Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1766 ggr
Valkyrija
4/3/15, 11:14 PM

ögonfärg

Vet inte på vilket forum jag skulle fråga så jag ställer frågan här. Jag har gröna ögon, min mamma har gröna och min pappa blå. Min sambo har blå och lika så hans mamma men pappa vet jag inte. Vilken ögonfärg har våra barn störst chans att få? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Hoseok
4/3/15, 11:18 PM
#1

Skrev totalt fel, återkommer, haha.

reverse
4/3/15, 11:45 PM
#2

Skulle vara intressant att veta! (Också grönögd)

 //Lina

[TanatosNyx]
4/3/15, 11:52 PM
#3

Grön är dominant, blå är reccissiv. Om barnet ärver din blåa gen efter din far så blir det blåögt, annars grönögt.

Hoppas jag minns rätt nu, är astrött och kollade inte upp innan jag postade så reserverar mig mot felaktigheter 😴

[TanatosNyx]
4/4/15, 12:05 AM
#4

Det borde bli såhär:

Valkyrija
4/5/15, 12:28 PM
#5

Tusen tack för era svar! Fick reda på att min sambos mamma också hade gröna ögon. Hur förändras det då? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

[TanatosNyx]
4/5/15, 12:37 PM
#6

Inget förändras, hon har ändå fört en recessiv blå gen vidare, inte den gröna genen. :) är blivande fadern blåögd måste han ha två blåa gener. Då spelar inget annat in.

Annons:
OlgaMaria
4/9/15, 3:00 PM
#7

Du har redan fått svar, men min mamma har gröna och pappa blå. Alla vi fem barn fick gröna ögon. Min man har blå ögon (hans mamma blå och pappa bruna) och våra barn har blå ögon båda två. :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: