Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 1360 ggr
Silent_Hill
4/28/15, 11:28 AM

Allergier ökar

Allergier ökar allt mer och forskare är överens om att det har med vår levnadsmiljö att göra. Man räknar med att var fjärde svensk är drabbad av allergi. 

På 1950-talet var det mindre än en procent av Sveriges befolkning som led av astma. Idag är det runt tio procent. En teori om varför det är så är att vi genom vår livsstil har kommit längre från naturen och de mikroorganismer som kan skydda oss mot allergier.

Det är en enorm skillnad i hur vi exponeras för smuts och smittoämnen idag jämfört med början av seklet.  Vi har eliminerat sjukdomar som kolera, polio och dysenteri och immunsystemet hinner inte anpassa sig. När man tar bort smittoämnen försvinner också mikroorganismer som svampar och bakterier, som har en kraftig skyddseffekt mot allergier. 

Det verkar dock som att första levnadsåret har stor inverkan på hur allergisk man blir längre fram i livet.

Första levnadsåret är jätteviktigt för sunt immunsystem. Saker man sväljer får man tolerans mot, så det finns inget som tyder på att man ska undvika att ge små barn allergiframkallande livsmedel som nötter.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-okar-allergier-for-lite-bakterier-i-kroppen

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
OlgaMaria
5/4/15, 3:14 PM
#1

Fast att man ska ge allergena ämnen tidigare finns det väldigt dåligt stöd för. Man bör snarare vänta med sådant eftersom immunsystemet och tarmfloran inte är fullt utvecklad under första levnadsåren.

På 70-talet ansåg man att man skulle ge allergena ämnen och mat över huvud taget  väldigt tidigt. Det tänket övergav man senare. Min syster uppfostrades så och hon är extremt allergisk idag.

Här tar Kostdoktorn upp två studier som visar att det inte hjälper att förebygga glutenintolerans genom att införa gluten tidigt eller under skydd av amning.

Allergier handlar ju om att immunförsvaret blir uppstressat och uppfattar ett ofarligt ämne som ett hot. Det är bara logiskt att man inte ska införa en massa olika sorters ämnen till små barn, utan ta det lite i taget, och att bröstmjölk eller ersättning är den bästa födan för små barn. Man har ju ändrat riktlinjerna för när man ska införa smakportioner från 4 månader till 6 månader. Bra!

Jag tror personligen att alla vacciner som vi ger till små barn kan vara en orsak till att allergier ökat så otroligt mycket. Vacciner är trots allt ett stort stresspåslag för immunförsvaret, de är designade för att just stressa immunförsvaret. Och ett stressat immunförsvar kan lättare uppfatta ofarliga ämnen som hot, och således utveckla allergier.

Att tillföra probiotika till små barn är nog en mycket god idé däremot. Det borde kanske subventioneras på samma sätt som D-droppar. Jag läste någonstans att det första levnadsåret är avgörande för vilken tarmflora man kommer ha under resten av livet. Kroppen uppfattar nämligen den tidiga tarmfloran som något slags utgångsläge som den sedan gärna återgår till efter att den blivit rubbad. Så det borde ju vara jätteviktigt att små barn får i sig goda bakterier.

Min son var hyperkänslig mot komjölk när han var liten. Jag gav honom mycket probiotika och vid 1 års ålder hade han inga problem med mjölk längre. Tror att probiotikan hjälpte honom mycket.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: