Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 3106 ggr
scheindel
1/16/14, 10:38 AM

kosttillskott v/s näring i maten

det här är en riktig stötesten för mig i mitt yerkesutövande så jag hoppas att ni här kan hjälpa mig att få klarhet i var vetenskapen egentligen står.

å ena sidan så är det många i min branch som hävdar att maten vi äter har blivit så näringsfattig pga hur den framställs att det är svårt att få i sig tillräckligt av alla vitaminer och spårämnen bara genom vanlig kost och att kosttillskott därför är nödvändigt. det här är också något som många klienter är övertygade om. jag har inte sett någon forskning som tyder på att det är så, men det kan ju bero på att jag inte letat på rätt ställe.

å andra sidan så verkar de flesta forskare utifrån vad jag hört vara överens om att kosttillskott som t ex vitaminpiller är i princip verkningslösa, men jag kanske är dåligt uppdaterad.

jag har inte riktigt resurser för att försöka sätta mig in i all forskning på området, så jag hoppades att någon här redan har koll på det. var står vetenskapen? finns det något ämne som det numera är svårt att få tillräckligt av genom maten även om man äter allsidig kost (antingen för "vanliga" människor eller för människor som tränar på elitnivå) och är det någon vits med att rekommendera tillskott?

var kan jag hitta bra information?



Annons:
JonasDuregard
1/19/14, 12:41 AM
#1

Om du är intresserad av forskning så kanske den här rapporten passar:

http://www.cnpp.usda.gov/Publications/FoodSupply/FoodSupply1909-2000.pdf

Den verkar inte ge stöd åt hypotesen att maten "urlakats" utan visar istället att vitaminintaget ökat under 1900-talet (kolla sidan 32 och framåt). Jag antar att de som påstår att det blivit en försämring anser att det skett någon gång under den tidsperiod som studeras i rapporten.

Om man ska säga något mer säkert skulle man behöva ha ett tydligare påstående från de som påstår att något blivit sämre.

scheindel
1/19/14, 4:11 PM
#2

tack för ditt svar. jag ska ta en titt på rapporten.

jag har inte hört någon uttrycka sig mer precist, vilket är en av anledningarna till att jag vände mig hit -jag funderar på om det är en myt eller ett fall där någon missförstått något och missförståndet sedan spritts.

det mest precisa jag har hört är helt enkelt ungefär "nu för tiden kan man inte få i sig tillräckligt mycket av alla vitaminer och andra ämnen genom maten eftersom jorden blivit fattigare på näring pga allt för intensiv odling. därför behöver man numera äta vitamintillskott." och då menar de inte t ex jod i salt som man ju länge har tillsatt just för att det är svårt ibland att få tillräckligt av utan, ptja… sånt som man har kunnat få i sig tillräckligt av med allsidig kost förr.

jag har aldrig hört specificers vilka ämnen det handlar om.



LenaR
3/9/14, 10:11 PM
#3

Jag har också hört att frukter och grönsaker innehåller mindre av framförallt vitaminer, och det ska bero på de insektsmedel som används. Det resonemang jag hört är att när insektsangreppen blir färre för att insekter och larver dödas av besprutning produceras inte lika mycket antioxidanter och fytokemikalier. Växterna behöver inte det försvaret längre.

Skulle också gärna få reda på om det ligger något i det eller inte.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

fulifuli
5/27/14, 1:45 PM
#4

Gör ett litet inlägg här för att följa tråden eftersom detta är början på en mycket intressant tråd enligt mitt tycke. Skulle också gärna vilja veta hur det ligger till.

gant
5/31/14, 3:32 PM
#5

Här är ett svar på samma fråga ur Scientic American.

Slutsatsen är att vi sedan 70-talet faktiskt har fått sämre näringsinnehåll i frukt och grönsakerna. Men det beror inte på insektsmedel utan på att den högre avkastningen med moderna jordbruksmetoder har utarmat jorden. 

“Efforts to breed new varieties of crops that provide greater yield, pest resistance and climate adaptability have allowed crops to grow bigger and more rapidly, [… ] but their ability to manufacture or uptake nutrients has not kept pace with their rapid growth.”

Men man påpekar också att detta faktum naturligtvis inte är ett skäl att undvika frukt och grönsaker. Men vi kan istället äta lite fler än för 50 år sedan.

JonasDuregard
5/31/14, 4:08 PM
#6

En sak som jag funderat över är om det är mindre näring i ett äpple, eller bara mindre näring per 100g äpple.

Det jag menar är att det kan vara samma eller störe mängd näring i ett äpple, men det är ett större äpple så näringsinnehållet per viktenhet minskar.

Annons:
scheindel
6/2/14, 12:52 PM
#7

#5 har inte läst artikeln än, men de menar alltså att det inte behövs tillskott för att få i sig tillräckligt, men att man behöver äta lite mer av dem än man gjort tidigare?

#6 intressant fråga… de tar inte upp det i artikeln ovan?



gant
6/5/14, 10:45 PM
#8

#6 Mitt intryck är att det är både och. Dels odlar vi större (mer snabbväxande) grönsaker och frukter som innehåller mindre näring per 100 gram men att de också är lite mindre näringsrika sett styckvis.

Gurky
6/15/14, 7:57 PM
#9

#6 Det man räknar på är inte ett äpple nu vs ett äpple för 50 år sedan. Det är alltid vikt man använder när man gör jämförselser.

Upp till toppen
Annons: