Annons:
Etikettövrigt
Läst 2309 ggr
Magi-cat
2013-06-08 08:08

Oljud bra för inlärning...

Inte helt väntat kanske, men å andra sidan …….Vilka tonåringar har INTE pluggat med musik på hög volym samtidigt?

I denna studie (Oxford University) fäste man elektroder kring prefrontala cortex (främre delen av hjärnans pannlob) och stimulerade hjärnan med högfrekventa elektriska signaler och fann att försökspersonernas minnesförmåga och matematiska förståelseförmåga ökade! 

Försökspersonerna utsattes för toner mellan 100-600 Hz samtidigt som de fick lösa matematiska problem och göra minnesövningar. Efter bara fem dagar presterade deltagare bättre i minnestest. Effekten höll i sig ännu efter 6 månader. 

Fynden skulle eventuellt kunna hjälpa personer med olika inlärningssvårigheter. Personer med t.ex. diagnosen ADHD har ofta för låga halter dopamin genom att dopaminet inte kommer ut till cellerna, vilket gör att nervsignalen inte leds vidare. Med tillägg av högt brus kan nervsignalen ledas vidare ändå, trots låg halt av dopamin. 

Fenomenet när en svag hjärnsignal förstärks av brus kallas stokastisk resonans.

Även i Sverige (Lunds universitet) pågår studier av liknande slag:

"– I princip skulle dammsugarljud kunna förbättra minnet, men det fungerar dessvärre bara på personer med koncentrationssvårigheter, säger Sverker Sikström. 

För personer utan koncentrationsproblem kan effekten snarare vara den motsatta."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/battre-pa-matematik-med-oljud

Jag tycker det låter lite motsägelsefullt. Men kanske kan det tillämpas individuellt, vilket vore väldigt bra.
För egen del vill jag ha tyst. :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Silent_Hill
2013-06-08 17:29
#1

Se där! Själv skulle jag inte få något gjort om jag hade ljud runt omkring mig.
Men jag kan ändå tänka mig att det skulle kunna fungera på vissa personer som har inlärningssvårigheter och kan man hitta sätt som underlättar så är ju det jättebra 👍

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Fjäril
2013-06-08 23:22
#2

Nu är det kanske inte samma sak (med signaler och "riktiga" oljud) men på min sons skola tillåts barnen att sitta med musik i öronen när det har mattematiklektioner. Detta har visat sig ge bättre resultat hos barnen, att slippa allt annat "oljud" men också för att släppa annat och fokusera på en sak 🙂 (jag talar om mellanstadiet)

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: