Annons:
Etiketttester-quiz-och-undersökningar
Läst 1837 ggr
Southpaw
2014-02-02 20:57

Era åsikter om IQ.

Vad är eran uppfattning av just IQ?

Det finns många som har en negativ uppfattning och anser att ett högt IQ är inte värt någonting. Det finns också de som anser att IQ oftast går hand i hand med andra negativa saker som t.ex. att folk med en hög IQ är sämre på grupparbete. Och sen finns det självklart de som har väldigt höga tankar om just IQ..

Vad innebär det att vara intelligent för er? Därmed vad tycker ni då om just IQ test. Anser ni att de mäter just ens intelligens kvot, eller mäter den något annat?

Och nu när vi bor i Jante-Sverige så verkar det vara väldigt många personer som anser att gruppen Mensa vars medlemmar måste ha ett visst IQ snitt, är något fult. Håller ni med? Är det fult att vara medlem i Mensa? Skulle ni vilja vara med i Mensa? Eller anser ni att det inte spelar någon roll? Då Mensa är som vilken grupp som helst. Eller anser ni att det inte är något fel på Mensa klubben i sig självt, men att det nog är bara en massa självgoda personer som blir medlemmar och är därmed inget man själv skulle vilja vara medlem i..

Hur viktigt är det att vara intelligent (ha ett högt IQ) enligt er? Kan man vara smart utan att vara så speciellt intelligent? Är intelligent = smart? Eller anser ni att intelligens är en viktigt del, men är lika relevant till ens smarthet som hur stark man är är relevant till ens atletiska förmåga? Alltså att styrka är viktigt, men att vara atletiskt innebär mer än att vara stark och är därmed något man kan kompromissa.

Kan man träna upp sin intelligens (IQ)? Eller är det kanske viktigare att fokusera på andra saker då man inte kan påverka sin intelligens (IQ)?

Annons:
LajvKrattan
2014-02-02 21:13
#1

Jag tycker att IQ är ett ensidigt och otillräckligt mått på intelligens. Theory of multiple intelligences är steget bättre. Intelligens är alldeles för komplext för att kunna summeras i en siffra. 
     Om vi i stället talar om för- och nackdelar med hög matematisk-logisk och visuell-spatial intelligens (de som IQ-tester mäter) så ser jag inga nackdelar. Däremot är det, så som jag upplever det, vanligt att ha hög IQ men brista i andra avseenden. Jag tror att det är bäst att ha balans mellan de olika intelligenserna eller de olika sätten att applicera sin intelligens, beroende på hur man ser på saken.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Geru
2014-02-02 21:33
#2

Alltså… Att ha hög IQ är samma sak som att typ kunna springa snabbt. Du löser saker snabbare. Förstår vissa saker lättare. Det betyder inte att man är en bättre människa. Bara en snabbare. 

Att ha hög IQ kan vara frustrerande med, i och med att du ser samband och förstår saker medans andra inte gör det. Det blir både svårt och frustrerande att förklara hur saker fungerar då.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Silent_Hill
2014-02-04 15:56
#3

Jag anser att ett högt eq är mer värdefullare än ett högt iq. Högt iq visar ju mer på att du kan snabbt lösa olika logiska problem och har större analytisk förmåga.
Men med ett högt eq har man större uppfattningsförmåga, större pedagogik, har lättare att förstå sig på känslor och kan hantera dom på ett bättre sätt.
Man har lättare att lösa vardagliga problem som innefattar andra människor. Dvs man har bättre förutsättningar att klara sig i samhället och dessutom lättre att förmedla sin kunskap till andra.

Har man högt iq och lågt eq brister man mer i det sociala samspelet och det kan vara rätt så frusterande.
Det ulitmata är väl kanske att både ha högt iq och eq.

Men jag blir inte speciellt imponerad av enbart högt iq och anser att man kan vara "smart" även med lågt iq då man kan ha andra fördelar istället.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

JonasDuregard
2014-02-04 16:09
#4

#3 Man kan inte jämföra IQ och EQ. Det senare begreppet är inte väldefinierat. Finns det ens någon riktig skala för EQ?

Klass
2014-02-10 23:02
#5

Att få ett bra resultat på ett IQ-test visar att man är bra på att lösa IQ-test. Det är min åsikt om detta.

Upp till toppen
Annons: