Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 2218 ggr
Gahella
2013-10-17 16:31

Varför ser alla olika färger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet? Har det med stavarna att göra, eller vad?

Tryck på bilden och se vad ni själva ser för färger

Annons:
[tk1971]
2013-10-17 16:36
#1

Gul-grönt ser jag.

[Starman]
2013-10-17 19:17
#2

Ser inga färger. Eller jag ser ju vitt, men jag vill inte riktigt räkna det som "alla färger". 🙂

Krille12
2013-10-17 19:25
#3

Förutom svart och vitt som är självklart ser jag grönt och gult/brunt (fast gult/brunt ser jag som om det blinkar typ). Varför alla ser olika färger vet jag inte, det var väldigt underligt.

Medarbetare på Vetenskap.

Gahella
2013-10-17 22:14
#4

Javisst är det underligt Krille

Själv ser jag i brunt, beige och i blålila, förutom det svartvita

Starman är du färgblind, eller menar du att du ser den helt i vitt?

[Starman]
2013-10-17 22:24
#5

#4

Jag är inte färgblind, faktum är att jag tror mig kunna urskilja många nyanser. 😉

Däremot såg jag första gången inga färger när jag tittade på den animerade bilden. Jag gjorde en dubbelkoll nu, och såg strecken som orange. Det var märkligt eftersom jag inte såg någon färg på dem första gången.

Kan det ha med övriga ljusförhållanden i ens omgivning att göra? Ska prova att experimentera lite.

[Starman]
2013-10-17 22:39
#6

Nej, det gjorde ingen skillnad att ändra de omgivande ljusförhållandena. Kan denna nytillkomna färg bero på att jag läst andras kommentarer (brunt/gult) och därför skapat en rent psykologisk förväntan att där ska finnas en färg i det färgskale-området? Möjligt.

Jag provade också att titta på bilden samtidigt som jag kisade med ögonen en smula. Då försvann färgen igen och strecken var åter svarta! Prova gärna det ni andra också och meddela om samma sak händer er 🙂

Annons:
Silent_Hill
2013-10-17 22:47
#7

Jag såg också bara svart och vitt första gången jag tittade. När jag tittade en andra gång nu några timmar senare så kan jag se grönt på ytterdelen av cirkeln. Men inuti är det fortafande bara vitt. Kisar jag försvinner det gröna igen.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Krille12
2013-10-17 23:52
#8

Jag såg också bara svart och vitt i början, men då läste jag den första kommentaren (att personen såg grönt och gult) och började se grönt och gul/brunt. Så jag tror att man förväntar sig att se till exempel färgen grön då andra såg det som Starman sa innan, för nu när jag tittar igen ser jag endast grönt. När jag kisar försvinner färgen för mig med. Det måste vara någonting psykologiskt då man ser olika färger när man tittar flera gånger, finns det någonting som kan förklara det här?

Medarbetare på Vetenskap.

Denna kommentar har tagits bort.
Kryddis
2013-10-18 03:28
#10

Här är förklaringen:

Benhams skiva

JonasDuregard
2013-10-18 17:34
#11

#10 Och ett lite mer low-tech sätt att uppleva det tydligen 🙂. 

Om man gör det med en snurra slipper man i alla fall försäkra sig om att animeringen inte fuskar och innehåller färger i mellanlägena 🙂.

Kryddis
2013-10-18 23:21
#12

Om man vill ha ett mellanläge (middle-tech?) kan man klistra en Benhams skiva på en rund slipskiva till borrmaskinen. ☝️😃

OBS! Inget för närsynta…

Gahella
2013-10-19 14:10
#13

Tack för alla tips och råd och förklaringar om varför det blir så här. Uppskattade alla era infallsvinklar, och tror också att vi påverkas av varandras tänk i större omfattning än vad vi är medvetna om.

Annons:
[Starman]
2013-10-19 14:14
#14

Jag undrar hur det hade gått om jag inte nämnt vad som hände när jag kisade, utan bara hade sagt "Det händer en spännande sak när man kisar". Nu får vi nog invänta ett nytt tillfälle att testa det.

Jag är också nyfiken på hur en människa med förmodat tetrakromatiskt färgseende skulle uppfatta skivan. Det blir nog svårare att testa, eftersom (om de finns överhuvudtaget) de antas vara få.

🙂

Gahella
2013-10-19 14:22
#15

Ja, det hade varit intressant att se vad det hade blivit av det.

Får leta efter en ny testpanel🙂

Upp till toppen
Annons: