Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 2427 ggr
LenaR
2013-06-28 00:26

Mjölkexperiment

Hittade ett snyggt mjölk-/diskmedelsexperiment på youtube. Skulle uppskatta om någon förklarar för mig vad som händer egentligen!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
olaka
2013-06-28 09:03
#1

Supernajs!

Mjölk är ju i princip vatten med jättesmå fettpartiklar och diskmedel är ju ett ämne som löser både fett och vatten, så blandas de så borde mjölken "gå sönder" på ett ballt sätt, jag tror magin ligger där. Karamellfärgen är mest med för att göra effekten synlig.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Denna kommentar har tagits bort.
LenaR
2013-06-28 20:26
#3

Så rörelsen uppstår där diskmedlet kommer åt och vatten och fett sönderdelas? Det var ju begripligt! Tack!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

olaka
2013-06-29 02:31
#4

Nja, snarare sammanfogas, fettet i mjölken(utan diskmedel) är ju inte löst, utan i små fettpartiklar. Men effekten är densamma. Måste nog prova hemma tror jag, det verkar ju som ett roligt Experiment.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

inxcam
2013-07-17 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hålla med .. det ä roligt Experiment. Jag gjorde det i förskolan. Alla barn har möjlighet att göra egen "konst".

Också är bra uppgifter - efter "målning" barn kan berätta vad hon/han ser. Vad händer där eller vem finns där inne osv.

Här finns några exempel.

inxcam
2013-07-17 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

flera exemp mer

Annons:
inxcam
2013-07-17 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

inxcam
2013-07-17 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Upp till toppen
Annons: