Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 1295 ggr
Silent_Hill
4/13/15, 8:37 AM

Oändligt antal universum

Allt fler forskare ser det som en omöjlighet att vårt universum är det enda som finns. Istället tror de att vi är del av ett multiversum, ett oändligt antal parallella universum. Om det stämmer så innebär det en vetenskaplig revolution.

Teorierna om flera världar föddes redan i mitten av 1900-talet av fysikern Hugh Everett, men avvisades då som mer eller mindre galenskap. Idag börjar allt fler forskare både acceptera och stödja teorin att vårt universum inte är ensamt, utan ett i en oändlig mängd världar.

Vad finns egentligen bortom Big bang och universums väggar? 

Max Tegmark, professor i fysik vid Massachusetts Institute of Technology, tror att där fortsätter rymden i oändlighet, ett oändligt antal universum.

"Vi har inte ett enda bevis för att universum tar slut där, och jag har inte en enda kollega som tror det. Det är som att säga att jorden slutar vid horisonten. Varför skulle det vara så?"

Flera forskare hävdar också att alla tänkbara händelseförlopp finns förverkligade någonstans därute i en parallell verklighet eftersom vårt universum hela tiden delar sig. Om forskarna har rätt skulle det också kunna innebära att det finns ett oändligt antal av dig själv ute i multiversum

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-det-finns-oandligt-antal-universum

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
[VSK]
4/13/15, 8:51 AM
#1

Och när de hittat bevis för detta (aldrig alltså inom vår levnadstid) så kommer de finna bevis för andevärlden 🙂

mulac
5/5/15, 9:29 AM
#2

Man kan inte annat säga än att man känner sig ganska liten i dom proportionerna!

Gurky
5/7/15, 1:18 PM
#3

#1 Syftar du på att du inte tror att dom kommer att någonsin finna bevis för det?

[VSK]
5/7/15, 1:54 PM
#4

#3

Som jag skrev, inom vår levnadstid.

Gurky
5/7/15, 3:34 PM
#5

#4 Anledningen till att jag skrev som jag skrev var för att du kopplade ihop det med andevärlden.

[VSK]
5/7/15, 5:22 PM
#6

#5

okej… 🙂

Annons:
kena10
5/7/15, 11:05 PM
#7

Kommer man dö samtidigt i alla universum. Eller kommer någon att leva för evigt i något universa.  "Alla tänkbara händelseförlopp finns förverkligade"

LenaR
7/14/15, 9:59 AM
#8

Jag har börjat läsa Tegmarks bok "Vårt matematiska universum", och jag har sett att han kommer att diskutera multiversum-teori i den. Ska bli spännande läsning!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: