Annons:
Etikettövrigt
Läst 3889 ggr
vallhund
8/19/13, 1:02 PM

Åska, lufttryck etc

Finns det något sätt att få förvarning om att åska närmar sig? Som det är nu så märker jag det på hunden, som tyvärr utvecklat stark rädsla, panik när det mullrar, han börjar iofs långt innan att jag hör något. Nu vet jag iofs inte om det är mullrandet eller lufttrycket han reagerar på.

SMHIs Radar/Blixtkarta hjälper inte så mycket för det kan förekomma muller fast än blixtnedslag noterats drygt 15 mil bort.

Han reagerar inte på urladdningar/blixtnedslag, ej heller skott/smällare/raketer.

Ni behöver inte spekulera kring om det är från mig han fått det, för det är det inte. Jag älskar stormar, blixtar o åska. Förra hunden vaknade en gång av att jag hamnade ovanpå honom när jag slungades ur soffan när blixten slog ner i parabolen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Mia-Li]
8/19/13, 6:29 PM
#1

Jag brukar få ont i huvudet när åskan närmar sej. Slår aldrig fel.🤦‍♂️

fatcat
8/20/13, 4:35 PM
#2

Åskluft är oftast väldigt kvav. Därför är det inte helt omöjligt att man kan känna stickningar i huden (om du har känslig hud). Tror dock inte de finns någon vetenskaplig studie om detta så ta det med en nypa salt.

Annars är åska mysigt tycker jag. Om man bortser från strömavbrott o sånt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
8/20/13, 6:28 PM
#3

Undrar om inte Flygvädret är det bästa att kolla, eftersom det uppdateras ofta och flygarna måste ha färska prognoser.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
8/20/13, 7:12 PM
#4

#3 Tack! Skall kollas upp, bor ju inom ca 7 - 8 mil från Arlanda.

Vill ju gärna ha lite förvarning så jag kan medicinera honom, har DAP dosa i eluttag samt ger honom 1 Valeriana Forte samt 10 - 20 mg Nozinan, det gör honom kontaktbar, ca 22 kg.

Det är mitt absolut sista alternativ, jag stod inte ut med att se/uppleva hans panik.

Paniken är ju inte helt ofarlig. När det vackra dödar
Med medicinering blir han kontaktbar o söker närhet stället för att försöka gräva sig ut genom golv, fönster, skåp, bokhyllor, duschkabin etc..

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
8/20/13, 7:20 PM
#5

#4 Vad hemskt för vovven!

Skönt att medicinerna hjälper!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
8/20/13, 8:13 PM
#6

Tack Magi-cat. Det är fruktansvärt att bevittna hans ångest. Jag har ganska liten erfarenhet av ljudberörda hundar. Den första var en BC som med åldern utvecklade panik vid åska/blixtnedslag. Man fick lägga sig på rygg o ha huden på magen så gick det bra. Nästa gång var det dåvarande husses son som hade tagit ut en Hamiltonstövare  på nyår, där fungerade stesolid.

Denna totala panik har jag aldrig upplevt förut, vet inte vad som utlöst det, började ca 1½ år sedan o blir bara värre o värre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
fatcat
8/20/13, 9:13 PM
#7

Är det verkligen så bra att hälla i honom droger för att bli lugn?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

vallhund
8/21/13, 5:29 PM
#8

#7 O vem är du att skriva mig på näsan ang medicinering av hundar vars hjärta är på väg att explodera av skräck? Förklara/beskriv hur du skulle gjort.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fatcat
8/21/13, 5:43 PM
#9

#8 Var inte meningen att förolämpa dig! Jag ifrågasätter bara medicinering men när inte finns några andra alternativ så är det förmodligen den mest effektivaste metoden.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

vallhund
8/21/13, 6:11 PM
#10

#9

Medicinering är mitt absoluta sista alternativ, för något år sedan skulle jag dissat alla sådana förslag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fatcat
8/21/13, 6:36 PM
#11

Förstår😕 Återigen vill jag be om ursäkt att jag dömde dig så snabbt igår. Fungerar inga andra metoder så är det ju antagligen det bästa för hunden att den får medicin.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

annia1
8/27/13, 3:11 AM
#12

vallhund jag har ingen aning om hur dessa funkar och/eller hur bra dom är i så fall. Vet inte heller om du är hjälpt av dessa då de reagerar på blixtar om jag förstår det rätt. Men om det stämmer som det står så varnar dom redan vid blixtar som är 40-60 km bort. Det är från Klevrings. Hemmet väderstationer. Finns två olika plus andra olika väderstationer där. Det är det enda jag hittar när det gäller åskvarnare på svenska ställen. Fanns flera för några år sen. Strike 1.. Strike 2..

Du kanske kan kontakta smhi och fråga dom när det gäller lufttryck och sånt vad du ska vara mest uppmärksam på för att vara förberedd på åska och skaffa en väderstation som mäter det. Nu är jag osäker, men jag har för mig att det kan mullra utan att det finns blixtar överhuvudtaget och då gör väl ovanstående två ingen nytta.

Som jag sa så är det det jag hittar, men det kanske finns fler varianter att köpa. Gäller bara att hitta dom. Söka på stormtracker, åskvarnare eller nåt liknande.

.

[VSK]
9/4/13, 10:14 PM
#13

Reumatiker kan ju känna av sånt 1-2 dagar i förväg. Min bror är ett sånt exempel, men det är ju ingen lösning på problemet. Enda lösningen är nog att kolla på vädersatellitbilder och "spola bilden" och göra egna prognoser.

Alla prognoser idag bygger ju på väderstationerna och väderhistoriken ett antal år tillbaka. Dvs man kollar på vädrets mönster hur vädret var då vid specifika tillfällen och hur vädret antagligen kommer bli i framtiden vid liknande väder som historiken visar.

Vet ej hur många väderstationer det finns idag men förut var det ungefär tusen stycken, och superdatorn SMHI använder/använde ligger i Linköping och universitetet. -möjligt att de har bytt superddator, men det finns ju inte så många i vårat avlånga land.

Sorry för OT 😛

Annons:
[Starman]
9/5/13, 4:34 PM
#14

#13

Jag är reumatiker, och det du skrev precis stämmer inte. Vi har inte ett sjätte sinne för åskväder. 👍

[VSK]
9/5/13, 4:43 PM
#15

#14

Så du förespråkar alla reumatiker och dess sjukdomar? Men det så klart. Eftersom du inte upplevt detta så finns det ju inte.

Denna kommentar har tagits bort.
[Mia-Li]
9/5/13, 5:44 PM
#17

Min mamma är reumatiker och hon känner också av väderförändringar så som åska.
Hon får en värre värk precis innan.

👍

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
9/5/13, 6:37 PM
#23

#20

Tack igen.

kl

Jag ställde frågan här eftersom jag vill ha svar som har någon slags vetenskaplig/verklighetsförankrad relevans. Varken jag eller hunden är reumatiker o vi hinner knappast utveckla portvinstår/gikt under hans livstid.

#11 Ber om ursäkt för att jag missat att skriva att din ursäkt är noterad o jag är tacksam för den, ursäkta mina hårda ord.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
9/5/13, 7:06 PM
#25

Allt som inte hör till trådens ämne, att hjälpa Vallhunds hund, kommer hädanefter att raderas!!! Groll får tas i pm eller ännu hellre, gräv ner stridsyxan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Krille12
9/5/13, 9:57 PM
#28

#27 Starman, synpunkter tas i tråden "Synpunkter på sidan", och som Magi-cat sa kommer allt som inte hör till ämnet från och med nu tas bort få tråden är till för att hjälpa Vallhunds hund. Som sagt, om du vill ta upp det får du göra det i tråden som är till för synpunkter.

Medarbetare på Vetenskap.

Krille12
9/5/13, 10:10 PM
#29

Jag rensade tråden från alla OT kommentarer men #25 är kvar som en påminnelse, nu kan vi väl återgå till trådens ursprungliga syfte.

Medarbetare på Vetenskap.

[Starman]
9/5/13, 10:28 PM
#30

#15

"Så du förespråkar alla reumatiker och dess sjukdomar? Men det så klart. Eftersom du inte upplevt detta så finns det ju inte."

Det gör jag självklart inte, men att känna av åskväder innan de inträffar är inte en del av att vara reumatiker. Ditt påstående är alltså helt verklighetsfrånkopplat.

[VSK]
9/6/13, 6:15 AM
#31

#0

Hittade denna sidan. 

Enligt info jag hittat på nätet så skall SMHI ha något som kallas för blixtregister men som inte är offentligt. -kanske du kan vända dig till SMHI och höra?

[VSK]
9/6/13, 9:48 PM
#32

vallhund, kika in denna appen vettja.

[VSK]
9/6/13, 10:16 PM
#33

App som spårar blixt och dunder.

vallhund
9/7/13, 3:27 AM
#34

Bock o Tack VSK!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[VSK]
9/7/13, 5:44 AM
#35

Vassegooo.

Upp till toppen
Annons: