Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 2494 ggr
Silent_Hill
6/1/13, 12:49 PM

Kan Big Bang ha inträffat flera gånger?

"I sin klassiska version börjar universum med ett Big Bang, men är händelsen då tid och rum skapades unik?

När naturlagarna styr, upprepas händelser Kosmologer som arbetar med universums struktur och utveckling över tid tycker inte om enstaka händelser utan förklaring. Det är inte så naturen arbetar.

Normalt sätter naturlagar ramar för händelser, som äger rum på många ställen – till exempel uppkomsten av stjärnor och planeter, som uppstår i stort antal överallt där möjligheterna finns. Det ligger nära till hands att överföra samma tanke till kosmologin: Big Bang är inte en enstaka händelse utan i själva verket bara en av ett oändligt stort antal Big Bangs, som skapar varsitt universum.

Normalt skulle denna typ av teorier förkastas som rena spekulationer, eftersom forskarna inte har någon möjlighet att påvisa existensen av andra universum än vårt eget. Under senare år har forskarna emellertid börjat tala om bland annat ett ”multiversum”, alltså en samling av universum. Det började 1973, när fysikern Brandon Carter införde den så kallade antropis­ka principen i kosmologin, som enkelt uttryckt är en förundran över att naturlagarna är så fint anpassade att liv kan uppstå och utvecklas.

_Under de följande åren blev fors­kar­na allt mer klara över hur otrolig denna finjustering är – om värdet av en lång rad naturkonstanter ändrades endast några få promille, skulle livet inte existera. Det har lett till en hypotes om att universum redan innehåller de rätta lagarna och naturkonstanterna och på så sätt är konstruerat för att hysa liv – antingen genom att återanvända ett tidigare universum eller genom att ”föröka” sig.

Teori 1: Universum avknoppas
Enligt kosmologen Andrej Linde skapar universum hela tiden nya universum genom ett slags avknoppning.
Vårt universum är enligt Lindes hypotes en av bubblorna, och utifrån vårt universum kan nya universum uppstå – precis som vårt uppstått ur ett annat och tidigare universum i en bubbelprocess, som pågått i evighet._

_Teori 2: Universum återanvänds
Vissa forskare anser att universum med tiden drar sig ihop och blir extremt kompakt. När all materia finns inklämd i ett område stort som en proton, kan rumtiden inte pressas samman mer utan reagerar med en våldsam utåtriktad kraft – ett Big Bang uppstår.
På så sätt kan universum gå under och återuppstå som korvar på ett snöre"
_
Texten kommer ifrån; http://illvet.se/fraaga-oss/kan-big-bang-ha-intraffat-flera-gaanger

Vad tror ni?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Krille12
6/1/13, 2:55 PM
#1

Intressant, har själv sett en dokumentär om det. Jag tror på att det finns ett multiversum, och jag tror mer på teori 1. Då universum hela tiden expanderar har jag lite svårt att tro på teori 2. Fast sen att den skulle dra ihop sig och explodera igen (en Big Bang) är ju inte omöjligt, men jag tror ändå mer på teori 1. Men annars är det väldigt intressant och det är inte omöjligt att det finns ett multiversum :)

Medarbetare på Vetenskap.

[Starman]
6/1/13, 3:46 PM
#2

Ja, de är ju båda spännande teorier.

Men, vem vet? Att kunna uttala sig med säkerhet om det ligger förmodligen långt in i framtiden, tänker jag.

Vi ser ett diskformat universum, men det är kanske för att vi är som de människor som en gång i tiden kan ha tänkt att Jorden är platt. Någonstans drar någon mystisk kraft ihop saker, saktar in saker så att inte allt bara händer helt plötsligt och samtidigt. Vi kallar den tid, och den är relativ till tyngdkrafter.

Samtidigt finns där en energi som stöter vidare saker. Allt hålls inte alls samman. Tiden saktar ned, men den gör långt ifrån universum statiskt. Vi färdas onekligen framåt.

Det är inte omöjligt att den mörka energin omvandlas inuti galaxer och på så sätt sjunker i mängd i framtiden. Eller att den mörka materian försvinner och någon märklig påskyndning av universums vidgande tar vid.

Men så finns det många svarta hål där ute.

Kanske slukas allting bara upp i ett extremt massivt svart hål till slut. Och när allt fallit ihop i sig självt så kanske det leder till ett nytt Big Bang.

Eller så faller inte allt alls ihop. Kanske lämnas bara en enorm, kall och barskrapad rymd, och ett elektromagnetiskt strålningsbrus.

Magi-cat
6/3/13, 2:07 PM
#3

infinity to infinity……om och om igen?🙂

http://www.youtube.com/watch?v=zV6aQbnHSRo


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: