Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 1734 ggr
Silent_Hill
2015-05-07 12:48

Skånskan suddas ut

Det är i en ny svensk forskningsstudie som man nu kan slå fast hur de svenska dialekterna slipats bort. På bara 70 år har dialekterna anpassats kraftigt mot riksuttalet.

Fonologen Martin Persson är nu aktuell med sin studie The Phonology of Dialect Erosion. Där han undersöker hur två skånska dialekter lät för 70 år sedan, nämligen Göinge- och Österlen-dialekterna.

”Idag hade vem som helst i Sverige förstått om en yngling från Göinge-trakten läst upp nyheterna på TV. Det hade varit omöjligt för 70 år sedan”

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/skaningar-allt-mer-begripliga

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
catcult
2015-05-07 13:09
#1

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att det blivit så! För ett tag sedan blev jag retad av min betydligt yngre brorsdotter p.g.a mitt uttal av vissa ord som jag uttalade på min dialekt (inte skånska, men en dialekt som talas i sydvästra Sverige som inte ens är särskilt underlig).  Hon frågade mig om jag inte kunde uttala de orden rätt, sa att det lät fult och fortsatte med att säga orden på generisk rikssvenska och bad mig försöka säga dessa ord på samma vis. Jag upprepade de ord hon sa på tråkig generisk rikssvenska och hon utbrast ett mycket förvånad: "Men du kan ju säga det rätt! Varför gör du inte det då?", varpå jag svarar henne att jag helt enkelt tycker att det är tråkigt att vara som alla andra och jag väljer att prata som jag gör eftersom jag vill och kan.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Kaj
2015-06-08 11:36
#2

Det är även anledningen till att man har så få dialekter i USA och att skillnaderna mellan dessa dialekter är ganska små.
Från början fanns tre stråk av dialekter i USA. Sydstaterna, New England och mellan USA (New York Washington….)
Lyssna på amerikanska filmer och TV serier.  Alla låter ung lika dant i språket (förutom ovanstående dialekter). Försök avgöra skillnaden mellan Washington, Chicago eller Philadelfia dialekt om du kan - inte ens en amerikaner kan det med någon stor säkerhet.
Orsaken var att i USA flyttade nybyggarna runt hela tiden och et blev aldrig tid för att hinna utveckla några större skillnader i dialekter.
På senare år har et dok blivit vanligare att man så att säga "stannar" livet ut i ett område och då utvecklas dialekter där. Exempel är New York och Kalifornien/Hollywood som de senaste 50 åren utvecklat distinkta dialekter. Först ut var New York som började få en klar dialekt redan på 30-talet. Kalifornien/Hollywood började utveckla sin "high-school" dialekt någon gång på 70-80 talet.

I länder där dialekter redan har utvecklats (som i Europa)  så går det med dagens samhälle med TV, filmer, mdia etc mer och mer åt att man blir bombarderad med riksdialekten (som alltid utvecklas runt huvudstädernas närområde) för det är den dialekten alla kommer i kontakt med dagligen via TV, film, Internet …

Farwuq
2015-06-17 14:05
#3

Mycket tråkigt. Det var en helt annan skånska som talades på 60-talet då jag var barn.

Jag kan inte tala den men jag skulle förstå den om den hördes.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: