Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 5430 ggr
micki7878
2013-11-10 15:54

Sjöjungfrun

Gillade verkligen den här dokumentären, så jag tänkte lägga upp den här ifall den är någon som missat den och är intresserad. Personligen tyckte jag var den jäkligt intressant och inte helt omöjlig heller.

http://youtu.be/Eroe21IMXM0

Annons:
[Starman]
2013-11-12 01:26
#1

Jag ställer samma fråga som ställs i början av dokumentären: var finns hans evidens?

Det görs massor av påståenden men det läggs inte fram ett enda verifierbart evidens.

På det stora hela är jag mycket missnöjd med att ha givit min tid till denna "dokumentär".

[Wraith]
2013-11-29 21:11
#2

Detta är en känd fejk, men den har lurat tusental som inte är så nogräknade i vad de tror på 😉

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2333515/Mermaid-hoax-How-mockumentary-gave-Animal-Planet-biggest-audience-EVER.html

Bara att söka på internet, för andra källor.

micki7878
2013-11-30 12:47
#3

Intressant, jag visste faktiskt inte att det var fejk, trots att jag har sökt på nätet så hade jag inte sett det där. Betyder det att man inte är nogräknad i det man tror på då? Vilken kommentar alltså..! Har du sett dokumentären så ser man att dom lägger upp en teori som inte skulle kunna vara helt omöjlig, det är det jag menade.

Ha en trevlig lördag!

Morphogenesis
2013-11-30 13:11
#4

#3. Konstigt, söker man på Mermaids: The Body Found på google så ser man direkt att den är fejkad. Det visar värdet av kritiskt tänkande och källkritik.

[Wraith]
2013-11-30 13:46
#5

#3 Ja om man inte kollar sina källor så anser jag att man inte är så noga på vad man tror på. Skrev jag någonstans att jag menade direkt att det var DU som inte var så nogräknad på det du trodde på?

Sen om man inte hittar någon info så betyder det ju inte att det är mer sant eller riktigt. Man har nog mest bara sökt väldigt dåligt.

Har inte sett dokumentären då den är fejk, finns ingen orsak för mig att slösa tid på det. Då ser jag hellre en bra skräckfilm!

micki7878
2013-11-30 16:44
#6

Jag skriver det ingen, jag har inte sagt eller skrivit att jag tror eller trodde på detta! Jag tycker bara att teorin kring detta är intressant. Och ni som inte sett den kan ju då inte veta vad jag pratar om. Allt i filmen var inte så kallad fakta, utan det var en väldigt intressant teori om hur mermaid kunde blivit till ( ifall dom skulle finnas alltså) det var den teorin jag tycker var intressant. Och det betyder inte att jag tror på det.

Nåväl, nog om detta för min del.

Ha en trevlig helg nu!

Annons:
[Wraith]
2013-11-30 17:20
#7

#6 Jag får väl upprepa mig ochså! Jag har aldrig påstått att du tror på detta.

Jag har inte heller sagt något om innehållet i filmen, du får mycket väl anse att de teorier som läggs fram kan vara intressanta och riktiga. Jag hade kanske ochså tyckt att det hade varit intressant om jag hade velat kolla in den. Så jag förstår inte riktigt varför du får taggarna utåt bara för att jag nämnde att det är en fejk som lurat tusental som direkt tror på det de ser på tv.

Mantissa
2013-12-02 19:15
#8

Jag gillade den här mockumentären. Den var spännande och hade ganska bra driv filmen igenom. Inte för lång heller. Och framförallt så lyckas de ju med att övertyga en stor del av tittarna om möjligheten att teorin inte är omöjlig, vilket är starkt gjort då just sjöjungfrur (säger man sjöfolk?) är en så vida accepterad myt nuförtiden. Knappast någon som tror på dem, men möjligen några fler nu efter denna film (av de som inte fattat/fått reda på att den är fejk).Skådespeleriet var kanske inte på topp alltid, den föll mer där i verklighetsförankring än själva teorierna tyckte jag :P

Southpaw
2014-01-07 18:50
#9

Hmm… Jag själv såg på denna film som vilken annan Hollywood film, och försökte dämpa kritiken till det vetenskapliga precisionen av fakta och dylik..

Dock så vill jag själv ha i alla fall ha någon form av logiskt sammanhang. Och tyvärr så föll denne film där enligt mig på många rationella fronter. Visserligen så var teorin om hur sjöjungfrur/sjöfolk intressant och lät någorlunda logiskt.

Men trots att det fanns en massa brister i filmen, så var det ärligt talat bara en sak som störde mig. (Som sagt, jag var inte så inne på att vara kritiskt utan försökte se den mer på ett underhållande sätt).

Och det som störde mig var om "sonarvapnet"…  Strunt samma om att nästan hela filmens "trovärdighet" baserades på att "Big Brother" 'Murica var de som såg till att bevisen var ickeexisterande (på grund av detta vapen) och att den kanske inte ens existerar (låter dock inte så omöjligt att skapa)… Utan det som stör mig; vad är poängen med detta vapen? Vad ska 'Murica ha med detta vapen..? Attackera Aqua Man?

Visserligen så kan jag det ju alltid vara jag som inte ser potentialen. Men ärligt talat så ser jag varken ett militäriskt eller något annat syfte med det hela… Så.. Är det jag som inte kan se dess sanna potential, eller så är hela dess existens värdelös?

Mantissa
2014-01-07 18:57
#10

#9 Militären använder redan sonarutrustning. Men som vapen vet jag inte heller, däremot så skulle en extremt kraftfull sonarutrustning kanske vara till fördel i ubåtskrigsföring. Jag vet för lite om detta för att utveckla, jag bara spekulerar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sonar

Southpaw
2014-01-07 19:40
#11

Det var just det jag själv tänkte. Att "vapnet" på något viss skulle störa fiendens egen sonarutrustning och därmed få en väldigt stor fördel i t.ex. Stealth. Men det känns lite långsökt då de inte bara måste se till att "vapnet" förstör bara förstör fiendens sonar och inte sin egen. Men är verkligen den bästa metoden att gå till väga?

Jag menar, meningen med sonar är att just använda ljud för att mäta avstånd och positioner. Och jag kan tänka mig att "vapnets" syfte är då att göra en massa oljud som gör att fiendens sonar kan göra några exakta mätvärden (eller vad man nu ska kalla det).  Men händer det verkligen? Eller kommer det bli exakt tvärtom och man istället ger ut sin egen position?

Och ska man till och med följa filmen så var detta vapen totalt värdelös då forskarna kan till och med fånga upp ljudet att tusentals sjöfolk istället för att allting blir en enda stor röra av oljud… Inte för jag följer filmens "fakta" här men…

Eller vad tror du? För själv tror jag faktiskt att OM ett sonarvapen finns, så kommer den ha liknande egenskaper som i filmen.. Kan inte tänka mig att den kommer lyckas skapa andra egenskaper. (Om man inte då går till andra vägar istället för sonar).

Morphogenesis
2014-01-07 19:53
#12

#9. "Utan det som stör mig; vad är poängen med detta vapen? Vad ska 'Murica ha med detta vapen..? Attackera Aqua Man?"

Jag måste säga att det där fick mig att fnissa lite =)

Mantissa
2014-01-07 19:59
#13

#11 Jag vet tyvärr för lite om hur det fungerar för att kunna spekulera i frågan

Annons:
Southpaw
2014-01-07 20:14
#14

#12: Tack. 😃

#13: Själv tror jag inte att jag kan allting jag heller om sonar. (Det var av just den anledningen som jag ville höra vad andra har att säga om detta först innan jag bestämmer mig om jag kan ha rätt eller inte).

Så det är lite synd att du inte vill/kan spekulera med mig. Men jag uppskattar i alla fall att du tillbringade någon av din tid med mig. 👍

Så om ingen annan har något att säga. Då får jag väl helt enkelt släppa detta ämna.

Mantissa
2014-01-07 20:20
#15

#14 Jag kan ju försöka spekulera lite fritt, men det kan bli ganska värklighetsfrånvänt. Nåja; Kanske det handlar om något vapen som slår ut själva sonarutrustningen eller sänder ut störande pulser? Skulle ett sånt kunna finnas? Det skulle i alla fall kunna ha en användning i krigsföring eftersom den egna sidan kan vara förberedd/skydad :)

Southpaw
2014-01-07 21:42
#16

#15: Har lite svårt att föreställa mig hur dessa skulle fungera. Om det skulle vara om att slå ut sonarutrustningen. Så skulle jag själv försöka ge mig inpå något som skapar EMP. För även om man skulle kunna tänka sig att de fungerar på följande sätt (att lika löser lika osv) trots att så är inte alltid fallen. Så är nog ett fungerande EMP vapen mycket mer användbart.

Och om de ska bara störa. Då tror jag att man måste skapa ljudvågor som inte kan lokaliseras tillbaka till källan (både vad det gäller för fiendens sonar att lokalisera sina egna ljudvågor och de lokaliserar ens egen position). Men är inte det självaste poängen med sonar.att de lokaliserar (med) ljud? Känns som att det är ungefär som sak som att att släcka en eld med mer eld.

Mantissa
2014-01-07 21:47
#17

#16 Fast sonarstörarna kanske inte måste sitta på ett skepp? De kan flyta runt i någon form av boj kanske runt kuster och hamnar som man vill ha lite hemliga, eller bara flyter runt? :S

Southpaw
2014-01-07 22:06
#18

#17: Hmm.. Låter ganska vettig faktiskt.. Att det kan sitta på en boj för att skydda hemliga hamnar. Men då måste man utgå till att den faktiskt lyckas störa sonarutrustningen på  det som spanar så att den kan inte lokalisera sig runt. Vilket låter som en väldigt svårt uppgift att klara av…

Dock det positiva om det skulle sitta på "en" boj är att man nu faktiskt kan ha flera bojar ute som just tillsammans kan kanske skapa det eftertraktande förvirringen då den har fler ljudkällor som gör det svårare att räkna ut vart i från varje specifikt ljudvåg kommer ifrån och dess avstånd…

Huh, jag tror att du är inne på något faktiskt.. 🤔

Mantissa
2014-01-07 22:13
#19

#18 Det hade jag ingen aning om ;)

Southpaw
2014-01-07 22:28
#20

#19: Jaha, här förlorade man ett argument mot någon som inte har någon aning… 😭

Men nu tror jag inte att vi kan gå så mycket längre. Vi kan nog… Men poängen var att jag inte kunde föreställa mig en enda situation där en sonarvapen skulle vara bra. Och nu när det verkar finnas i alla fall någon. Så tjänar det nog inte så mycket till med att fortsätta. Om vi inte vill spekulera alla möjligheter…

Om du vill fortsätta spekulera. Så hänger jag gärna på. Men om du inte orkar eller vill. Då tackar jag väl för denna gång och hoppas att vi möts i framtiden. 😛

Men tack för alla insikter! (Om detta var allt för nu)..

Annons:
Upp till toppen
Annons: