NATURVETENSKAP

Åska - dunder men ingen blixt

2014-07-27 11:45 #0 av: Blanksteg

När det är åskväder och man bara hör ett väldigt tydligt dunder med flera minuters (5-10) mellanrum men ser ingen blixt, betyder det att åskan är långt borta? 

Anmäl
2014-07-27 11:49 #1 av: Tant Grön

Jag tror den är långt borta om man inte ser blixten.

Anmäl
2014-07-27 11:51 #2 av: Blanksteg

Ok! Dundret låter bara så högt, så blev lite osäker. 

Anmäl
2014-07-27 11:54 #3 av: Tant Grön

Vet inte hundra % om jag har rätt. Det finns ju blixtar utan muller, s.k. kornblixtar.

Anmäl
2014-07-27 12:05 #4 av: Rumblebee

Ser man ingen blixt så är det för att ovädret är för långt borta. Mig veterligen beror mullret från åskan på elektriska urladdningar. Så ingen blixt inget muller.

Anmäl
2014-07-27 13:55 #5 av: Blanksteg

Ah ok! Blixten kom till slut, med få sekunders (ibland bara 2 sek) mellanrum mellan blixt och muller. Så drog ur alla kontakter och satte mig och läste en bok istället :)

Anmäl
2014-08-08 11:52 #6 av: gant

Många blixtar sker ju faktiskt i molnen (utan att de slår ner).  Och då kan natutligtvis molnen skymma blixten. Dessutom finns det väl ofta saker på marken som kan skymma blixten?

(Om man händelsevis står på en plats där man har 360 grader fri sikt när det åskar, så bör man nog flytta på sig, snarare än att leta blixtar) 

Anmäl
2014-08-08 20:24 #7 av: Tant Grön

När jag var ung var det  en jordbävning här i Sverige.  Tyvärr så sov jag och missade den. Men grannarna sa att det mullrade och dom trodde det var åska.

Anmäl
2014-08-11 20:12 #8 av: Farwuq

Menar du Jordbävningen i Skåne 2008?

Jag var mitt inne i den, det mullrade och "klapprade", det var en helt fantastisk och smått surrealistisk upplevelse. Man fattade liksom inte att det var verkligt och sant; att det kunde vara en jordbävning i Skåne.

Jag var på jobbet men min dotter berättade att grannarna rusade ur sina lägenheter i pur förvåning.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2014-08-11 23:48 #9 av: Tant Grön

#8 Nej, detta var på 70 talet.

Förstod du att det var en jordbävning du upplevde, eller fick du veta det efteråt?

Anmäl
2014-08-12 14:54 #10 av: Farwuq

Ja, jag förstod att det var jordbävning.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.