Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 2550 ggr
Blanksteg
7/27/14, 11:45 AM

Åska - dunder men ingen blixt

När det är åskväder och man bara hör ett väldigt tydligt dunder med flera minuters (5-10) mellanrum men ser ingen blixt, betyder det att åskan är långt borta?

Annons:
Tant Grön
7/27/14, 11:49 AM
#1

Jag tror den är långt borta om man inte ser blixten.

Blanksteg
7/27/14, 11:51 AM
#2

Ok! Dundret låter bara så högt, så blev lite osäker.

Tant Grön
7/27/14, 11:54 AM
#3

Vet inte hundra % om jag har rätt. Det finns ju blixtar utan muller, s.k. kornblixtar.

Rumblebee
7/27/14, 12:05 PM
#4

Ser man ingen blixt så är det för att ovädret är för långt borta. Mig veterligen beror mullret från åskan på elektriska urladdningar. Så ingen blixt inget muller.

Blanksteg
7/27/14, 1:55 PM
#5

Ah ok! Blixten kom till slut, med få sekunders (ibland bara 2 sek) mellanrum mellan blixt och muller. Så drog ur alla kontakter och satte mig och läste en bok istället :)

gant
8/8/14, 11:52 AM
#6

Många blixtar sker ju faktiskt i molnen (utan att de slår ner).  Och då kan natutligtvis molnen skymma blixten. Dessutom finns det väl ofta saker på marken som kan skymma blixten?

(Om man händelsevis står på en plats där man har 360 grader fri sikt när det åskar, så bör man nog flytta på sig, snarare än att leta blixtar)

Annons:
Tant Grön
8/8/14, 8:24 PM
#7

När jag var ung var det  en jordbävning här i Sverige.  Tyvärr så sov jag och missade den. Men grannarna sa att det mullrade och dom trodde det var åska.

Farwuq
8/11/14, 8:12 PM
#8

#7

Menar du Jordbävningen i Skåne 2008?

Jag var mitt inne i den, det mullrade och "klapprade", det var en helt fantastisk och smått surrealistisk upplevelse. Man fattade liksom inte att det var verkligt och sant; att det kunde vara en jordbävning i Skåne.

Jag var på jobbet men min dotter berättade att grannarna rusade ur sina lägenheter i pur förvåning.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tant Grön
8/11/14, 11:48 PM
#9

#8 Nej, detta var på 70 talet.

Förstod du att det var en jordbävning du upplevde, eller fick du veta det efteråt?

Farwuq
8/12/14, 2:54 PM
#10

Ja, jag förstod att det var jordbävning.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Inkanyezi
8/13/14, 11:27 PM
#11

Första gången jag var med om en lätt jordbävning fattade jag det inte alls, förrän jag nämnde att jag tyckte att det var konstigt att huset skakade, och jag trodde att det var någon tung transport som gick förbi på gatan utanför. Men när jag tittade ut från balkongen på elfte våningen såg jag inte någonting sådant, utan allt var helt lugnt därute, även om det hade låtit som en mycket stor dieselmotor och kanske en riktigt tung transport på vägen. Platsen är Santiago de Cuba.

María, som jag bodde hos vid tillfället, skrattade och sade bara att det var en "temblor". Det vibrerade i hela huset, och glasen i diskstället skallrade, och det pågick i kanske sex eller sju sekunder. Hon sade att artonvåningshuset var "jordbävningssäkert", men jag tvivlar. Det står i alla fall ännu, och en hel del andra lika höga, och det är lättare seismiska rörelser flera gånger varje år. För en tid sedan var en så kraftig att vi fick en spricka i huset, men hittills har det inte varit några allvarligare jordbävningsskador.

Upp till toppen
Annons: