Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 2538 ggr
Magi-cat
6/2/13, 9:02 AM

Google Glass!?

Som enda svensk får Eva Mårell-Olsson, nydoktorerad vid institutionen för utbildningsvetenskap vid Umeå universitet, ett eget förhandsexemplar av hett eftertraktade Google Glass. Hon hoppas kunna använda dessa i sitt forskningsprojekt om it-lärande.

Glasögonen videofilmar allt det bäraren ser och projicerar stödinformation i synfältet, s.k. augmented reality.

Hennes motivering som gjorde att hon fick glasögonen:

"I would explore how life would change with the right information at the right time and how it could excite people around me."

http://www.idg.se/2.1085/1.504252/hon-far-sveriges-enda-google-brillor

Vad tror ni? Snitsig modegrej eller praktisk användning?

Så här säger Eva Mårell-Olsson på frågan om den etiska aspekten:

"Det är kanske den mest intressanta frågan. Som forskare måste man givetvis analysera konsekvenserna av en sådan här produkt också ur ett etiskt perspektiv."

Vilka etiska problem kan det finnas?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Nwmo
6/2/13, 11:34 AM
#1

Det enda problemet är ju att man kan vänja ena ögat att titta upp medans det andra tittar rakt fram. Fast, det går väl att undvika?

- Emil

[Starman]
6/2/13, 11:43 AM
#2

Jag har redan ett sparkapital för dessa. Jag har struntat i smartphones och väntat, det var bara en tidsfråga. Och nu har glasögonen med augmented reality kommit. Awesome.

#1

"Det enda problemet är ju att man kan vänja ena ögat att titta upp medans det andra tittar rakt fram. Fast, det går väl att undvika?"

Ja, det går att undvika. Helt enkelt genom att inte kolla i kors till att börja med. Och det där med att ögonen skulle fastna är ju en sån där myt som föräldrar gärna lurar i sina barn, samma sanningshalt i det som att man skulle få kramp av att bada efter att man ätit.

Magi-cat
6/2/13, 12:00 PM
#3

Vad tror ni Eva Mårell-Olsson syftar på när hon nämner att man måste analysera produkten ur etiskt perspektiv?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
6/3/13, 5:29 PM
#4

#3 Antagligen menar hon egentligen inte den här produkten utan hela informationssamhället. Produkten har ju ingen större skillnad mot en vanlig mobiltelefon (förutom möjligtvis att den går lättare att dölja, men tror det dröjer ett tag innan man förväxlar den med vanliga glasögon, och då är alla kanske vana vid att glasögon har kameror)

Magi-cat
6/3/13, 5:43 PM
#5

#4 🦸‍♂️ …fast hon säger "Som forskare måste man givetvis analysera konsekvenserna av en sådan här produkt också ur ett etiskt perspektiv."

"en sådan här produkt"……Om det vore som en vanlig mobiltelefon skulle det ju inte vara mycket nytt att analysera, tänker jag….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
6/3/13, 8:42 PM
#6

#5 Det var därför jag skrev "egentligen" 😉

Jag tror att de etiska invändningar hon har i åtanke är generella för hela informationssamhället. 

"Om det vore som en vanlig mobiltelefon skulle det ju inte vara mycket nytt att analysera, tänker jag…."

Det skrev jag inte heller, och det är det kanske inte.

Annons:
JonasDuregard
6/3/13, 8:46 PM
#7

En sak man kan fundera över är att den spelar in det man tittar på, typ (en mobiltelefon har man ju ofta i fickan där den inte kan spela in något roligt). Det skulle så klart kunna missbrukas om det finns säkerhetsbrister i tekniken. Det är fortfarande som en mobiltelefon, men man har den kanske framme mer.

JonasDuregard
6/3/13, 8:49 PM
#8

En annan möjlighet är att hon inte syftar på något speciellt utan bara menar det hon säger: Att man ska etiskt pröva (alla?) nya produkter (även om det inte finns något uppenbart etiskt problem).

Magi-cat
6/3/13, 9:24 PM
#9

Vad tycker du/ni att det finns för tänkbara etiska problem?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/9/13, 6:50 AM
#10

Är det här bara början och i så fall början till vad?

Inplanterade Google eyes?

Hur kommer människan att se ut om 100 000 år?

"But how might the physiological features of human beings change in the future, especially as new, wearable technology like Google Glasschange the way we use our bodies and faces?"

"Lamm says this is "one possible timeline," where, thanks to zygotic genome engineering technology, our future selves would have the ability to control human biology and human evolution in much the same way we control electrons today."

http://finance.yahoo.com/news/human-face-might-look-100-171207969.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
6/9/13, 10:49 AM
#11

#10 Så vitt jag kan se slänger artikeln bara in Google Glass som ett "buzzword" för att rida lite på vågen. Jag kan inte se att det finns någon direkt koppling till artikelns ämne.

Om man menar att Google Glass är starten på någon slags cyborg-utveckling kunde man lika gärna ge den äran till kontaktlinser eller vanliga solglasögon eller till armbandsur.

Magi-cat
6/9/13, 12:29 PM
#12

#11 Google glass kom säkert dit som en association till något nytt som "alla" känner till.

Är det helt omöjligt för dig att se någon nackdel eller ens frågetecken i något som helst av den tekniska utvecklingen? 

Solglasögon!? Armbandsur!? Eh…..

Nej, det här var något mer, en beredvillighet att kapitulera för "genetic engineering". Något som jag kan säga låter mindre trevligt.

Finns det verkligen bara den utvecklingsvägen? Implantat? "Förbättringar"? Vem ska styra och bestämma?

"Kwan says that 60,000 years from now, our ability to control the human genome will also make the effect of evolution on our facial features moot. As genetic engineering becomes the norm, "the fate of the human face will be increasingly determined by human tastes," he says in a research document"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
6/9/13, 12:44 PM
#13

#12 "Är det helt omöjligt för dig att se någon nackdel eller ens frågetecken i något som helst av den tekniska utvecklingen?"

Det är inte omöjligt för mig, men det var inte det vi pratade om riktigt heller. Du sa att du såg många etiska problem med den här produkten, vill du inte berätta för mig vilka problem det är?

"Nej, det här var något mer, en beredvillighet att kapitulera för "genetic engineering". Något som jag kan säga låter mindre trevligt."

Pratar du om Google Glass nu? 🤔 Eller har tråden bytt ämne?

Annons:
Zidizen
6/13/13, 2:42 PM
#14

När facebook kom och när jag insåg hur populär den höll på att bli tänkte jag att det här kommer medföra en massa problem.

När instagram kom tänkte jag på engång att detta kan lätt medföra stora problem

Nu med Google Glasses kommande intåg är det ingen tvekan på att det komma medföra problem. Ju fler människor som får möjligheten att bära den ju fler idioter med brist på både moral och etik kommer skapa problem.

Största skillnaden nu och från förra generationen är egentligen att  problemen blir mer världslig än bara lokalt.

Med sådan här teknik som implementeras i vår vardag känns det också som att den allmänna kunskapen kommer tinas bort mer och mer med kommande generationer… lättillgänglig information känns kanske inte vara lika nödvändig att lära in sig längre.

Kan saker missbrukas så kommer det finnas människor som kommer göra det. Beteendet är gammalt, det är endast tillvägagångssättet och tekniken som är nya.

Men häftigt är det och det lär komplettera till en effektivare vardag för de flesta. Jag är för tekniken, och så länge vi bara kan behärska vår moral och etik med handhavandet så blir det inga problem. Det är inget nytt. Det är bara fortfarande svårt för vissa att ta in detta rent praktiskt

JonasDuregard
6/13/13, 9:37 PM
#15

#14 "När facebook kom och när jag insåg hur populär den höll på att bli tänkte jag att det här kommer medföra en massa problem.

När instagram kom tänkte jag på engång att detta kan lätt medföra stora problem"

Du är en domedagsprofet av rang helt enkelt 😉. Vad förutspådde du när lättmjölken introducerades? 😛

Men kul att du kan se fördelar också (tänker på sista stycket).

När jag följde internets och sociala mediers framväxt tänkte jag snarare att det i längden skulle göra det omöjligt för diktaturer att hålla  sina medborgare okunniga och oorganiserade.

Kanske hade vi båda delvis rätt men kul att jag fick vara optimisten för en gångs skull.

Glasögonen tror jag som sagt varken gör till eller från ur etiskt perspektiv, men om jag missat något där så rätta mig gärna.

Upp till toppen
Annons: