SAMHÄLLSVETENSKAP

Rorschach och bläckplumparna

2013-08-19 11:28 #0 av: Magi-cat

En tillbakablick mot skolpsykologin, kanske...

Hermann Rorschach var en schweizisk psykiater som i början av 1900-talet utvecklade det s.k. Rorschach-testet. Det är tänkt att användas som ett kognitivt perceptuellt personlighetstest.

Tio tavlor med nonfigurativa "bläckplumpar" visas i bestämd ordning för testpersonen/patienten, som får berätta vad han/hon ser bilderna föreställa. Psykiatern skriver upp alla svar och gör sedan en tolkning.

Metoden lär användas (enligt wikipedia-länken nedan) ännu idag inom rättspsykiatri och allmän psykiatri. Trots det har den fått mycket kritik eftersom testet saknar normer och objektivitet och kan klassificera i värsta fall helt fel. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rorschachtestet

http://en.wikipedia.org/wiki/Rorschach_test

Bläckplumpar i alla ära, vad som är intressant med att tolka bilder och figurer är att olika människor gör det så olika utifrån tidigare erfarenheter, personlighet och inte minst förväntningar. 

Anmäl
2013-08-19 19:38 #1 av: JonasDuregard

#0 "skolpsykologin"

That's not even a word Glad. Vad menar du när du skriver "tillbakablick mot skolpsykologin"?

Jag hade en kompis som fick göra ett Rorschach-test en gång. Tokigt att använda det för att avgöra behandling Förskräckt. Min kompis är själv hängivet troende på olika pseudo-psykologiska strömningar så hen var inte främmande för själva testet. Dock hittade hen på att hen såg demoner och sånt, för hen trodde att hen skulle få mer/bättre vård då. Underlig prick det därOberörd.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2013-08-19 20:03 #2 av: Magi-cat

#1 Var det tokigt? Sorry. Det var bara, för mig, en blick i backspegeln på den psykologi man lärde sig i skolan...Märkligt att så mycket av det där hänger med än....Och det är inte ens pseudo-psykologi...:-).

Absolut tokigt som underlag för behandling, tycker jag! Det finns ju ingen objektivitet alls i det och så lätt det måste bli slentriandiagnoser...För att inte tala om risken för fejkade associationer...

Anmäl
2013-08-19 20:33 #3 av: Magi-cat

#1 nu gick det äntligen upp ett ljus varför du undrade om ordet "skolpsykologin" Får idéGlad

Anmäl
2013-08-20 01:34 #4 av: [Starman]

Ja, det är väl som med det mesta från den psykoanalytiska strömningen. Skräp.

Anmäl
2013-08-20 09:21 #5 av: olaka

Fast det är en jävligt bra karaktär i Watchmen.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.