Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 3859 ggr
JonasDuregard
2013-06-10 09:50

Experiment - myggmedel

Det finns väldigt många huskurer och kommersiella produkter som är menade att stöta bort myggor eller hindra dem från att bita människor. Ofta vittnar användare om att de fungerar, men det är välkänt att när människor bedömmer själva så är de benägna att uttala sig positivt om något de vill ska fungera, speciellt om de betalat för det. Detta kan kallas för förväntanseffekt.

Jag tänkte att vi skulle prova om några olika huskurer/produkter fungerar objektivt sett eller om det är förväntanseffekt som leder till att man tycker att de fungerar.

Min tanke är att vi gör det geneom ett blindtest: Ett par kvällar i rad använder någon ett "myggmedel" som på alla sätt ser ut som det medel vi testar, men egentligen är det ett hemmagjort låtsasmedel hälften av gångerna. Testpersonen försöker avgöra om det var riktigt medel eller låtsasmedel genom att bedöma hur mycket myggproblem de har. Först efter att de bestämt sig för äkta/falskt så kan de få reda på vilket det var. Om testpersonen lyckas svara rätt mer än vad man kan vänta av slumpen så vet vi att det inte beror på förväntanseffekt eftersom förväntan var densamma i alla försök.

Så nu behöver vi personer som har mycket mygg i området de bor, och gärna som har något favorit mygg-medel som är lätt att förfalska.  Är det en tyst och ljuslös apparat kan man till exempel ta ur batteriet, är det en olja kan man ta något annat som ser ut och luktar liknande (är det lukten som ska ha effekt kan experimentet bli svårt).

En som halv-lovat att ställa upp är magi-cat, och hennes "weapon of choice" är tibetanska örtdroppar (länk). Där tänker jag att experimentet kan gå till på följande sätt (konstruerat så att man kan utföra det själv):

Tillverka en falsk örtblandning i tillräcklig mängd för att använda några kvällar.

Portionera upp tillräckligt med äkta/falsk olja för en enda "behandling" i någon liten förpackning, kanske 5 av varje eller så beroende på hur många dagar som ska testas.

Lägg behandlingarna i var sitt identiskt kuvert tillsammans med en vikt lapp med ordet "äkta" eller "falsk". Nu har du tio behandlingar som man inte kan avgöra om de är äkta eller falska utan att kolla på lappen inuti.

Varje kväll när du ska exponeras för mygg-plågan tar du ett kuvert och använder innehållet. När kvällen är över skriver du på kuvertets utsida "äkta" eller "falsk" beroende på hur effektivt du uppfattade att det var. Gruntanken är att du ska tänka att det är en ny behandling som du inte provat innan och säga om du tycker den verkar fungera eller inte.

Sedan när experimentet är över så kan du kolla hur många av kuverten där texten på utsidan stämmer med det ihopvikta lappen inuti.

Det här upplägget kan kopieras av andra som vill experimentera också! Själv besväras jag väldigt sällan av mygg.

Annons:
Magi-cat
2013-06-10 10:28
#1

Kul med Experiment!

"Mina" örtdroppar kan dock tack vare sin remarkabla doft bli svåra att förfalska. Är det doften som är verksam kan man ju inte göra falska droppar som doftar likadant. Men jag ska tänka ut något …..

.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-06-10 10:58
#2

#1 Klädnypa på näsan? 😃

Finns en risk att du skrämmer iväg människor istället för mygg då kanske 🙂

Magi-cat
2013-06-10 11:01
#3

#2 Ska försöka tänka ut något mer sofistikerat. 😃 (Som väcker mindre uppseende också.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
2013-06-10 11:30
#4

I det eminenta programmet Rough Science skapar en av dem ett myggmedel:

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Joppo
2013-06-12 22:24
#5

Jag tycker Magi-Cat ska placera sig i något mygginvaderat område och  sedan räkna antalet stick som hon får när hon använder sitt magiska elixir och när hon inte gör det. För enkelhetens skull tänker jag mig att hon täcker ena armen vid försök ett  och den andra vid försök nummer två. För att få ett tillförlitligt resultat så är det nog bäst att hon tar med sig några kompisar som gör samma sak. Dock ställer jag mig lite tveksam till att Kattens polare ställer upp på detta, men man vet ju aldrig. Hon får väl locka med att de kommer att göra mänskligheten en stor tjänst när de tar reda på om Kattens elixir fungerar eller inte.

Magi-cat
2013-06-12 22:26
#6

#5 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2013-06-12 22:27
#7

#5 Jag ska fråga etiska kommitten om det 🙂

JonasDuregard
2013-06-12 22:28
#8

Ok, etiska kommitten har gjort en snabbgenomgång av upplägget och godkänt det  - deras samlade utlåtande är "låt henne klia lite då" 😈

Denna kommentar har tagits bort.
Joppo
2013-06-13 10:33
#10

#9 Jag trodde du om någon skulle applådera den etiska kommittens beslut. Den har ju indirekt beslutat att det inte ska användas några försöksdjur i experimentet 😃Du verkar ju vara ganska mån om det.

Magi-cat
2013-06-13 18:03
#11

#10 Jag är så lycklig över etiska kommitténs beslut och snabba handläggning (en minut!) av just denna fråga, om än det samlade utlåtandet lämnar en del i övrigt att önska! 😃

F.ö. har jag kommit på ett sätt att testa örtmedlet: Jag har två likadana flaskor, den ena med innehåll av örtdroppar (som ska testas) och den andra med annat lika väldoftande innehåll. Den ena är märkt med X och den andra med Y. Sedan drar jag lott om vilken jag ska använda. Endast en annan, hjälpsam, person vet vilken flaska som innehåller vad.

Tyvärr för etiska kommittén och andra förhoppningsfulla engagerade i ärendet har jag dock inga större problem med stingande gaddar IRL, så jag tar mig an projektet med stor tillförsikt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-06-13 20:29
#12

#11 OK! Eftersom du redan har förberedelserna kan du alltdit låta någon mer vara med på experimentet eller upprepa det senare.

Hur många omgångar ska ni prova?

Och kommer du veta om det är X eller Y du får vid varje omgång? Mitt förslag är att du inte vet om det är samma du fick kvällen innan eller något annat, då blir varje omgång oberoende av de andra.

Det finns så klart en risk att du ändå kan särskilja dem på lukt eller konsistens. Och en risk (som kanske är obetydlig) att även det falska medlet har myggavvisande effekt (är det lukten som gör det och det har liknande lukt är det tänkbart, men i så fall kanske du kan bespara import från tibet åtminstone 🙂)

Magi-cat
2013-06-13 20:35
#13

#12 Jag vet….Jag kommer inte att veta om det är X eller Y och en möjlig felkälla är ju om även innehållet i den andra flaskan är avskräckande. (för mygg) Jag har tänkt använda något som vad jag vet inte har sådana effekter. (Har inte avstämt sort riktigt ännu.)

Det är en viss feeling med import från Tibet, oavsett….😛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-07-08 07:02
#14

Jag förstår att alla biter på naglarna av otålighet att få veta resultatet av mitt Experiment. Håll ut, snart så….!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

dolfen
2013-07-13 20:31
#15

Örtskolan: Skvattram och pors.

http://www.svtplay.se/ortskolan

Magi-cat
2013-07-14 07:16
#16

#15

Tack för tipset om örtskolan! Skvattram har verkligen en underbar doft! Man kan inte få nog av den!

Har du provat dessa örter själv mot mygg?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

dolfen
2013-07-14 18:53
#17

#16 - Näe.
Å i år har jag inte sett en enda mygga. Förutom en. Fast jag är lite osäker om det verkligen var en mygga eller om det var något annan fladderfä.

🙂

Magi-cat
2013-07-14 19:02
#18

#17 och andra som pratar om mygginvasion….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

dolfen
2013-07-14 19:08
#19

Har läst/hört att det skulle vara mindre mängd mygg i år, totalt sett.

Men det finns säkert ställen där myggen helt enkelt struntar i denna fakta. 😎

Upp till toppen
Annons: