Annons:
Etikettövrigt
Läst 3276 ggr
Magi-cat
2013-04-29 08:31

Vetenskapens värld TV-program

29/4 kl 20 på SVT:

Vetenskapens värld med bl.a. vad som händer med jordens vatten när de förgiftas av mediciner och hormoner, fiskar blir sterila eller missbildade. Reningsverken klarar inte av att rena vattnet, men en uppfinning ger kanske hopp?

(min markering av text:)

"ikväll 20.00

Kommer att publiceras i SVT Play

Vi besöker amerikanska FBI - hur står det till med den gamla byrån egentligen? Dessutom: Vad händer med världens alla vatten när mediciner och hormoner förgiftar dem? Vi får följa med på ett unikt Experiment. Programledare: Victoria Dyring.

Även i SVT2 30/4, SVT2 1/5 och SVT2 4/5"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Nwmo
2013-04-29 12:17
#1

Kommer att kolla på detta! :)

- Emil

Mark
2013-04-29 15:45
#2

Glöm inte heller "Universum" kl 18 i SVT2. Det blir en helkväll vid TV:n

Magi-cat
2013-05-06 19:57
#3

Andra delen av programmet börjar nu:

I veckans program visas Folke Rydéns film "Den andra vågen". Någonting har hänt i och runt Östersjön. Flera djurarter mår dåligt eller har minskat i antal. Välfärdssjukdomar som cancer och infertilitet har ökat. Forskarna larmar om en ny våg av miljögifter. Foster och spädbarn är allra mest utsatta. Skärgårdsbon Cecilia vill veta vilka miljögifter hennes nyfödde Alfred fått i sig. För första gången får forskarna möjlighet att analysera spädbarnsblod. Resultatet överraskar och oroar.

Sänds klockan 20.00 - 21.00 den 06/05 på SVT2


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

skycap
2013-05-06 20:06
#4

Kommer kolla på det i"play" sen! Tack Magi-cat för tipset en annan tråd:)

Magi-cat
2013-05-07 17:55
#5

Jag tyckte programmet var skrämmande.

Bina dör av gifter, parasiter och monokulturer; en "fruktansvärd nergång av fågelbeståndet" i Stockholms skärgård; kemikalieanvändningen har ökat; vissa ämnen kan vara hormonstörande och bidra till uppkomsten av bl.a. cancer; sälarna har för litet späcklager - och så den lilla babyn med miljögifter i sitt blod…

Professor i miljömedicin Åke Bergman: (länken nedan)

"– Redan nu vet vi att miljögifter är en bidragande orsak till att allt fler människor drabbas av nervsjukdomar, diabetes och beteendeförändringar. Och gifternas reproduktionsstörande effekter är extra bekymmersamt med tanke på vad det kan få för evolutionära följder på sikt."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mer-om-miljogifter-i-ostersjon


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: