Annons:
Etikettövrigt
Läst 4062 ggr
[kajmal"]
2014-06-21 09:07

Har vatten minne ?

Har vatten minne?
när jag kokat kaffe , brukar jag ställa kannan under vatten för att svalna. ibland får den stå för länge under vattenkranen , och är iskallt. då får jag slå upp kaffet i en kopp och värma upp i mikron. det blir varmt på några sekunder, men tar man en kopp kallt kaffe som stått länge i kannan, och slår upp. och ställer i mikron, så tar det mycket längre tid för att värma upp koppen

Annons:
Maria
2014-06-21 09:09
#1

Har du jämfört vilken temperatur kaffet verkligen har innan du värmer det i mikron?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[kajmal"]
2014-06-21 09:10
#2

bara min uppskattning

Maria
2014-06-21 09:13
#3

Min gissning är att det första kaffet i själva verket är några grader varmare än det andra och då upplever man det som att det andra tar längre tid att värma upp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[kajmal"]
2014-06-21 09:20
#4

brukar stoppa ner ett finger i koppen , när jag värmer i mikron.

nån med termometrar kanske kan kolla?

_Fisken
2014-06-21 09:44
#5

Man kan ju säga att värmen är själva minnet. Det är historien om vad vattnet har gått igenom. Är vattnet kallt har det tappat minnet. :-)

Värme är ju vibrationer i molekylerna. Slutar de att vibrera kan de (troligtvis) inte fås lättare i vibration igen. Det krävs nog samma påverkan igen. Men man ska aldrig säga aldrig….

[kajmal"]
2014-06-21 10:12
#6

så kanske molekylerna fortfarande vibrerar i det första kalla kaffet.  de minns värmen!

Annons:
_Fisken
2014-06-21 10:31
#7

Om de vibrerar är kaffet varmt.

Gen
2014-06-28 00:05
#8

Temperatur kan ses som molekylernas rörelseenergi. Vibrationer är dock något annat. Faktum är att molekyler vibrerar vid absoluta nollpunkten. Hur som helst, nej, ditt kaffe har inget minne. Köp en termometer och undersök själv tycker jag kajmal. Världen är ett ostron öppen att studeras :) En kul effekt som alla kanske inte känner till är att varmare vatten kan frysa snabbare än kallare vatten: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect Med ditt kaffe, en termometer och lite ihärdighet, kan du kanske upptäcka kajmal-effekten

Gurky
2014-07-01 13:31
#9

Det har med energi och bindningar att göra, inte något med något minne ;)

NiklasHjelm
2014-09-03 13:31
#10

Beror på, ändrade du höjd när du kokade? ;)

-----------------------------------------------------

http://www.niklashjelm.se

Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.

http://www.facebook.com/fotografniklashjelm

[TanatosNyx]
2015-04-04 00:10
#12

som nämnts så är det vattnemolekylernas vibrationer som är det intressanta här.

Lite samma som varför micromat blir varm så fort, men svalnar mycket snabbare än spisvärmd mat. Mikrovågorna "fuskar" maten varm genom vibrationer. Är för trött för att förklara mig, kan vara ute och segla helt men jag tror någon mer på alerten kanske nappar och kan spinna vidare på det jag sagt.

Annons:
[Hukanson]
2018-12-05 03:56
#14

Icke att förglömma att människokroppen består till ca 60% av vatten och det torde väl innebära att vatten kan ha ett minne? Annars ställs man inför frågan - vad i människan (skilt från vatten) lagrar alla minnen? 

Nya Zeeland har nyligen tillkännagivit att alla djur i landet är kännande varelser (med minne) och var lagrar då djuren sina minnen?

Codonopsis
2018-12-07 15:42
#15

Vatten har inget minne. Det krävs en hjärna för att ha en minnesfunktion.

Upp till toppen
Annons: