NATURVETENSKAP

Forskning om sömnen

2014-12-29 22:57 #0 av: Silent_Hill

En liten samlingstråd om all forskning som har med sömnen att göra Glad

SomnarSover

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2014-12-29 22:58 #1 av: Vovisch nr2

Följer ;)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Anmäl
2014-12-29 22:59 #2 av: Silent_Hill

Forskare upptäcker hemligheten till varför en del kan klara sig på endast 4 timmars sömn. 

The ABCC9 gene, som tidigare även har kopplats till hjärtsjukdomar och diabetes.

Forskare bad 4000 personer från 7 olika EU länder fylla i ett frågeformulär om sina sömnvanor. Forskare analyserade sedan deras svar, samt deltagarnas gener.

De upptäckte att personer som hade två kopior av en gemensam variant av ABCC9 sov betydligt kortare perioder än personer med två kopior av en annan version.

Denna gen har också upptäckts att finnas hos fruktflugor som även uppvisar ett sömnliknande beteende.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2066354/The-Thatcher-gene-Scientists-discover-secret-internal-alarm-clock-allows-just-hours-sleep.html

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2014-12-29 23:01 #3 av: Silent_Hill

#1 Oj, vad snabb du va Skrattar

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2014-12-29 23:03 #4 av: Silent_Hill

Tonåringars sömnvanor

Om du någonsin haft med en tonåring att göra så finns det en god chans att du har upplevt en viss ovilja att lämna bekvämligheten av deras mysiga fristad. Ett vanligt antagande är att alla tonåringar är lata och omotiverade när det gäller att komma ur sängen på morgonen. 

Forskning  visar att det finns verkliga biologiska faktorer för att förklara dessa typer av beteenden.

Från runt tiden för tonåren, sker en hormonell förändring i kroppen.  Under åren av puberteten sker en 2-3 timmars försening i dygnsrytmen och barn i denna ålder, särskilt män, blir gradvis mer kvällsmänniskor. Detta kallas för försenad sömnfas. Sömn är avgörande för tonåringar eftersom när dom sover släpper deras kropp ett hormon som är väsentligt för deras tillväxt. Studier har även visat att tonåringar behöver 9-10 timmars sömn per natt. 

En viktig förändring som sker nattetid är ökade nivåer av hormonet melatonin, vilket hjälper oss att somna. De flesta vuxna börjar producera melatonin vid ungefär 22 tiden. Vid en studie hos tonåringar upptäcktes det att dom började producera hormonet vid 01 tiden.  Denna försening kan bero på hur tonåringars livsstil ser ut idag. Genom att sitta framför en skärm, som många av dagens tonåringar gör, stimulerar dom hjärnan av det starka ljuset vilket kan orsaka den senare utgåvan av melatonin. Samtidigt kan den hormonella omvävlingen trycka tillbaka frisättningen av melatonin. 

I USA har många skolor lagt skolstarten något senare för att ge sina tonåringar lite extra tid i sängen. Man har då sett en avsevärd förbättring i elevernas utbildningsresultat. 

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/body/articles/lifecycle/teenagers/sleep.shtml

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2014-12-29 23:06 #5 av: Vovisch nr2

#3 hihi :3

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Anmäl
2014-12-29 23:09 #6 av: Silent_Hill

Tupplur

I många västerländska samhällen ses begreppet tupplur som något negativt. Om du någongång blivit påkommen att råka slummra till på jobbet eller i skolan så är du nog inte så populär bland kollegorna och kan till och med ses som lat. Dock så har det visat sig att tuppluren kan förbättra din prestation på jobbet och t.o.m rädda liv. 

1989 inleddes en NASA studie hurvida en tupplur skulle kunna öka säkerheten hos piloter. Två olika grupper fick därför flyga över Stilla havet. I den ena gruppen fick den ena piloten sova 25 minuter medan andrepiloten var vaken. Den andra gruppen fick vara vaken under hela resan. Dom som inte fick sova nickade till fem gånger så mycket mer än dom som fick sova. 

Studier har visat att hjärnan är mer aktiv i människor som tagit en tupplur än hos dem som inte sovit under dagen.

En tupplur bör dock inte vara längre än 30 minuter; då det förfaller kroppen i en djup sömn, som det är svårt att vakna ifrån. 

http://www.physics.ohio-state.edu/~wilkins/writing/Resources/essays/nap_refreshs.html

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2014-12-29 23:15 #7 av: Silent_Hill

Varm mjölk

Vissa människor tror att ett glas varm mjölk kan hjälpa dig att somna eftersom den innehåller tryptofan, en essentiell aminosyra som är ansvarig för att producera serotonin, som är avgörande för en hälsosam sömn. Dock har bevis visat att ett glas mjölk på egen hand inte kommer att producera dessa effekter. Kroppen behöver också kolhydratrika livsmedel som bidrar till att producera insulin. Detta är nödvändigt för att tryptofan ha några sömnframkallande effekter. Det är möjligt att effekterna av varm mjölk kan vara rent psykologiskt. Folk kan förknippa mjölk med sin barndom och moderlig omsorg.

http://www.nytimes.com/2007/09/04/health/04real.html?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2014-12-31 19:05 #8 av: Silent_Hill

Läsning från läsplattor försämrar sömnen

En studie som gjorts i USA visar att läsning från läsplattor och andra typer av skärmar försämrar sömnen  till skillnad från vanliga böcker. En anledning till detta tros vara ljuset från skärmarna som stör bildandet av sömnhormonet melatonin. 

I studien kunde man fastställa att de som läst från böcker från läsplattor somnade senare och hade kortare REM sömn.

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3873503.ece

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2015-01-01 10:10 #9 av: Magi-cat

http://www.medicaldaily.com/why-you-should-disconnect-your-smartphone-after-9-pm-blue-light-blocks-melatonin-leads-poor-sleep

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2015-01-01 14:10 #10 av: Geru

#8 Vet inte om jag skulle kalla det läsplatta om skärmen faktiskt lyser, För mig är en läsplatta en platta med en skärm som specifikt inte lyser. Du behöver alltså annat ljus.

Anmäl
2015-01-01 14:53 #11 av: Silent_Hill

#10 Ja, just det. Det har du rätt i Tummen upp

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2015-01-18 14:13 #12 av: Silent_Hill

Tupplur ger bebisar bättre minne

Forskare från Ruhr-Universität Bochum och University of Sheffield har undersökt hur tupplurar påverkar bebisarnas minne och inlärningsförmåga. Totalt deltog 216 bebisar som var 6- eller 12 månader gamla. Studien visar att bebisar som får ta en tupplur får bättre minne och inlärningsförmåga än spädbarn som inte fått sova. 

När vi sover flyttar vi över minnena från korttidsminnet till långtidsminnet under sömnen och det innebär att minnena sitter mycket starkare och att de sitter kvar över längre tid.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tupplur-ger-bebisar-battre-minne

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2015-03-21 13:22 #13 av: Silent_Hill

Tidiga morgnar är hälsofarligt för tonåringar

När man kommer i pubeterten ökar sömnbehovet  vilket med skolornas tidiga morgonscheman gör det snudd på omöjligt för tonåringarna att hinna få den sömn de behöver.

En studie som gjordes på 9000 gymnasieelever visar att när skolans starttid flyttades fram från klockan 7.50 till 8.40 förbättrades elevernas betyg – samtidigt som trötthet, depressionssymtom och koffeinkonsumtion minskade.

I USA har många skolor flyttat fram skolans starttider. Nu efterlyser forskarna liknade steg i Sverige och understryker att frågan om att lägga om skoltiderna, med hänsyn till tonåringarnas dygnsrytm är vetenskaplig och inte ideologisk.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidiga-morgnar-halsofarliga-for-tonaringar

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Anmäl
2015-03-22 16:49 #14 av: Geru

#13 Woho! Bekräftelse på vad jag trott länge xD

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.