Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 2953 ggr
olaka
2013-06-13 23:00

Vegetariska ägg...

Bill Gates investerar tydligen i att skapa vegetariska ägg. Goda nyheter för industrihöns. www.npr.org/blogs/thesalt/2013/06/12/191029875/why-bill-gates-is-investing-in-chicken-less-eggs

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
Torreador
2013-06-13 23:02
#1

Hm…. det var nog det knäppaste jag hört tror jag.

Men varför inte. Det är ju lite coolt ;-)

Fast jag fortsätter nog med mina vanliga ägg!

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

olaka
2013-06-13 23:09
#2

Skulle vara jul att prova, men det ser ju inte ut som de kan producera en vettig sunny side up än iaf.

Men jag misstänker att det inte smakar sämre än industriägg i produkter som sockerkaka och så…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Yllhilda]
2013-06-13 23:25
#3

Är det inte främst för bak vill framställa sånt? För att ge spänst och binda fukt. Det finns det ju redan i form av sånt där gummigrejs och maizena bland annat. Behöver man mer?

[Starman]
2013-06-13 23:42
#4

Det är ju definitivt värt att äta en vegetarisk ersättning, om det nu är så att smaken är nästintill oskiljbar som artikeln hävdar.

Det är inte att hymla med att det är vettigare på många sätt, exempelvis miljömässigt. Det krävs massor av energi att hålla massa hönor levande i enda syfte att producera ägg. En annan anledning kan ju kanske vara att hönorna sällan lever drägliga liv som värphönor.

olaka
2013-06-13 23:54
#5

#3

Haha, du sa bak…

#4

Jo, precis. Jag lämnade en brasklapp när jag skrev industrihönor i #0. Jag hoppas och tror att mina framtida hönor(kanke införskaffade typ 2016) får det ganska gôtt ändå.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Yllhilda]
2013-06-14 00:26
#6

#5 Jag hade kunnat säga 'fram' också, men jag tyckte det var för vulgärt.

#4 Det är absolut bättre för hönsen, men jag tycker det är intressant att veta hur mycket energi framställningen av denna äggersättning kommer kräva samt vad det kommer bestå av. Personligen tycker jag det enkla klassiska maizena funkar lika bra när jag bakar bröd och bullar, och är man vegan har man väl ingen direkt önskan att steka ägg? När jag var det jag aldrig en på tanken att tillaga någon form av ägg.

Annons:
Magi-cat
2013-08-09 09:31
#7

Nu även odlat kött. Kanske även vegetariskt:

Patrick Brown, biokemist och vegetarian, vill framställa kött utan animaliskt ursprung:

"Han menar att goda alternativ till animaliska produkter vore det i särklass enklaste sättet att spara vatten, minska utsläppen av växthusgaser och säkra livsmedelsproduktionen."

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/konstgjort-kott-ska-radda-varlden/

http://www.theguardian.com/science/2012/jun/22/fake-meat-scientific-breakthroughs-research


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
2013-08-09 13:04
#8

#7

Kan det verkligen kallas vegetariskt? Det associerar jag med vegetabilier.

Vegetarianskt möjligen om man definierar det begreppet som typ okött…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2013-08-09 13:12
#9

#8 Det har stått mycket i media om det odlade köttet utgående från köttfibrer. Det kan naturligtvis inte kallas vegetariskt det är odlat kött och ingenting annat.

Patrick Brown tänker sig att framställa vegetariskt "kött"- utan animaliskt ursprung.

Men själva ordet kött? Nej det är det ju inte…….Fast "köttersättning" får nog inte någon större kundkrets….

Eller vegetarianskt okött….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-09 13:16
#10

Han låter ganska vettig, f.ö., Brown:

"What Brown is talking about is a revolution that will remake our relationship with our planet, and with our fellow animals.

Eating meat is bad for the environment, of that there is no doubt. And the moral arguments against killing animals are compelling. Humans currently slaughter about 1,600 mammals and birds every second for food – that is half a trillion lives a year, plus trillions more fish, crustaceans and molluscs. The total biomass of all the world's livestock is almost exactly twice that of humanity itself. And while crops that feed people cover just 4% of the Earth's usable surface (land that is not covered by ice or water, or is bare rock), animal pastureland accounts for a full 30%. Our meat, in other words, weighs twice as much as we do and takes seven times as much land to grow."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
2013-08-09 18:25
#11

#9

Etiska vegetarianer kanske måste döpa om sig så det faktiskt rör sig om en exkluderande term. De som äter ägg och dricker mjök brukar väl kalla sig Lakto-ogo-vetetarianer, men det blir ju konstigt om de ska hitta på ett nytt latinskt namn för odlat kött. 

Acarnivorer kanske?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

epithet
2013-08-09 20:04
#12

Vad är det för skillnad på detta "vegetariska kött" och t ex quorn?

Magi-cat
2013-08-09 20:08
#13

#12 Quorn görs på svampprotein och äggvita.

Hur Brown tänkt sig sitt fake kött har inte framgått.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
epithet
2013-08-09 20:35
#14

Vari består då "revolutionen"? Quorn och liknande har ju funnits länge.

Magi-cat
2013-08-09 20:44
#15

Quorn har väl inte slagit igenom som "kött-fake" pga smak, konsistens, kritik etc.

Brown:

"But the meat-fakers say they are on the verge of a breakthrough, that there is a real possibility that a new era of fake meat – nutritious, cheap and indistinguishable from the real thing, made either of synthesised animal tissue or derived from plant material – may be upon us."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

epithet
2013-08-09 21:53
#16

"on the verge of a breakthrough"… lät inte precis konkret. Jag är pessimistisk tyvärr. Undrar också om ett vegetariskt alternativ nånsin kommer att bli tillräckligt attraktivt för den breda massan köttätare.

olaka
2013-08-10 00:58
#17

Lyckas man så har man odlat kött. Dvs energieffektivt tillverkat kött utan lidande (och metangas i nötköttsfallet).

Jag hoppas fortfarande på att vi lyckas tillverka jäst eller bakterieodlingar som är ätbara och innehåller alla näringsämnen och smakar bra, men det ligger nog några hundra år in i framtiden tyvärr.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

vallhund
2013-08-10 05:06
#18

Vad är det med äldre män med pengar?

Simon Spies på sin tid försökte få fram rektangulära tomater för att passa i tetrapack (inte den gamla tetraformen) samt förökte korsa jordgubbar med canabis sativa?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: