Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 2068 ggr
Silent_Hill
2013-12-31 21:58

Moova kan få flytta till planeten Mars

Svenska Moova Spennare, 22, kan bli en av de utvalda att påbörja ett liv på Mars. Hon har valts ut till andra omgången i projektet "Mars One". Av 200 000 sökande är hon nu en av 1058 personer som gått vidare mot finalen. Organisationen "Mars One", som har sitt säte i Nederländerna, ska välja ut 24–40 personer och dela in dem i sex till tio grupper som påbörjar träningen inför flytten 2015. De första bosättarna ska sättas i land på sin nya planet år 2023. Resorna betalas med privata donationer och beräknas kosta 40 miljarder kronor. http://www.expressen.se/nyheter/moova-22-kan-fa-flytta-till-planeten-mars/

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
farido13
2013-12-31 22:13
#1

OJ, DET VAR VERKLIGEN ÖVERRASKANDE FÖR HELA JORDEN😮

Hanna
2013-12-31 23:19
#2

Oj, det vet jag vem det är. Låter lite otäckt faktiskt!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

JonasDuregard
2014-01-01 03:19
#3

Det är väl snarare som att hon kanske kommer få vara med i någon slags dokusåpa som handlar om några som i fantasin skulle kunna få resa till Mars.

Chansen att någon av de ansökande faktiskt kommer resa ser jag som mycker liten. Chansen att just den här personen kommer resa i rymden är i min mening inte större än chansen för en slumpmässig person på stan.

Krille12
2014-01-01 21:27
#4

#3 Tror du inte att de kommer att lyckas med resan till Mars? Om du inte gör det undrar jag varför? De har planerat allting, men nu kommer människorna utav någon anledning landa på Mars 2025 istället för 2023. Källa: http://www.mars-one.com/mission/roadmap

Medarbetare på Vetenskap.

JonasDuregard
2014-01-01 22:04
#5

"Tror du inte att de kommer att lyckas med resan till Mars?"

Jag tror till och med att de inte kommer lyckas 🙂.

"Om du inte gör det undrar jag varför?"

Det är för dyrt och allmänt svårgenomförligt. Tusentals saker som kan gå fel, från lågkonjunkturer till trasiga solpaneler (men jag tror snarare lågkonjunkturer blir dödsstöten).

Vi får väl vänta och se.

"De har planerat allting"

En del av planeringen är väl något i stil med "i framtiden kommer det säkert vara mycket enklare att resa till mars". Jag vet inte om man kan kalla det planering riktigt.

Krille12
2014-01-01 23:30
#6

#Det finns väldigt många saker som kan fel och sen kostar det mycket som du säger, (det kanske är därför människorna åker 2 år senare, på grund av kostnaden) men vi får väl se hur det blir. Jag hoppas bara att de lyckas genomföra det.

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
Geru
2014-01-02 15:16
#7

Tekniken för att resa till Mars finns definitivt idag. Frågan är väl snarare om man får ihop pengarna, speciellt nu när världen är ekonomiskt ostabil…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Krille12
2014-01-02 15:33
#8

#7 Kostnaden är ju det största problemet, så vi kan egentligen inte veta om de lyckas landa på Mars 2025. Först måste de få ihop pengarna, och sen finns det många saker som kan gå fel.

Medarbetare på Vetenskap.

Ascen
2014-01-03 00:55
#9

Jättekul!

Jag hadde en sånn där Lego-rymdstation när jag var liten som såg precis ut som deras modeller.

Och deras plan verkar smidigt och rent, allt i box, kult.

Bara att jag tror att 90% av alla dom teorier kommer att visa sig i praxis att absolut inte funka som dom tänker sig.

Men jag kan ta fel, får se år 2025, väntar spännt.

Hur var det igen att dom tänkte att odla sin mat , var inte medeltemperaturen -60 grader? Kule greier..

Ascen
2014-01-04 22:40
#10

Och sen den godaste Moova, med all respekt, verkar jo vara en mogen , sosial intelligent och balanserat person, precis den typen som man vill sitta innestängt i en rasande rymdkapsel-100 kvm- metallburk i 210 dagar på en no-return resa…

olaka
2014-01-05 02:18
#11

Jag "kanske" är fördomsfull, men är inte egenskaperna för den typiske dokusåpadeltagaren exakt den personen som vi inte vill skicka till rymden(annat än att bli av med dem då…)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Upp till toppen
Annons: