Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 3226 ggr
Magi-cat
2013-09-30 10:17

Varför drömmer vi?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi gör det, däggdjuren gör det, fåglarna gör det - drömmer! Men varför? Forskningen om djurens sömn och drömmande visar vägen till varför drömmar fyller en viktig funktion även för oss. Frågan är bara vilken.

Alla som har sällskapsdjur har sett det: katten och hunden som låter som om de är på spännande nattlig jakt i sömnen, de morrar kanske och det rycker i tassarna. Drömmer de verkligen? 

Ja, de gör det. Drömsömn kan mätas via s.k. REM-mönster. Under REM-sömnen är hjärnan faktiskt lika aktiv som i vaket tillstånd, men musklerna är paralyserade. Däggdjuren och även fåglarna uppvisar REM-sömn varför man drar slutsatsen att även de drömmer.

Det verkar som om REM-sömnen fungerar som ett slags nattlig terapi för hjärnan. Försökspersoner fick se ångestskapande bilder med vissa mellanrum, varefter man mätte deras reaktioner. De personer som vid andra visningstillfället sovit en natt fick mindre aktivitet i amygdala (rädsle, panikcentrum) än de som fick se bilderna utan mellanliggande sömn. De som sovit en natt fick också ökad aktivitet i pannloberna, dvs de delar som förknippas med logiskt tänkande och de kunde därmed lättare bearbeta upplevelsen av bilderna.

"– REM-sömnen hjälper oss att separera känslorna från det minne som gav upphov till känslorna. Det gör att vi inte  behöver återuppleva alla starka känslor varje gång vi blir påminda om just den händelsen, säger Els van der Helm, vid Berkeley university "

Detta kan vara en anledning till att personer drabbade av PTSD drömmer mer mardrömmar än andra: hjärnan bearbetar intrycken.

Samma funktion har troligen drömmen för både människor och djur. 

Drömsömn är också viktig för inlärningsprocessen. Drömmar som verkar neutrala till sin karaktär, fungerar som konsolidering för inlärning i vaket tillstånd. 
Försök som gjorts med råttor och zebrafinkar tyder på att dagens upplevelser spelas upp under drömsömnen och bidrar till att lagra och befästa minnen i långtidsminnet. 

Att drömmandet finns hos de flesta däggdjur och fåglar, tyder på att det uppstod tidigt under evolutionen.

"– Drömmar måste ha någon form av överlevnadsvärde, men vi har inte förstått exakt vad det är, säger Torbjörn Åkerstedt. " (professor och stressforskare vid Stockholms universitet)

En relativt ny teori inom drömforskning säger att drömmarna är en träning inför hotfulla situationer. Vi drömmer om faror och aggressioner som ett minne från vårt evolutionära förflutna när vi stod under hot från naturen.

"– Aggression är den vanligaste sociala interaktionen i våra drömmar, och vi är oftare offer än angripare. Vilda djur och främmande män är de vanligaste förövarna i drömmarna, säger Antti Revonsuo." (professor i kognitiv neurovetenskap vid Skövde Högskola)

http://fof.se/tidning/2013/1/artikel/djuren-visar-varfor-vi-drommer

Det finns alltså många bra orsaker till att vi drömmer, och mycket kvar att forska om drömmandet.
Enligt artikeln finns det inte en allmängiltig förklaring till varför vi drömmer och det är väl inte ens till fullo klarlagt varför vi måste sova, som vi gör…

Jag tycker det är intressant vad man kommit fram till om att även djuren drömmer. Man kan fråga sig, inte vilka likheter det finns mellan människa och djur, utan vilka skillnader…

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
OlgaMaria
2013-09-30 10:31
#1

Har du källa på att de som inte drömmer inte mår bra? 

Jag läste nån artikel i våras där man hävdade att drömmarnas funktion är att bevara och förlänga sömnen. Människan naturliga tillstånd är vakenhet och för att vi ska kunna sova måste många olika faktorer samspela. Drömmarna är en sådan faktor. De uppehåller vår hjärna och håller oss distraherade från "vakenheten", så att vi glömmer den vakna verkligheten och kan hänge oss åt sömnen. Vi blir mindre lättväckta och kan sova ut längre på morgonen, medan vi är insvepta i drömvärlden.

Jag skulle tro att människan historiskt har sovit mer utspritt över dygnet än vi gör nu. Så som många djur också gör. Vi har inte haft tillgång till dels trygghet och dels bekvämlighet som vi har idag. En skön säng gör att man kan sova länge. Utan det vill man kanske inte sova mer än några timmar för att sen gå upp och röra på sig och sova mer senare. Men drömmarna har nog hjälpt oss att få lite mer sömn trots faror och osköna sovplatser.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Magi-cat
2013-09-30 11:15
#2

#1 Har du källa på att de som inte drömmer inte mår bra?

Ändrade. 🙂😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2013-10-01 07:30
#3

Det här med sömn är ganska intressant. När jag låg på sömnlab, Akademiska för snart 10 år sen så visste man inte så mkt som man vet idag. 

Tex så visste man inte varför vissa hade så höga nivåer av alfavågor. I dag så vet man att tex smärtor kan påverka alfavågorna (om jag är rätt påläst).

Att man blir förlamad under REM är enbart för att skydda oss själva, eller de i omgivningen (de som delar sovplats med en).

Samma sak är det med "känselsensorerna" fast tvärtom. Råkar man tex rulla av sängen i sömnen så talar "känselsensorerna" om för hjärnan att trycket (mot underlaget) försvann och det är dags att vakna. 

Vem har inte rullat av sängen som barn och dunsat i golvet? Oftast så fattar man inte vad som har hänt och är yrvaken, men den del av hjärnan som skyddar oss är vaken. 

😴

Magi-cat
2013-10-01 07:42
#4

#3 Alfavågorna hjälper en sannolikt att sortera och kontrollera smärta.

Ja, eftersom hjärnan ibland har lika hög aktivitet under REM-sömnen som i vaket tillstånd är den så finurlig att den hämmar de neuron som styr skelettmuskulaturen. Fungerar det bristfälligt går vi i sömnen och gör konstiga saker. 😴

Det är fantastiskt hur allt fungerar!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2013-10-01 07:50
#5

#4

Tyvärr så vet jag inte vart mina kopior är på "nattresultatet" från "sovdatorn" men mina alfavågor var ungefär som man hade målat med en pensel (inget diagram där inte). Smärtor stör sömnen nåt sånt otroligt 😕

OlgaMaria
2013-10-01 08:08
#6

Ja. Tidigare trodde man att sömnen var mindre komplex, som att trycka på en av och på-knapp. Nu har man förstått att sömnen är väldigt många olika processer i kroppen som samverkar, och att man därför kan sova på olika nivåer (halvsömn, mikrosömn, lätt sömn osv). Vi kan få ut en någorlunda sömn även om inte alla processer fungerar optimalt. Men det här förklarar också varför sömnen kan ha olika kvalitet, och varför vi kan känna oss mer eller mindre utvilade efter en natts sömn.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[VSK]
2013-10-01 09:43
#7

#6

Så sant, så sant.

Upp till toppen
Annons: