Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1381 ggr
Silent_Hill
2015-04-27 11:52

Levande mammut kan bli verklighet

Svenska forskare har kartlagt arvsmassa från två olika mammutar. Det visar sig att mammutarna var kraftigt inavlade och att det kan ha lett till att de dog ut. Resultaten kan användas till att återskapa en levande mammut inom fem till tio år.

Det finns även amerikanska forskare som håller på att försöka återskapa en levande mammut genom att byta ut gener från en elefant till gener från mammut. De svenska resultaten gör att de kommer närmare sitt mål. Love Dalén, docent på Naturhistoriska riksmuseet,  tror att det faktiskt är möjligt att de kan lyckas.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/svensk-forskning-kan-leda-till-aterskapandet-av-levande-mammut

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
veggie4every1
2015-04-27 12:04
#1

Underbart. Då kan vi ha dom i fångenskap och stå och glo på dom🤓

Kanske att vi kan utnyttja dom till annat också så småningom, kött och päls exempelvis. Välkommen tillbaka mammut💔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

RobinEH
2015-05-04 13:50
#2

#1

Bra tanke. Är det miljöeffektivare med mammutkött tro?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

kena10
2015-05-29 21:55
#3

#1 Så bra sagt!

kamera0710
2015-06-23 06:36
#4

#2 Dagens elefantarter är inte effektiva, över hälften av födan passerar osmält igenom. Hur det är (eller var)  med mammuten får vara osagt.

tlover
2015-07-17 08:31
#5

#4 Allt är ju skapat (eller vad man vill kalla det) av en anledning. Det finns säkert en bra anledning till att över hälften av födan passerar osmält.

För övrigt säger jag det min svåger sa då vi skulle se Jurrasic World, "Gick inte de tre första filmerna ut på att det var en dålig idé" (att föda upp förhistoriska djur och ha dom i en park.)

l'm back

kamera0710
2015-07-17 08:52
#6

#5 Evolutionen har ingen planering eller målsättning alls (även om det är en vanlig missuppfattning att det är så), den drivs av individernas strävan att sprida sina arvsanlag. Vad som premieras är vad som ger fortplantningsframgång för stunden.

Läs t ex Staffans Ulfstrands bok "Gökmaffia och falska orkidéer". Ett kapitel tar upp det klassiska exemplet med en björkmätarart i Storbritannien, med anlag för både vitt och svart. När skogarna var rejält sotiga pga koleldning gynnades den svarta varianten. När föroreningarna minskade gynnades den andra färgvarianten.

Annons:
tlover
2015-07-17 09:34
#7

#6 Fast inget går ju outnyttjat, även om elefanten inte smälter allt av dess föda så finns det nått (djur, växt, svamp m.m) som utnyttjar det faktum att det finns mängder av halvsmält mat där det finns elefanter.

Det är det jag menar. Så det behöver inte alls vara negativt att över hälften av elefantens kost passerar osmält.

l'm back

NiklasTyreso
2015-07-30 10:24
#8

Vetenskapen vet än inte hur man ska rulla ihop och paketera DNA-strängar vilket gör att vi inte kan stoppa in kromosomer i ett ägg och låta det växa. Bästa tipset för att återuppleva mammuten är att ta en elefantcell och gen för gen byta ut dem mot mammut gener, men det är ju miljontals av gener som ska bytas ut då. Istidens sibiriska stäpper befolkades av gräsätande djur som hästar, visenter och mammutar. Gräs växer snabbt varje sommar när det gödslas av djur men det avbetade gräset gjorde att marken frös hårt under vintern. Idag täcks delar av Sibirien av buskar när det inte finns gräsätare längre och det gör att tundran inte fryser lika hårt på vintrarna. I kombination med växthuseffekten tinar busk-tundran och släpper ut växthusgaser. Ett ryskt forskningsprojekt undersöker om det går att återställa istidens grästäckta hårdfrysta tundra m h a gräsätare (häst och visent). http://www.pleistocenepark.ru/en/

Upp till toppen
Annons: