky
5/14/15, 4:35 PM
#15

#14 Det här är det bästa stället att ställa den frågan 😉

[Synnerlig]
5/15/15, 11:19 AM
#16

#15 Haha, jag menade mest att jag ville ha en förklaring till varför det funkar/inte kan funka 😃 Jag fick ju inte direkt svar på det, utan mest att det är "pseudovetenskap" och "skitsnack", det var inte riktigt det jag var ute efter 😛

JonasDuregard
5/15/15, 12:17 PM
#17

#16 Vad menar du med varför det inte kan funka? Den enkla förklaringen är ju att stenar inte är magiska. Vill du ha en förklaring till varför det är så eller vad?

[Synnerlig]
5/15/15, 2:44 PM
#18

#17 Magi tror jag inte på 😛 Jag menar om det stämmer att energi från material från t.ex. naturen kan påverka vår egen energi t.ex. eller om det inte funkar och i så fall varför funkar det/funkar det inte? Hoppas du förstår hur jag menar 🙂

JonasDuregard
5/15/15, 6:53 PM
#19

#18 "Jag menar om det stämmer att energi från material från t.ex. naturen kan påverka vår egen energi t.ex. eller om det inte funkar och i så fall varför funkar det/funkar det inte?"

Och svaret är att det inte funkar, därför att energi inte fungerar så. Det är svårt att ge ett mer precist svar utan att få en mer precis fråga. 

Angående "allt är energi" så skulle det vara lika rätt att säga "allt är materia". Materia kan så klart påverka annan materia, dock inte på så sätt att stenar botar sjukdomar.

Gurky
5/16/15, 12:14 PM
#20

#18 Man kan jag säga att deras definition av energi skiljer sig markant från den vetenskapliga. Om dom hade fått styra den vetenskapliga utvecklingen hade vi inte ens haft glödlampor vid det här laget 😉

#19 Fast nu tror jag att du uttrycker dig lite fel. Ett strålande exempel är solen. Fast i det här sammanhanget är det kanske rätt irrelevant då det är en helt annan typ av "energi" alternativa metoder brukar syfta på (och du också just nu?).

Annons:
JonasDuregard
5/16/15, 1:32 PM
#21

#20 Du har rätt i att alternativarnas användning av ordet energi skiljer sig från den vetenskapliga. 

Vad är det du anser att jag uttrycker fel? Det jag menar med att man kan säga att allt är materia är att massa-energi ekvivalensen (som är det man brukar avse när man säger att vetenskapen visat att allt är energi) går åt båda hållen. Alltså att om man säger, lite slarvigt, att materia är energi så måste man även gå med på att energi är materia.

Gurky
5/16/15, 1:47 PM
#22

#21 "Och svaret är att det inte funkar, därför att energi inte fungerar så. "  var det jag syftade på.

_Fisken
5/16/15, 2:38 PM
#23

Det kan ju funka också faktiskt om man ser på kristallerna, doftterapi, varma stenar etc. som placebo.  
En artikel jag läste som var skriven av läkare (som jag minns) var att just tron att placebomedicinen läker gjorde att personen ifråga läkte sig själv. Artikeln tog också upp effekten av nocebo. Genom att oroa sig för sjukdomar etc. så blev det en självuppfyllande profetia. 
Så ett hälsosamt tankemönster gör oss friska. Så jäkla enkelt är det!

JonasDuregard
5/16/15, 3:19 PM
#24

#23 När man säger "funkar" menar man att det har bättre effekt än placebo. 

"Så ett hälsosamt tankemönster gör oss friska. Så jäkla enkelt är det!"

I allra bästa fall, men långt från alltid. Ett hälsosamt tankemönster kombinerat med verksam behandling är alltid bättre.

Gurky
5/16/15, 11:23 PM
#25

Håller med #24 angående #23. En positiv inställning kan bara hjälpa till viss del. Ingen sten eller kristall i världen(vad jag vet, rätta mig om jag har fel) kan tex ge synen tillbaka medans en operation kan det. Men då kommer frågan, ska man kunna marknadsföra saker som "fungerande" om dom bygger på placebo som alternativ medicin? Eller borde det kallas för bedrägeri istället?

Magi-cat
5/17/15, 7:15 AM
#26

edit


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

_Fisken
5/17/15, 8:50 AM
#27

Vi talar ju inte om en kristall kan ersätta en ögonoperation. Tråden handlar mer om att en kristall är till nytta eller inte. Eftersom det finns människor som hävdar att kristaller hjälper så gav jag den infallsvinkeln att det kanske handlar om placeboeffekten. Den effekten vill eller kan jag inte bestrida. Så för min del tror jag på att kristaller kan fungera för de som är mottagliga för sånt. Sen finns det tvivlare (som jag) som gärna vill ha allt på papper. Samtidigt kan jag inte säga att jag/vi/forskare etc kan och vet allt. Därför är jag lite mer ödmjuk inför detta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: