NATURVETENSKAP

Mjölkexperiment

2013-06-28 00:26 #0 av: LenaR

Hittade ett snyggt mjölk-/diskmedelsexperiment på youtube. Skulle uppskatta om någon förklarar för mig vad som händer egentligen!

Anmäl
2013-06-28 09:03 #1 av: olaka

Supernajs!

Mjölk är ju i princip vatten med jättesmå fettpartiklar och diskmedel är ju ett ämne som löser både fett och vatten, så blandas de så borde mjölken "gå sönder" på ett ballt sätt, jag tror magin ligger där. Karamellfärgen är mest med för att göra effekten synlig.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Anmäl
2013-06-28 20:26 #3 av: LenaR

Så rörelsen uppstår där diskmedlet kommer åt och vatten och fett sönderdelas? Det var ju begripligt! Tack!

Anmäl
2013-06-29 02:31 #4 av: olaka

Nja, snarare sammanfogas, fettet i mjölken(utan diskmedel) är ju inte löst, utan i små fettpartiklar. Men effekten är densamma. Måste nog prova hemma tror jag, det verkar ju som ett roligt experiment.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Anmäl
2013-07-17 20:43 #5 av: inxcam

Hålla med .. det ä roligt experiment. Jag gjorde det i förskolan. Alla barn har möjlighet att göra egen "konst".

Också är bra uppgifter - efter "målning" barn kan berätta vad hon/han ser. Vad händer där eller vem finns där inne osv.

Här finns några exempel.

Anmäl
2013-07-17 20:47 #6 av: inxcam

flera exemp mer

Anmäl
2013-07-17 20:48 #7 av: inxcam

...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.