Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 3160 ggr
VildaVittra
2013-07-21 09:26

Mentala effekter vid strikta kostregimer?

Jag undrar om någon vet om det finns någon forskning av effekterna på intelligens, resonemangsförmåga, "sektbeteenden" osv vid strikta kostregimer?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Magi-cat
2013-07-23 17:14
#2

#0 Varför skulle frivillig kosthållning/diet leda till "sektbeteenden"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-07-23 17:27
#3

Vi har en intressant diskussion om LCHF och dess rörelses sektdrag inne påSiF.

Smart grej egentligen, om man vill skapa kassakossor och således tjäna pengar på böcker/kurser och annat; att först preparera sina anhängare genom att minska deras möjligheter till att tänka ordentligt, genom att bedyra att ett uteslutande av kolhydrater enbart har hälsofördelar (en diet där man utesluter kolhydrater leder till sämre förmåga att resonera, så då är det bra om man har en guru att se upp till som kan sköta tänkandet åt en). Och sen när kilona rasar, så blir människorna så frälsta att de inte kan tänka klart och inse att viktnedgång inte nödvändigtvis är synonymt med förbättrad hälsa. Och då är de fast i en beroendeposition till allt som deras gurus (Annika Dahlqvist och andra charlataner) påstår. Så smart, och även så vidrigt på så många sätt.

Ovanstående kan jag inte backa upp med någon forskning, men det är intrycket jag fått av LCHFanhängare, att de inte riktigt kan tänka utanför LCHFboxen som de lyckats trilla ned i.

Magi-cat
2013-07-23 17:48
#4

#3 Vilka helt fantastiska och verklighetsfrämmande slutsatser du drar!

Som om allt kunde reduceras ner till "kassakossor" och medvetna försök att inte folk ska "tänka ordentligt", att en "guru" sköter tänkandet, att människor blir "frälsta" och inte kan "tänka klart", hamnar i "beroendeposition" och allt är "vidrigt"!

Vilken konspiratorisk saga du läser! 

TS frågar om effekter av strikta kostregimer över lag. Det vore bra om detta inte blir en diskussion enbart om LCHF för eller emot.
Tack för länkarna #1!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-07-23 17:55
#5

#4

Annika Dahlqvist sade upp sig för att hon insåg att det fanns pengar att tjäna på att ljuga för människor om LCHF.

Det inser alla som står utanför sekten.

[Mia-Li]
2013-07-23 17:59
#6

#3

"gurus som sköter tänkandet åt en" ???🤔
Vart har du fått det ifrån? Belägg?
Har du själv testat denna metod?

Jag har kört den och visst blir man lite "slöare" i hjärnan efter ett tag men inte så man inte kan tänka själv och bestämma över sin egna kropp.

Här osar det förutfattade meningar tycker jag.

Annons:
Magi-cat
2013-07-23 18:00
#7

Föreslår att tråden handlar om det som står i TS och att man låter bli  beskyllningar som bara skapar osämja och inte leder någon vart.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
2013-07-23 18:02
#8

#7 Förlåt…ville bara besvara Starmans hitte på. 😊

[Starman]
2013-07-23 18:07
#9

Det finns fortfarande ganska lite forskning att tillgå kring just LCHFdietens effekter på kognitiva funktioner eftersom trenden med LCHF är relativt ny, men de studier som finns att tillgå har bland annat visat att råttor som ges en HF-kost påverkas negativt psykologiskt av kosten.

Det är inte helt orimligt att anta att kosten har samma inverkan på det mänskliga psyket.

Sedan att de preliminära slutsatserna också verkar stämma överens med mina egna observationer kan ju självklart vara en slump.

http://ajcn.nutrition.org/content/86/3/580.long

http://www.neurobiologyofaging.org/article/S0197-4580%2805%2900264-2/abstract

VildaVittra
2013-07-23 18:17
#10

#2 Jag har noterat beteendet hos flera olika kostregimer, som LCHF och veganism. På frågan varför, så är det just svaret jag söker, för hos lchf skulle det kunna vara att hjärnan inte får sina kolhydrater, men det kan ju inte stämma på veganer.

Notera att jag inte menar att varenda kotte är en sekt, utan min fråga gällde även sänkt intelligens osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Starman]
2013-07-23 18:18
#11

#8

"Förlåt…ville bara besvara Starmans hitte på."

Vad exakt i det jag skriver är hittepå, menar du?

[Mia-Li]
2013-07-23 18:19
#12

#11 Hur vet du att det var Magi-cat?
Ännu en förutfattad mening.

EDIT: Starman ändra texten……därför ser mitt svar ut som det gör.

Och jag menar hitte på med ditt att folk skaffar en guru som tänker åt de.

[Starman]
2013-07-23 18:21
#13

#10

Intressant det där med vinklingen veganism, eftersom det inte handlar om en diet snarare än en livsstil. Personligen tror jag att veganer har kommit till större insikt än oss som till och från äter kött. :)

Annons:
[Starman]
2013-07-23 18:23
#14

#12

Ja, vad tror du själv? Fyra medlemmar inloggade, och ni två håller alltid varandra om ryggen. Det kallas slutledningsförmåga, men jag har ändrat i mitt inlägg nu eftersom det inte hörde ämnet till, så svara du på frågan jag bytte ut texten med istället.

[Mia-Li]
2013-07-23 18:24
#15

#14 Jag har svarat på din fråga.
Behöver inte vara medlemmar som tryckt bra-inlägg..även icke-medlemmar och även icke inloggade kan. Men det är OT.

VildaVittra
2013-07-23 18:28
#16

#13 Hur menar du med "kommit till större insikt"?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Starman]
2013-07-23 18:41
#19

Belägg (och ett till) angående gurus och dess anhängare. Nog sagt om saken.

[Starman]
2013-07-23 18:45
#20

#16

Bland annat att de insett att man kan få i sig nödvändiga näringsämnen genom en helt vegetarisk kost. Man behöver inte äta kött för att tillgodose sitt proteinbehov, exempelvis, och man behöver inte längre dricka mjölk då det finns andra alternativ som innehåller samma näringsämnen.

Annons:
VildaVittra
2013-07-23 18:55
#21

#20 Nja, vi är ganska många som inte klarar sig på en vegansk diet, trots att jag själv studerat näringslära. Människor överlag har inte exakt samma näringsbehov, utöver det kan bröstmjölken hos veganer bli för näringsfattig, barn uppvuxna på vegansk kost kan få försämras benstruktur osv.

Sen så har vi ju det lilla B12, som måste tillsättas med näringstillskott, så att säga att an får i sig allt med vegansk kost är ju helt felaktig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2013-07-23 19:02
#22

Var vänliga håll en oklanderligt god ton i tråden!

En kommentar togs bort som enbart klandrade annan skribent och ett svar på detta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-07-23 19:12
#23

#21

Say what? Människar överlag har exakt samma näringsbehov. Märkligt att du som studerat näringslära hävdar motsatsen! 🤔

Vi behöver; vitaminer, mineraler, protein, fett och kolhydrater. Alla kan numera tillgodose sig dessa saker genom en helt vegetarisk kosthållning.

Jag är säker på att Du inte studerat ämnet veganism tillräckligt noga, exempelvis för att du verkar bära på den felaktiga uppfattningen att det är en kostregim.

Behovet av vitamin B12 kan tillgodoses genom att dricka exempelvis sojadryck berikad med denna. Man behöver inte äta tillskott nuförtiden.

"barn uppvuxna på vegansk kost kan få försämras benstruktur"

Ja, det kan de, om veganerna som uppfostrar barnen inte är vettiga nog att ge barnen de näringsämnen som barnen behöver. Men det kan även hända med föräldrar som ger sina barn animaliska produkter, så din poäng går förlorad.

VildaVittra
2013-07-23 19:21
#24

#23 Nej, det har vi inte. Om du tittar på en inuit och en person som härstammar från prärieindianerna, så kommer den med härkomst från prärien ha lättare att lägga på sig vikt.

Min syster och jag levde, åt och tränade tillsammans lika hårt, vi vägde ändå inte lika mycket, hon var mager och jag var kurvig. Tyder det på att man behöver lika mycket mat?

Berikad är bara att man inte äter tillskott i tablettform, tillskott är det fortfarande.

Jag var vegan när jag studerade, du tror inte att jag var intresserad av en viss vinkel då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Starman]
2013-07-23 19:49
#25

#24

Jag förstår att jag har missförstått dig. :) Självklart behöver vi alla inte lika mycket av alla näringsämnen, men vi behöver alla samma näringsämnen för att våra kroppar ska fungera ordentligt. Det var däri missförståndet låg.

Alla näringsämnen vi behöver kan vi däremot tillgodose oss genom vegetarisk kosthållning, alla som vill kan tillgodose sig sina behov genom vegetabilier.

"Berikad är bara att man inte äter tillskott i tablettform, tillskott är det fortfarande."

Okej, du har rätt. Däremot har du fortfarande fel i att veganer måste tillgodose sig B12 genom tillskott; B12 finns i vegetabilier, däribland potatis och spenat. Däremot så rekommenderas tillskott då vegetabilier innehåller varierande mängd B12. Men att säga att man måste ta tillskott är felaktigt, man kan i teorin tillgodose sig B12 genom vegetabilier (fast jag känner inte till någon som faktiskt gör detta då det finns produkter som är berikade med B12).

Magi-cat
2013-07-23 20:36
#26

Bara en detalj om vitamin B12:

Livsmedelsverket:

"Vitamin B12

Detta vitamin saknas i en helt vegetabilisk kost, om den inte innehåller vitamin B12-berikade produkter. Vitamin B12 kan bildas av vissa bakterier, men i västländer med god hygien är denna källa inte att räkna med. Fermenterade (mjölksyrajästa) produkter kan innehålla små mängder, men denna källa är ytterst osäker och är ingen garanti för att en person får tillräckligt med detta vitamin. Spirulinaalger uppges visserligen innehålla vitamin B12, men huruvida det tas upp och nyttjas av kroppen är oklart. I tjocktarmen produceras visserligen ansenliga mängder vitamin B12, men detta har ingen relevans då upptaget av B12 sker i tunntarmen. I dagens samhälle är därför kosttillskott och berikade produkter de enda tillförlitliga källorna."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maltider-i-vard-skola-omsorg/Skolmaltider/Vegetariska-skolmaltider/Vegankost-i-skolan/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2013-07-23 20:37
#27

Nej, det har jag inte. Förvisso finns det B12 i jord och bajs, men jag antar att renlighet även sker hos veganer. Det är enormt svårt att få i sig tillräckligt från växtriket, speciellt då man skulle få äta extremt ensidigt och det är aldrig nyttigt, vare sig man lever på lchf eller vegetabilier.

De som hävdar att de klarar sig utan tillskott, har ingen koll på vilka berikningar födoämnena de stoppar i sig har alternativt tvättar dom inte ordentligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Starman]
2013-07-23 20:50
#28

#27

Hoppsan, jag ändrade precis lite i mitt inlägg då jag såg ett syftningsfel. Jäst och sjögräs är två till exempel på veganskt kosher som innehåller B12.

"Det är enormt svårt att få i sig tillräckligt från växtriket, speciellt då man skulle få äta extremt ensidigt"

Vilket jag också påpekade i och med min ändring av #25. Däremot så ser ditt resonemang ganska märkligt ut. Jag kan tänka mig minst 2 rätter innhållandes odlat sjögräs och minst 2 med rå potatis. Så att man måste äta ensidigt för att få i sig B12 genom vegetarisk kosthållning får du nog backa upp med något argument om jag ska kunna köpa det. 

De veganer jag känner äter dessutom väldigt varierande, ofta enligt tallriksmodellen (men med köttbiten utbytt mot vegetariskt alternativ innehållandes protein, så klart).

Merparten av dem äter Marmite (jästextrakt) på frukostmackan.

VildaVittra
2013-07-23 21:45
#29

#28 Ensidigt beror inte på hur man tillagar en rätt, utan att rätterna innehåller samma ingredienser.

Marmite består till stor del av glutamat, något jag och många inte ser som ett födoämne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Starman]
2013-07-23 22:06
#30

#29

Det går att variera vegetabilier och vegetariska produkter i onämnbar utsträckning. Här har du en digital kokbok.

Och vad du och många med dig ser som födoämnen spelar föga roll, Marmite är en icke-animalisk källa till B12 där B12 inte är tillsatt i produkten utan en del av den. Du försöker skapa dig ett rätt där du har fel.

VildaVittra
2013-07-23 22:14
#31

Läs gärna forskning om glutamat, så kanske du upptäcker att det inte är lämpligt som föda. Jag skulle ju inte rekommendera någon att äta avföring som en källa till B12 heller.

Hur du än vrider och vänder på spenaten, är den i slutändan fortfarande spenat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Starman]
2013-07-23 22:31
#32

#31

"Marmite består till stor del av glutamat"

Eh, nej. Marmite består till ytterst liten del av glutamat. Vem du än fick din information från ljög för dig. Marmite innehåller ca. 1700 mg glutamat per 100 g. Det är alltså omkring 1,7 procent. Till stor del innehåller alltså Marmite andra saker än glutamat.

Och som sagt, vad du (och de påstått "många andra") tror och tänker om glutamat spelar ingen roll.

Inte ens livsmedelsverket håller med dig om att glutamat skulle vara farligt. Att du jämför det med bajs är ju bara lite för bisarrt. 🤪

Såhär skriver LMV

"Det finns inte någon gräns för ett acceptabelt dagligt intag för glutamat. Det beror dels på att kroppen behöver glutamat och dels på att man normalt får i sig mycket glutamat från vanlig mat."

Hoppas att du, i och med denna rättelse, ger upp försöken att göra rätt av dina fel.

VildaVittra
2013-07-23 23:11
#33

Och vatten väger inget då eller? För då innehåller ju bönor inte alls en stor del protein. 

Bajs är en utmärkt jämförelse, då det är en källa till B12.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Starman]
2013-07-23 23:20
#34

Annons:
Magi-cat
2013-07-24 07:44
#35

….mentala effekter av strikta kostregimer, var visst frågan…..🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2013-07-24 08:03
#36

#35 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2013-07-24 11:27
#37

Varken veganism eller LCHF är speciellt ensidiga kosthållningar, även om LCHF är den mest varierade. Men jag tror inte det är kosten som ger de sekteristiska dragen, utan själva övertygelsen. Vad man än ansluter sig till för åsiktsgrupp, som avviker från majoriteten, så gör enigheten inom gruppen och kritiken utifrån att leden sluts och övertygelserna skärps.

I fråga om vad man kan tjäna pengar på, så finns det mycket mer pengar att göra på veganism än på LCHF, eftersom det finns så många alternativ i form av quorn, sojabiffar och liknande, utöver böcker, kostscheman etc. Inom LCHF är det vanligare att man undviker allt vad kontgjorda livsmedel heter, och då blir det i stort sett bara litteraturen kvar till att föda den där kassakon, som vissa ser.

"Rena", "naturliga" livsmedel, som mandelmjöl, kokosfett, choklad med hög kakaohalt och liknaden används inom både LCHF och veganism och av många andra som vill undvika tillsatser i maten.

VildaVittra
2013-07-24 12:10
#38

#37 Det är inte så många färdigprodukter som räknas som veganska, då de innehåller ägg.

Till saken hör att jag noterat att förmågan att diskutera, resonera och dra slutsatser försämrats vid dessa kostomläggningar med tiden. Visst, det finns säkert folk som äter varierat, men väldigt många gillar inte ditt och sen inte datt osv så utbudet av födoämnen minskar radikalt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2013-07-24 12:11
#39

#38: Min poäng är att förmågan att diskutera, resonera och dra slutsatser påverkas på snarlikt sätt av alla passionerade övertygelser, antingen de handlar om kost, religion, moral, det rätta sättet att dressera hundar eller vad du vill.

VildaVittra
2013-07-24 12:15
#40

#39 Jo, jag förstår vad du menar, men detta gäller även när personerna ska diskutera ett icke relaterat ämne till övertygelsen, eller för den delen vid matematiska övningar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
2013-07-25 19:04
#41

Indier kräver 1/3 mindre kalorier än vad en vit människa gör. Trots detta så äter de mera nu och framförallt sött så diabetes typ 2 ökar lavinartat. Där borde man kanske göra något åt alla dessa sötsaker som vi äter.

Annons:
gant
2013-07-26 04:20
#42

25% av vårt kaloribehov går åt till att försörja hjärnan. Lång tids svält leder till att hjärnfunktioner börjar stängas av  - eller hos barn - att hjärnans funktioner aldrig utvecklas

Här är en artikel (tyvärr svårläst) om just detta.
Här är en studie av hjärnfunktionen hos anorektiker 

Men det är detta är naturligtvis extremfall. Det finns gott om stuider som visar på att ett lågt (men inte för lågt) kaloriintag förbättrar hjänans funktion i många avseenden.

Denna kommentar har tagits bort.
dolfen
2013-07-27 20:36
#44

Och med "googlade som hastigast" menar jag att jag inte läst igenom länkarna (så där noga), och kan därför inte garantera att det finns något "matnyttigt" där, men hoppas. Ville serva, liksom. ☺️

Magi-cat
2013-07-28 17:05
#45

#42 Här är en artikel (tyvärr svårläst)

Tyvärr ännu svårare än så - jag får inte upp den alls.

Kan du länka igen ?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-07-28 17:07
#46

#44 Tackar för dina länkar! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gant
2013-07-29 01:49
#47

#45

Ett litet mellanslag hade råkat komma med. Här är den igen

Upp till toppen
Annons: