Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 2826 ggr
Magi-cat
8/19/13, 11:28 AM

Rorschach och bläckplumparna

En tillbakablick mot skolpsykologin, kanske…

Hermann Rorschach var en schweizisk psykiater som i början av 1900-talet utvecklade det s.k. Rorschach-testet. Det är tänkt att användas som ett kognitivt perceptuellt personlighetstest.

Tio tavlor med nonfigurativa "bläckplumpar" visas i bestämd ordning för testpersonen/patienten, som får berätta vad han/hon ser bilderna föreställa. Psykiatern skriver upp alla svar och gör sedan en tolkning.

Metoden lär användas (enligt wikipedia-länken nedan) ännu idag inom rättspsykiatri och allmän psykiatri. Trots det har den fått mycket kritik eftersom testet saknar normer och objektivitet och kan klassificera i värsta fall helt fel. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rorschachtestet

http://en.wikipedia.org/wiki/Rorschach_test

Bläckplumpar i alla ära, vad som är intressant med att tolka bilder och figurer är att olika människor gör det så olika utifrån tidigare erfarenheter, personlighet och inte minst förväntningar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
8/19/13, 7:38 PM
#1

#0 "skolpsykologin"

That's not even a word 🙂. Vad menar du när du skriver "tillbakablick mot skolpsykologin"?

Jag hade en kompis som fick göra ett Rorschach-test en gång. Tokigt att använda det för att avgöra behandling 😮. Min kompis är själv hängivet troende på olika pseudo-psykologiska strömningar så hen var inte främmande för själva testet. Dock hittade hen på att hen såg demoner och sånt, för hen trodde att hen skulle få mer/bättre vård då. Underlig prick det där😐.

Magi-cat
8/19/13, 8:03 PM
#2

#1 Var det tokigt? Sorry. Det var bara, för mig, en blick i backspegeln på den psykologi man lärde sig i skolan…Märkligt att så mycket av det där hänger med än….Och det är inte ens pseudo-psykologi…:-).

Absolut tokigt som underlag för behandling, tycker jag! Det finns ju ingen objektivitet alls i det och så lätt det måste bli slentriandiagnoser…För att inte tala om risken för fejkade associationer…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/19/13, 8:33 PM
#3

#1 nu gick det äntligen upp ett ljus varför du undrade om ordet "skolpsykologin" ☝️🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
8/20/13, 1:34 AM
#4

Ja, det är väl som med det mesta från den psykoanalytiska strömningen. Skräp.

olaka
8/20/13, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fast det är en jävligt bra karaktär i Watchmen.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Upp till toppen
Annons: