Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 3202 ggr
Magi-cat
2013-08-09 10:58

Att skriva är bra för hjärnan....

Det har ofta sagts att det är bra att "skriva av sig". Det ligger verkligen något i det enligt forskning om hjärnan.
Skrivande verkar som ett lugnande, nästan meditativt redskap, och kan reducera stress.

Att berätta en historia eller att lyssna/läsa en berättelse gör också, bevisligen, att information sitter kvar bättre i långtidsminnet än en uppräkning av fakta. (Sådana metoder används i minnesträning)
När man skriver ner informationen aktiveras RAS (Retikulära aktiveringssystemet) i hjärnan vilket gör att mer uppmärksamhet ges till det man fokuserar på.

Intressant nog kan berättandet av en historia även ge samma känslor, tankar och idéer till åhöraren som det berättaren förmedlar, enligt studier på hjärnan in action. 
Hjärnan reagerar (delvis) som om man upplevde det själv, d.v.s. samma områden aktiveras.

Men det duger inte med vilka ord som helst för att inspirera andra: klichéer är inte bra. När man hört en och samma metafor, kliché eller plattityd för många gånger, fungerar den inte längre - den ger inte avsedd reaktion hos åhöraren/läsaren.

Nederst i länken finns teckningar över vilka områden i hjärnan som koordinerar minne/skrivande/lyssnande och varför man kan glömma klichéerna….

http://neurorelay.com/2013/08/07/how-does-writing-affect-your-brain/

Det ger mycket att tänka på tycker jag. Ett aldrig så bra ord eller begrepp framkallar ingen reaktion längre - det har blivit en kliché. Hjärnan tröttas, den vill ha omväxling. Ord blir, tyvärr, utnötta…
Hur viktigt är det inte att tänka på vilka ord man använder! Det är värt att tänka på att orden ger en faktisk reaktion hos mottagaren. Ord är viktiga….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-08-09 11:08
#1

Det skulle vara intressant att veta om det är skillnad på att skriva med papper och penna och vid datorn. Ger det olika reaktioner i hjärnan? Jag skulle tro det, eftersom motoriken och uppmärksamheten är helt olika. Ändrar sig hjärnan och hur?

Vidare skulle jag vilja veta om hjärnan påverkas olika av information via pappersbok och via läsplatta eller dator.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-21 17:46
#2

Att sova är också bra för inlärning…..😴

Sömn är allt annat än att sova bort tiden - den är nödvändig för inlärning av en uppgift och hjälper hjärnan att konsolidera vad man lärt in. Hittills har man inte vetat riktigt hur, men en ny studie hjälper forskarna att precisera vilken frekvens av hjärnvågor och vilka regioner som är inblandade i inlärning av motoriska färdigheter. I testet användes en fingerisättningsmodell, typ som när man spelar piano.

Man fann 5 olika frekvenser hjärnvågor i åtta hjärnregioner (fyra distinkta i varsin hjärnhalva) som aktiverades.

Man hade kanske väntat finna att den hjärnregion som styr motorisk (rörelse) kontroll skulle aktiveras mest, men i stället såg man signifikanta förändringar motsatt sida mot den hand som tränat.

Nu ska man gå vidare med visuell (syn) träning och se om resultaten blir likartade.

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130820185657.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

dolfen
2013-09-06 21:16
#3

Utgångspunkt: dolfen sitter med sin gura och försöker pressa fram text och musik.

Papper och penna! (Aldrig testat att sitta vid datorn, i och för sig.)

Klichéer: Funkar ibland. Ibland inte.
Sista låten som en viss donna inspirerade mig till, gav jag först en väldigt klichéartad refräng. (Denna ref. blev till min förvåning spikad. Kunde liksom inte hitta på någon bättre.)
Tycker nu att denna ref. inte är utbytbar.

Det är ju lättare att läsa, redigera och sprida vidare sådant man har skrivit på datorn. Visst kan man kopiera handskrivet.
Men undrar om man inte kan, litegrann i alla fall, komma tillbaka till känslan vid tidpunkten för det man skrev, om man skriver för hand.

Upprepade ord = Utnötning? Eller så blir det musiktexter som fastnar…

🙂

KitoBonito
2013-09-20 13:06
#4

Om jag berättar för min sambo att jag älskar honom mer eller mindre varje dag, betyder det att den meningen/de orden minskar i betydelse för varje gång? Intressant och inte helt ologiskt, men samtidigt lite tråkigt ;D

Och att skriva av sig är hälsosamt kan jag skriva under på själv! Det har blivit ett behov för min del, när jag mår dåligt och är under stress.

Magi-cat
2013-09-20 13:21
#5

#4 Sådana ord bör man dela med sig på sin väg varje dag, tycker jag.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KitoBonito
2013-09-20 14:05
#6

#5 Ja, men precis, det tycker jag med! Därför vore det tråkigt om orden tappar verkan, eller vad man ska säga. 🙂

Annons:
Magi-cat
2013-09-20 15:18
#7

#6 Sådana ord uttalade med känsla, skapar en känsla hos din sambo. Det blir aldrig, aldrig uttjatat utan snarare tvärtom, som en diamant som poleras blänker mer och mer. De ska man slösa med, de gör gott och skapar gott.

Vad jag tror man menar i artikeln är något helt annat. Det är när man använder klichéer, klyschor som uttalas slentrianmässigt utan känsla och inte framkallar någon känslomässig reaktion längre. Det kommer vi nog att få se mycket av nu i valrörelsen skulle jag tro.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klich%C3%A9_(spr%C3%A5k)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: