Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 3481 ggr
Joppo
2013-10-29 15:50

Medfödd talang?

Nyligen hamnade jag i en diskussion huruvida det finns medfödda genetiska talanger eller inte. Med en medfödd talang menar jag exempelvis förmågan att teckna, att spela ett instrument eller att utöva en sport.

Man hör ju till exempel ofta folk säga att de ärvt diverse förmågor från sina äldre föräldrar eller deras mor- eller farföräldrar. Finns det någon egentligt vetenskapligt stöd för dessa påståenden eller är de en myt?

Personligen tror jag (helt utan vetenskapliga belägg) att vi inte har några egentliga medfödda talanger utan att talangerna utvecklas genom lärande och engagemang. Möjligtvis har vissa av oss små genetiska fördelar för att lära oss olika saker, men det tror jag är av marginell betydelse i det stora hela.

Vad tror ni? Har vi kanske någon beteendevetare bland oss som läst om detta specifika ämne?

Annons:
Joppo
2013-10-29 16:21
#1

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/talang-ar-overskattat_6563987.svd

Denna forskare hävdar att den genetiska betydelsen är liten och att den beståndsdelen för att utveckla en talang är hårt arbete. Bland annat nämns ett Experiment med violinister där de övat olika mycket, där resultatet tyder på att övningstimmarna är det som avgjort hur utvecklad deras förmåga blivit.

Morphogenesis
2013-10-29 22:57
#2

#0. Beteendevetare är inte inriktade på biologi =)

Joppo
2013-10-29 23:25
#3

#2 Där har du en poäng 😉 Anledning till att jag skrev som jag gjorde berodde nog på att jag har ett ex som pluggade till beteendevetare och som hade läst om just detta ämne. Men frågan lämpar sig kanske mer mot någon som studerat Genetik eller psykologi.

Upp till toppen
Annons: