Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 1564 ggr
Magi-cat
2013-06-09 08:46

Styra med hjärnvågorna?

Plockar ut denna diskussion ur faktatråden….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-06-09 08:46
#1

#42 skrivetav Magi-cat 

Hmm….styra med hjärnvågorna?

http://www.nbcnews.com/technology/drone-flies-through-hoops-guided-brainwaves-6C10196995

"The strongest force requires the slightest touch" Sajtvärd på Oförklarade Fenomen; Finland iFokusMedarbetare på Vetenskap.

1 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Starman

2013-06-08 18:51#43 skrivetav Starman 

#42

Det där är  coolt. 

/Starman, Medarbetare på Andlig Skepticism

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Magi-cat

2013-06-08 19:15#44 skrivetav Magi-cat 

#43 Förstår att du tycker det.

"The strongest force requires the slightest touch" Sajtvärd på Oförklarade Fenomen; Finland iFokusMedarbetare på Vetenskap.

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Starman

2013-06-08 19:34#45 skrivetav Starman 

#44

Tycker inte du det? 

/Starman, Medarbetare på Andlig Skepticism

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Magi-cat

2013-06-08 19:39#46 skrivetav Magi-cat 

#45 Jag kan tänka mig en hel del etiska invändningar.

"The strongest force requires the slightest touch" Sajtvärd på Oförklarade Fenomen; Finland iFokusMedarbetare på Vetenskap.

0 Bra inlägg | Anmäl (0) | Hantera

Avatar för JonasDuregard

2013-06-08 20:33#47 skrivetav JonasDuregard 

#46 Varför berättar du inte om dem? Menar du ifall det skulle utvecklas till mer generell tankeläsning? (I dagsläget kan det ju bara läsa av motoriska impulser och jag ser inga direkta etiska dilemman i att man kan se om någon vill knyta sin högernäve)

I så fall har det väl ungefär samma etiska problem som en lögndetektor, med den viktiga skillnaden att den här kanske skulle fungera Glad.

Om det är det enda etiska problemet så tycker jag det vore oetiskt attinte utveckla tekniken, med tanke på hur många människor som kan bli hjälpta av den.

Men oavsett, tycker du inte det är coolt ändå? Jag tycker en del saker är coola även om det finns påtagliga etiska problem med dem Glad.

Upp till inläggslistan

  1. Text

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-09 08:57
#2

JD: Men oavsett, tycker du inte det är coolt ändå? Jag tycker en del saker är coola även om det finns påtagliga etiska problem med dem 🙂

Jomenvisst. Jag har läst Asimov och sett Star Trek. 😃Klart det är coolt, med den där hisnande känslan att kastas mellan fiction och verklighet. Men ibland har jag ytterligt svårt att bortse från etiska problem.

Lögndetektor, eh, som mäter ofrivilliga kroppsreaktioner och det här där man styr med hjärnvågorna, nej inte riktigt samma etiska problem….

Givetvis finns det nyttoaspekter. Det finns det alltid när man lanserar nya leksaker. Vi ska konsumera och efterfråga, snart inte kunna leva utan. (som mobiltelefonen).

I det här fallet behöver man inte ha alltför mycket fantasi för att tänka sig en rad olika väldigt dåliga ändamål denna kunskap skulle kunna användas till. Vapen i krig, för att nämna ett enda.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-06-09 11:04
#3

#2 "I det här fallet behöver man inte ha alltför mycket fantasi för att tänka sig en rad olika väldigt dåliga ändamål denna kunskap skulle kunna användas till. Vapen i krig, för att nämna ett enda."

Du menar att man använder det som en förbättrad fjärrkontroll för förarlösa flygplan typ, eller? Då är det alltså samma etiska problem som den radiostyrda bilen hade? Eller som Playstation har?

Visst är det tänkbart att det här långt in i framtiden blir en fjärrkontroll som fungerar bättre än vanliga handhållna dito (idag är ju enda fördelen att den fungerar för handikappade), men är det verkligen en etisk fråga? Är det bristen på bra fjärrkontroller som idag hindrar  supermakter från att starta världskrig?

Kan du inte ge lite andra exempel, jag förstår fortfarande inte riktigt vad problemet är. Jag är vanligtvis bra på att tänka ut ondskefulla planer men jag kan inte riktigt se den "rad av väldigt dåliga ändamål" du pratar om 🤔. Gärna något där den här tekniken är kärnan i problemet och inte bara ett verktyg som lika gärna kunde varit en avancerad TV-spelskontroll.

"Givetvis finns det nyttoaspekter. Det finns det alltid när man lanserar nya leksaker. Vi ska konsumera och efterfråga, snart inte kunna leva utan. (som mobiltelefonen)."

Att ge rörelseförhindrade människor proteser eller andra hjälpmedel är inte det jag brukar tänka på när jag hör snack om konsumtionshets 🙂. Lite som att säga till Fleming "Jaha, penicillin. Jämt ska vi hålla på att konsumera, snart blir vi väl helt beroende av det.". 😃

Ser du inga genuint positiva nyttoaspekter?

Upp till toppen
Annons: