Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 2816 ggr
Magi-cat
8/17/13, 9:12 AM

Teleportering?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
8/17/13, 10:38 AM
#1

Svårgenomträngligt.

Kvantmekanisk sammanflätning är ett väldigt svårt begrepp och väldigt ofta misstolkat på olika sätt. Här kan man läsa några bra svar om vad det är: http://physics.stackexchange.com/questions/54975/quantum-entanglement-whats-the-big-deal

Som jag förstår det tillåter det inte att information överförs snabbare än ljusets hastighet (något som är omöjligt så vitt vi känner till). Så någon egentlig teleportering i den meningen handlar det inte om. 

Så frågan är vad de konkret har lyckats med egentligen? 🤔

Magi-cat
8/17/13, 11:16 AM
#2

#1 Så frågan är vad de konkret har lyckats med egentligen? 

Ja, det var lite det jag undrade…..🤔🙂

Det går att (hjälpligt) förstå delarna, men hur får man ihop det?😓

"For the first time ever, physicists at ETH Zurich in Switzerland have successfully teleported information in a so-called solid state system,

Vad är det som är nytt? Och vad har man gjort? Har det alls med "teleportering" att göra, eller betyder det något annat?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/17/13, 11:47 AM
#3

Blir väl att läsa här helt "enkelt": http://www.nature.com/nature/journal/v500/n7462/full/nature12422.html#affil-auth

Låter betydligt blygsammare i själva artikeln tycker jag (inga paralleller med star trek ex. vis).

Magi-cat
8/17/13, 11:51 AM
#4

Tack! 

Nej, det var just det…med Star Trek…
(Suck…inte den här gången heller…🤓)

Emotser, vid tillfälle, en för lekmannen någorlunda begriplig tolkning av artikeln! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/21/13, 8:40 AM
#5

Här är det igen!
Nu från University of Cambridge; teleportering, kvantfysik, Star Trek i skön sammanflätning!🙂

"While we’re still a very long way off from instantly transporting from ship to planet à la Star Trek, scientists are still relentlessly working on the type of quantum technologies that could one day make this sci-fi staple a possibility. " (ur artikeln)

http://myscienceacademy.org/2013/01/24/are-we-one-step-closer-to-teleportation/

Fantasieggande verkligen, men…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/21/13, 9:33 AM
#6

Jag tycker de luras när de kallar det teleportering. 

Man kommer aldrig kunna använda det här för att teleportera någonting till ett ställe som inte har en mottagare som transporterats dit med konventionella medel, och även då skulle jag inte direkt kalla det teleportering. Det är snarare så att mottagaren och sändaren sitter på samma information, med den lilla kryddan att informationen befinner sig i superposition 🙂.

Om man "teleporterade" en person med det här skulle det väl snarare vara att skapa en kopia, vilket skulle lämna avsändaren med den otrevliga uppgiften att undanröja den ursprungliga upplagan…

Annons:
Magi-cat
8/21/13, 9:41 AM
#7

#6 Jag tycker de luras när de kallar det teleportering

Ja, tyvärr, och jag förstår inte varför de gör så…🤔

"Skapa en kopia", hmm…..får mig att tänka på att kopior blir svagare för varje gång man kopierat från kopian….

Kan man ens i teorin eller fantasin få det att fungera?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/22/13, 12:44 PM
#8

#7 Det finns någon gammal Sci-fi bok som handlar om det vill jag minnas, med kryddan att det hålls hemligt hur det fungerar och att en av de ursprungliga kopiorna lyckas rymma.

Magi-cat
9/12/13, 8:54 AM
#9

…nu även i Tokyo, dock utan Star Trek.

"The demonstration of quantum teleportation of photonic quantum bits by Furusawa group shows that transport efficiency can be over 100 times higher than before. Also, because no measurement is needed after transport, this result constitutes a major advance toward quantum information processing technology."

Det verkar som om man kommit ett steg närmare verklig quantum computing.

http://akihabaranews.com/2013/09/11/article-en/world-first-success-complete-quantum-teleportation-750245129

Någon som vet/förstår vad tekniken kommer att innebära i praktiken??


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
9/12/13, 1:55 PM
#10

#9

"Någon som vet/förstår vad tekniken kommer att innebära i praktiken??"

Jättejättesnabba datorer. :)

Magi-cat
9/12/13, 2:40 PM
#11

#10 Lite mer i detalj hade jag nog tänkt mig. :-)

Förklara gärna själva tekniken också. Vad är det egentligen som händer?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
9/12/13, 2:55 PM
#12

#10 Njae. En annan sorts dator som klarar vissa specifika problem med oerhörd hastighet, men inte nödvändigtvis skulle vara snabbare på det vi till vardags använder våra datorer till. Se till exempel http://www.fastcolabs.com/3013214/why-quantum-computing-is-faster-for-everything-but-the-web

En viktig konsekvens följer dock av att det finns qbit-algoritmer för att effektivt primtalsfaktorisera heltal.

Om de kommer igång på riktigt och klarar att faktorisera tal på ett par hundra bitar kan vi säga adjöss till dagens krypteringsalgoritmer. Det i sin tur betyder ingen mer e-handel eller internetbanker och kanske inte ens kreditkort eller bankomater.

Men det senaste jag hörde var ganska långt från det. Minns för några år sedan att någon jublade över att lyckats göra en "dator" i ett provrör som kunde räkna ut att 35 är produkten av 5 och 7 🙂. Man brukar anta att militären ligger ett antal år eller decennier före civil forskning så det är tänkbart att de redan har fungerande kvantdatorer.

[Starman]
9/12/13, 3:07 PM
#13

#12

Jag ändrade flera gånger mitt svar mellan ordet "datorer" och "uträkningar". Det förra blir väl det praktiska resultatet av det senare, även om det kanske inte blir direkt märkbart genom interface. 🙂

Annons:
Magi-cat
9/12/13, 3:42 PM
#14

#12 Man brukar anta att militären ligger ett antal år eller decennier före civil forskning så det är tänkbart att de redan har fungerande kvantdatorer

Till vad i så fall?

Berätta mer!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
9/12/13, 3:50 PM
#15

#14 "Till vad i så fall?"

Det berättar de inte för mig 🙂. 

Militär och politisk underättelse kan tänkas. Lite industrispionage kanske. Fantasin sätter gränserna 😎.

Eller så kanske de spelar Schrödingers patiens på den eller något. Ett parti som både går ut och inte går ut samtidigt 👻.

Upp till toppen
Annons: