Annons:
Etikettövrigt
Läst 6170 ggr
Krille12
2013-03-28 15:56

Faktatråd

Jag tänkte att vi kunde ha en faktatråd, där alla som vill skriver någon rolig eller intressant fakta. Det blir både roligt och lärorikt. Då kan man också ta del av all fakta som presenteras på sidan, utan att behöva läsa igenom alla trådar som finns.

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
Magi-cat
2013-03-31 21:32
#1

Apelsinkraft….

Lysande ☝️! Någon som gjort det hemma? 😎🙂

http://memolition.com/2013/01/12/the-power-of-an-orange/#!prettyPhoto-548/0/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-04-02 08:12
#2

Det gäller att ha roligt på jobbet!

Astronaut Dan Burbank tog med sig stickor (knitting needles) av olika material i packningen. Se i det korta men lärorika filmklippet hur man först gnider stickan med ett papper för att få en negativ laddning. Sedan pressar man vätska från en spruta så dropparna får positiv laddning. 

Se resultatet hur dropparna dansar som satelliter runt stickan!

http://myscienceacademy.org/2013/04/02/water-droplets-orbiting-a-knitting-needle-in-space/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-04-03 11:08
#3

Det är bra att lära sig flera språk!😎

Att kunna flera språk är inte bara berikande kulturellt och socialt, utan skärper också till hjärnan så att man man inte lika lätt eller lika tidigt drabbas av demenssjukdomar.

Flerspråkighet stärker hjärnans vita substans (=nervtrådarnas ledningsbanor som befordrar information från en plats till en annan) och hjärnbarken. (=grå substans där minne, språk, tänkande processas)

Tyvärr har tvåspråkighet ibland ansetts hindrande för barns språkliga utveckling, när det i själva verket är tvärtom: hjärnan utvecklas av att hålla isär språken och flerspråkiga barn har visat sig snabbare kunna utföra mentala uppgifter än andra.

http://brainblogger.com/2013/03/29/bilingualism-may-be-neuroprotective/

Och så är det roligt att lära sig språk! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-04-05 09:18
#4

Har vi en stopwatch i hjärnan? Vi har fem sinnen (minst!) för att mäta tillvaron omkring oss, men för tidens mätning finns det inga receptorer. Ändå kan vi riktigt bra avgöra tidens gång.

Men ibland tickar inte den inre klockan i samma takt. När något traumatiskt inträffar går tiden subjektivt långsammare, den tycks utdragen.

I en studie fick försökspersoner titta på antingen en skrämmande, neutral eller sorglig film och sedan ange hur lång tid som hade förflutit.

De som hade sett den skrämmande filmen tyckte att tiden saktat ner. När man blir rädd sker fysiologiska förändringar såsom högre hjärtfrekvens och förhöjt blodtryck. Det tycks vara dessa kroppsliga förändringar som triggar den interna klockan att sakta ned

Den sorgliga eller neutrala filmen gav inte dessa fysiologiska förändringar och tidsuppfattningen förblev intakt..

"There is no single, uniform time, but rather multiple times which we experience. Our temporal distortions are a direct translation of the way in which our brain and body adapt to these multiple times, the times of life."

http://brainblogger.com/2013/04/04/the-brains-stopwatch-emotions-and-time-perception/

Tiden ÄR verkligen relativ….😉

Alla goda sci-fi leker ibland med tidsdistorsioner och de absurda effekter de ger. I mindre skala har vi säkert alla erfarenhet av dem, tillfällen när tiden tycktes gå långsamt eller - bara försvann….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-04-05 19:02
#5

Hört talas om tardigrades? (edit: björndjur, in swedish 👍)

Obetydligt litet djur, 1 mm stort, som inte gjort mycket väsen av sig. Förrän nu, när det befunnits vara det (veterligt) enda djur som förutom nedkylning, upphettning och uttorkning även klarar så extrema förhållanden som rymdens vacuum!

Kom tardigrades kanske rent av från rymden?

Och kan vi lära något av dem….

Lyssna på tardigrade-fantastens fascinerande berättelse:

http://myscienceacademy.org/2013/03/22/first-animal-to-survive-in-space/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gant
2013-04-08 16:42
#6

#5 Björndjur kallas de på svenska. Och de var - efter Fuglesang - de första svenskarna i rymden.

Annons:
Magi-cat
2013-04-08 21:22
#7

#6 Justja! Björndjur var det ju! Tack för det!🙂

(Söta djur, och så tåliga….)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-04-09 08:30
#8

Vad är liv - här ett exempel på "nästan-levande"-kristaller

Hematit, (järnoxid eller blodstensmalm) uppför sig under blått ljus nästan som fiskar i stim eller fåglar i flock…..mycket intressant.

"“Here we show that with a simple, synthetic active system, we can reproduce some features of living systems…I do not think this makes our systems alive, but it stresses the fact that the limit between the two is somewhat arbitrary.”"

http://myscienceacademy.org/2013/02/18/scientists-create-near-living-crystal/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-04-10 09:59
#9

#8 Fascinerande. Ett syntetiskt material som uppfyller två tredjedelar av kraven på liv. Det enda de saknar är förmågan att föröka sig (en ganska viktig del av livet helt klart).

Det finns ju "3d-skrivare" som kan skapa kopior av sig själva. Om man lägger till en generator (metabolism) och larvfötter (rörelse) så har man alla krav för liv 😃. Sedan är det bara en fråga om tid innan maskinerna tar över 😉.

Krille12
2013-04-14 10:12
#10

Här är en text från Human Genome Project som förklarar lite vad DNA är och hur det fungerar. "Cells are the fundamental working units of every living system. All the instructions needed to direct their activities are contained within the chemical DNA (deoxyribonucleic acid). DNA from all organisms is made up of the same chemical and physical components. The DNA sequence is the particular side-by-side arrangement of bases along the DNA strand (e.g., ATTCCGGA). This order spells out the exact instructions required to create a particular organism with its own unique traits. The genome is an organism’s complete set of DNA. Genomes vary widely in size: the smallest known genome for a free-living organism (a bacterium) contains about 600,000 DNA base pairs, while human and mouse genomes have some 3 billion. Except for mature red blood cells, all human cells contain a complete genome. DNA in the human genome is arranged into 24 distinct chromosomes--physically separate molecules that range in length from about 50 million to 250 million base pairs. A few types of major chromosomal abnormalities, including missing or extra copies or gross breaks and rejoinings (translocations), can be detected by microscopic examination. Most changes in DNA, however, are more subtle and require a closer analysis of the DNA molecule to find perhaps single-base differences. Each chromosome contains many genes, the basic physical and functional units of heredity. Genes are specific sequences of bases that encode instructions on how to make proteins. Genes comprise only about 2% of the human genome; the remainder consists of noncoding regions, whose functions may include providing chromosomal structural integrity and regulating where, when, and in what quantity proteins are made. The human genome is estimated to contain 20,000-25,000 genes. Although genes get a lot of attention, it’s the proteins that perform most life functions and even make up the majority of cellular structures. Proteins are large, complex molecules made up of smaller subunits called amino acids. Chemical properties that distinguish the 20 different amino acids cause the protein chains to fold up into specific three-dimensional structures that define their particular functions in the cell. The constellation of all proteins in a cell is called its proteome. Unlike the relatively unchanging genome, the dynamic proteome changes from minute to minute in response to tens of thousands of intra- and extracellular environmental signals. A protein’s chemistry and behavior are specified by the gene sequence and by the number and identities of other proteins made in the same cell at the same time and with which it associates and reacts. Studies to explore protein structure and activities, known as proteomics, will be the focus of much research for decades to come and will help elucidate the molecular basis of health and disease." Källa:http://www.ornl.gov/sci/techresources/Human_Genome/project/info.shtml

Medarbetare på Vetenskap.

Nwmo
2013-04-14 14:16
#11

Skulle varit kul!

- Emil

- Emil

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2013-04-17 10:00
#14

Det har tidigare ibland talats om skräp-DNA eller junc-DNA. Naturligtvis finns det inget skräp-DNA, men väl icke-kodande RNA med betydelse för hjärnans utveckling och kanske också för degenerativa hjärnsjukdomar som Huntingtons sjukdom.

Ett stort forskningsområde verkligen!

Tyvärr görs försök på möss.

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130415172010.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-04-18 14:39
#15

#14

Hade du hellre sett att försöken gjordes på människor? Eller inte alls? För alternativet är ju inte alls.

Magi-cat
2013-04-23 09:05
#16

#15 Min uppfattning om djurförsök bör framgå i tråden "Forska utan djurförsök".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-04-23 09:09
#17

Kroppen är gjord för att röra på sig och stillasittande skapar fler problem än vad man kan tro. Dans brukar framhållas som en bra motionsform. Med de nya möjligheter hjärnscanning erbjuder har man (om än med stora begränsningar) kunnat studera vilka hjärnområden som påverkas vid dans. Och det är många av de viktiga områdena för koordination och varseblivning som är involverade.

Så - dans och rörelse tränar inte bara kroppens muskler utan hela hjärnan!'

"For now, just enjoy dancing! It’s good for your brain!"

Informativ artikel med tydliga bilder:

http://www.bboyscience.com/brain-areas-of-dance/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-04-23 13:42
#18

#16

Jag tycker din syn på djurförsök är naiv, eftersom den innebär i princip att vi skulle behöva sluta forska fram mediciner helt.

Magi-cat
2013-04-23 13:49
#19

#18 Ta den diskussionen i rätt tråd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-04-26 14:59
#20

För mycket tänkande skadar hjärnan, kanske……Fast det är bra - också…

http://www.science20.com/quotsciencequotstruck_bookworm/too_much_thinking_can_cause_dna_damage_brain-110439

Kanske är det så att man måste ha tid till återhämtning också, precis som vid all aktivitet…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
epithet
2013-04-26 19:33
#21

#10 Hoppsan, det står fel i texten:

"DNA in the human genome is arranged into 24 distinct chromosomes…"

46 kromosomer ska det vara, eller 23 par.

Krille12
2013-04-26 20:52
#22

#21 Den texten är från the Human Genome Project, så om det finns något fel ska du rapportera det till dem ;)

Medarbetare på Vetenskap.

olaka
2013-04-26 21:02
#23

#21

Det finns 24 distinka kromosomer,
22 vanliga och könskromosomen som finns i två olika upplagor.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

JonasDuregard
2013-04-26 21:04
#24

#21 Det verkar som man kan se det på två sätt, varje cell har helt klart 23 kromosompar och visst verkar det logiskt att varje par har två kromosomer men tydligen kan man också se det som att det finns 22 kromosomer parade med lika många autosomer och därtill en X och en Y kromosom som ger totalt 24 kromosomer.

Källa: http://www.ornl.gov/sci/techresources/Human_Genome/publicat/primer/prim1.html

Kort uttrag från länken: "The 3 billion bp in the human genome are organized into 24 distinct, physically separate microscopic units called chromosomes."

epithet
2013-04-26 22:04
#25

Ja, naturligtvis är det så! 24 typer, men inte 24 stycken, kan man säga. Det var ju för väl att de inte skrivit helt galet, att det bara var jag som tänkte fel.

olaka
2013-04-26 22:07
#26

#25

Det dröjde till jag kollade på ditt inlägg för andra gången innan jag ohöll med dig, första gången tänkte jag "…precis"

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2013-04-28 21:38
#27

Till frågan om värmen i jordens inre:

"New measurements suggest the Earth's inner core is far hotter than prior experiments suggested, putting it at 6,000C - as hot as the Sun's surface."

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-22297915


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
olaka
2013-04-28 22:26
#28

På tal om solen, vet ni att fotonerna som skapas från fusionen i solens centrum kan ta upp till 50 miljoner år på sig att hitta ut? (beroende på hur man räknar, kanske bara 17 tusen, men ändå…)

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_core#Energy_transfer

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2013-04-30 08:03
#29

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wylde
2013-05-08 09:01
#30

#29 Det där klippet har jag sett innan, så läckert.
Kanske kan någon smart här inne se vad det är som träffar vattnet vid ca 0:29. Jag har sett det om och om igen men kan inte klura ut det…

Magi-cat
2013-05-11 09:18
#31

Har man hund har man större chans till ett friskt ❤️

Jag är säker på att det är minst lika bra med en 🐱🙂

http://www.natureworldnews.com/articles/1851/20130510/owning-dog-linked-healthy-heart.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-05-11 10:51
#32

Världens första vertikala skog…

Milano är en stad med mycket luftföroreningar och lite plats för "lungor" av träd och skogar. Taktiken att möta detta är att anlägga vertikala skogar, 900 träd i två torn. Förutom att producera livsviktigt syre blir tornen vackra och bildar ett eko-system som drar till sig fåglar och insekter.

"Aside from looking ridiculously gorgeous, the vertical forest has abundant positive eco-effects as well. The plants will produce humidity and oxygen while protecting from radiation and pollution through absorbing carbon dioxide. The towers will use Aeolian and photovoltaic energy systems to increase the buildings' self-sufficiency."

http://www.huffingtonpost.com/2011/11/16/worlds-first-vertical-for_n_1097867.html

Människan klarar sig inte utan natur, djur och träd….Om det här fungerar? Återstår att se….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
2013-05-11 19:47
#33

Design - funktionalitet är intressant. Det behöver kanske inte vara den mest optimala lösningen som är att föredra, utan en som tilltalar estetiskt.

Här är ett annat exempel som jag tycker är assnyggt:
http://www.rawlemon.com/

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2013-05-13 07:34
#34

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-05-13 18:05
#35

Mer; en leviterande mus!😎

(Ska vara bra mot karpaltunnelsyndrom enl. artikeln)

http://myscienceacademy.org/2013/03/07/bat-levitating-computer-mouse/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gant
2013-05-28 23:38
#36

I nordöstra USA hörs nu på många ställen ett av naturens starkaste ljud - Svärmande cikador. Vissa arter i USA har utvecklat en unik livscykel där de lever i 13 eller 17 år. Nu är en av de 17-åriga cikadoarterna på gång.  

Se en trevlig video här. (Och stöd gärna filmmakarens projekt):

Läs mer på denna sajt (engelska):

[Tilde]
2013-05-29 00:02
#37

Jag är ny är, så jag kommer med lite onödig fakta då… 😛 Visste ni att skrattgropar är en "missbildning" i kindmuskeln? Det är alltså egentligen en skönhetsdefekt, trots att det anses så charmigt. 😉

Magi-cat
2013-05-31 09:10
#38

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-02 07:08
#39

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-04 07:55
#40

Narkolepsi är en sjukdom som bl.a. drabbade Pandemrix-vaccinerade.

Man kan även drabbas av narkolepsi av andra orsaker.

Man har nu funnit koppling mellan narkolepsi och histaminproducerande neuroner:

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/06/130603114144.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-05 21:25
#41

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-06-10 11:51
#48

Ny fascinerande teknik för att se in i hjärnan - man gör den "genomskinlig":

http://www.minds.com/blog/view/70895/awesome-new-brain-scanning-technology


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
olaka
2013-06-10 12:17
#49

#48

Coolt och lovande, MEEEEN:

Jag förutspår ändlös dåligt utförd vetenskap som felaktigt fastslår en massa trams om människans varande och som belägger det med såna här bilder i fyrfärg. FMRI-vurmen i kvadrat liksom…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2013-06-10 12:30
#50

#49 "massa trams"? Men tänk nu på alla möjligheterna…….😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
2013-06-10 12:49
#51

Absolut, men blä för dåliga fMRI-studier. Jag hatar dem megamycket!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2013-06-14 08:42
#52

Svarta hål är intressanta-… Här är ett, 11 miljoner ljusår bort…men det är lite ovanligt - det sover…

""NGC 253 is somewhat unusual because the giant black hole is asleep in the midst of tremendous star-forming activity all around it.""

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-22874192


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Krille12
2013-06-15 16:33
#53

Arkeologer från Australien har hittat en förlorad stad i djungeln i Kambodja som har varit gömd i över ett millennium. http://www.npr.org/blogs/thetwo-way/2013/06/14/191727408/archaeologists-discover-lost-city-in-cambodian-jungle?ft=1&f=1007

Medarbetare på Vetenskap.

Magi-cat
2013-06-15 19:13
#54

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-17 07:19
#55

Om ögat:

Man har funnit ett nytt lager i hornhinnan (cornea), förutom de fem man redan kände till. Detta nya lager kommer att kallas "Dua's layer" efter dess upptäckare Harminder Duas vid Nottinghams universitet.

Hornhinnans uppgift är att dels skydda ögat, dels ta emot infallande ljus och ansvara för hur det bryts in i resten av ögat.

Brytningsfel är ett av de vanligast förekommande ögonproblemen.

Den nya upptäckten är så remarkabel att man får en ny syn på många ögonproblem och sjukdomar, hopp om att lösa många brytningsfel och t.o.m. så att läroböckerna kommer att få skrivas om.

""This is a major discovery that will mean that ophthalmology textbooks will literally need to be re-written. Having identified this new and distinct layer deep in the tissue of the cornea, we can now exploit its presence to make operations much safer and simpler for patients," Dua said."

http://www.medicaldaily.com/articles/16508/20130613/new-cornea-layer-dua-layer-harminder-dua-indian-scientist-discovery-eye-discovery.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-06-17 20:40
#56

Mer om ögat:

Varför man har blinda fläckar och hur man ser blodkärlen inuti ögat! (eventuellt)

Informativ och trevlig video:

http://www.minds.com/blog/view/87279/why-we-have-blind-spots-and-how-to-see-the-blood-vessels-inside-your-own-eye


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-19 07:20
#57

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-06-19 11:49
#58

#57 En bättre rubruk vore kanke "En blind man var bara nästan blind". Han hade hjärnskador men hans ögon är oskadade och verkar fungera för en del enkla ändamål.

Men ändå intressant!

Magi-cat
2013-06-19 12:15
#59

Det är riktigt att hans skador inte hänförde sig till ögonen utan till primära synbarken, det områden som leder ljuset, synintrycken från ögonen till hjärnan. Det var som att synintrycken gick in, men det var "ingen hemma", ingen som tog emot och tolkade. Man "ser" ju egentligen inte med ögonen, utan med hjärnan.

Ändå, utan fungerande visuell synbark, reagerade amygdala, (ett område för bl.a. rädsla) vilket var intressant. Det finns alltså områden som reagerar omedvetet på synintryck.

"Patient TN isn't the first person to suffer from visual cortex damage and keep possession of some residual vision. His special condition is known as affective blindness — or 'blindsight' — and suggests the brain is wired to see without consciousness."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-19 20:36
#60

Nybildning av nervceller i hjärnan: 

Tills för inte så länge sedan trodde man att hjärnans neuroner inte nybildades i vuxenlivet, men det gör de. Hur ofta och hur mycket har man dock inte haft kännedom om. Nu tror man sig veta svaret, tack vare en kanske något oväntad metod: kol14….

"According to the new study, however, some 1,400 neurons are created in the brain each day during adulthood (Cell 2013, DOI: 10.1016/j.cell.2013.05.002). That’s a lot more than scientists expected."

http://cen.acs.org/articles/91/i24/Neurons-Counted-Adults.html?utm_medium=referral&utm_source=t.co


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-22 08:47
#61

Att härma växternas fotosyntes ger effektivare solceller?

Ny svensk metod:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/svenskar-fangar-solen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-07-12 09:21
#62

In genom ena örat och ut genom det andra…?

Intressant och informativt om hur skrivande och berättande påverkar hjärnan, hos en själv och andra:

http://memolition.com/2013/05/30/how-does-writing-affect-your-brain/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
olaka
2013-07-12 09:59
#63

På högskoleföreläsningarna upplevde jag alltid att jag tog in mindre om jag försökte anteckna samtidigt…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2013-07-12 10:36
#64

Man är nog olika. Jag tar in mer om jag aktiverar muskelsinnet (=skriver) samtidigt, åtminstone sitter det kvar bättre….😃

Fast det är mycket med det där, olika karaktär på inlärning osv…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-07-24 18:52
#65

Bli en bokmal - träna hjärnan!

Inte alls förvånande, men det är faktiskt nyttigt att läsa! Man håller hjärnan i trim, minne och skärpa upp i äldre år. TV-tittande tycks inte ge samma fördelar alls. Skriva är som praktik - man nöter in den nya informationen med muskelsinnet och minnesfunktionen stärks. (Roligt är det också.)

Det är bäst att börja tidigt och fortsätta hela livet…

http://blogs.smithsonianmag.com/science/2013/07/being-a-lifelong-bookworm-may-keep-you-sharp-in-old-age/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-07-28 14:57
#66

Stress och minne

Att stress inverkar menligt på minne och inlärning är välkänt, men…..inte allt inom psykologi är generellt och allmängiltigt…

Män verkar kunna bli mer negativt påverkade (uppmätt via kortisol-nivån) än kvinnor, enligt en studie vid Ohio Northern Univ.
De män i försöksgruppen som reagerade mest negativt på en stressig händelse (handen i iskallt vatten) innan testet svarade sämst på uppgiften: att komma ihåg ord.

Däremot kvinnor som reagerade med litet kortisol-påslag hade bättre resultat på minnestestet än kontrollgrupperna, även om skillnaden var liten.

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=learning-is-tougher-for-stressed-out-men

"Jag" vet inte om just mitt minne är känsligt för stress, men - det är  kanske ändå läge att träna mindfulness?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-04 14:41
#67

Det här är så spännande - mimikry! (lite anknytande till #62)

Biologerna bjuds in till designbordet: hur har naturen löst olika frågor som vattenförsörjning etc? Kan man genom att studera ett blad kan  göra effektivare solceller? Naturen vet vad som funkar på planeten och genom att efterlikna (mimicry) kan man skapa en mer hållbar värld.

Svaren finns runt om oss, i naturen…

http://myscienceacademy.org/2013/07/31/what-is-biomimicry/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Nwmo
2013-08-05 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Konstigt.

- Emil

Magi-cat
2013-08-06 07:38
#69

Inuti meteoriten…

Hur ser en meteorit ut i närbild? Här är några väldigt vackra makrosnitt:

http://www.flickr.com/photos/chipdatajeffb/sets/72157602266924677/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-08-07 10:35
#70

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-08 07:58
#71

Välgjort och intressant  i 3D om synen och retina: (ca 5 min)

http://www.theatlantic.com/technology/archive/2013/08/a-trip-through-a-3d-modeled-brain/278463/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-09 11:29
#72

Vid rapportering om jordbävningar talar man om magnitud. Men vad innebär magnitud?

Allt förklaras bra här: (2 min)

http://myscienceacademy.org/2013/05/24/earthquake-what-does-magnitude-mean/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Krille12
2013-08-13 17:36
#73

I en ny studie har man sett hjärnaktivitet som tyder på medvetande i råttor efter att de dött (efter att hjärtat har slutat slå och blodet slutat flöda till hjärnan). "Within the first 30 seconds after cardiac arrest, all of the rats displayed a widespread, transient surge of highly synchronized brain activity that had features associated with a highly aroused brain." “The prediction that we would find some signs of conscious activity in the brain during cardiac arrest was confirmed with the data". “ In fact, at near-death, many known electrical signatures of consciousness exceeded levels found in the waking state, suggesting that the brain is capable of well-organized electrical activity during the early stage of clinical death.­­­” Källa: http://www.uofmhealth.org/news/archive/201308/electrical-signatures-consciousness-dying-brain

Medarbetare på Vetenskap.

Magi-cat
2013-08-13 18:06
#74

#73. Precis, i stället för, som man kanske skulle vänta sig, en nedsläckning av hjärnan fick man en höjning av aktiviteteten, mätt via EEG.

Det verkar som om hjärnan ännu i tidigt stadium av död är kapabel till väl organiserad elektrisk aktivitet, som om medvetandet inte dör omedelbart med hjärtdöden.

Experimenten gjordes på råttor.

Det låter som en frisättning av DMT, tycker jag, men det nämns inte i artikeln.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-17 08:58
#75

Hört det där om att släktegenskaper hoppar över en generation? Det kallas grandsire effect och har nu fått sin förklaring via studie vid Cornell University.
Det är "pappagener" som utvecklar placentan i det embryonala stadiet! 
Dessa insikter kan ge klarhet i många mänskliga nedärvbara åkommor.

Läs mer om den intressanta forskningen inom området imprinted genes:

http://www.newswise.com/articles/dad-s-genes-build-placentas-explaining-grandsire-effect#.Ug8PMQR4mWg.facebook


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-19 19:00
#76

Kan man vara vänsterhjärnad eller högerhjärnad, skiljer sig personligheten åt beroende på vilken hjärnhalva som dominerar? Ni har säkert hört det….

Nej, enligt artikeln, det finns ingen sådan skillnad…

http://www.medicaldaily.com/are-you-right-brained-or-left-brained-personality-type-brain-scientists-say-theres-no-such-thing


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-08-22 08:30
#77

Stress är inte bra..

Förutom alla andra nackdelar kan stress också medföra problem med ängslan, oro och ångest.
I en studie vid Ohio University (med möss Ledsen) fann man en cellulär påverkan vid stress med en tvåvägskommunikation mellan centrala och perifera nervsystemet som även kan ge psykologiska förändringar som ångest.

När hjärnan befinner sig under (långvarig!) stress sänder immunförsvaret monocyter till hjärnan där de orsakar inflammation som kan medföra ångestliknande beteenden.

""These findings indicate that a bidirectional system rather than traditional neurotransmitter pathways may regulate some forms of anxiety responses. We're saying something outside the central nervous system -- something from the immune system -- is having a profound effect on behavior.""

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130821151602.htm

Tänk mindfulness….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-22 20:58
#78

Tänk om…

…universum inte expanderar? 

C. Wetterich har en alternativ förklaring till rödförskjutningen. (Kan inte påstå att jag fixar att riktigt förstå den, men någon kanske kan förklara.)

"The idea may be plausible, but it comes with a big problem: it can't be tested"

men kul ändå, som tankeexperiment…eller?

" “This is why it’s as important as ever, before we get too comfortable, to see if there are alternative explanations consistent with all known observation.”"

http://www.nature.com/news/cosmologist-claims-universe-may-not-be-expanding-1.13379

edit: jag tycker om den där inställningen, att inte slå sig till ro utan vara beredd att pröva andra idéer, även de som inte kan testas direkt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rumblebee
2013-08-23 20:07
#79

#35 Fräckt :o en sån vill jag ha xD Mest för att den är hi-tech visserligen… :P

Magi-cat
2013-09-09 13:09
#80

#79 Visst vore den kul! 😎Undrar vad den kostar?🤑


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-09-09 13:15
#81

Vad luktar rymden?🤔

http://www.popsci.com.au/technology/space/what-does-space-smell-like

Man kan visserligen inte andas in rymden direkt, men astronatuter kunde förmärka en viss doft som vidhäftade deras dräkter efter rymdpromenaderna…

"Astronauts have reported smelling "burned" or "fried" steak after a space walk, and they aren't just dreaming of a home-cooked meal."

Det finns säkert ett och annat att invända, men tanken är kul. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-09-09 15:54
#82

Hur evolutionen bäddade för Grumpy Cat:

Enligt en del är dagens domesticerade katt inte särskilt domesticerad alls utan lever i en gråzon med både moderna instinkter och ursprungliga. Hund och människa har levt sida vid sida länge, medan katt och människa blivit sambo först för några tusen år sedan, en kort tid i evolutionärt perspektiv.

"Geneticists have found that there are a very small number of genes that define the domestic aspects of a cat," Shaw explained. "If we can identify those, then maybe we'll generate a cat that is more suitable for urban living than the current model is."

Until then, don't let your guard down. "

🐱😈

http://www.medicaldaily.com/how-evolution-made-your-cat-grumpy-conflicting-instincts-could-be-our-own-fault-researchers-say


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-09-11 15:24
#83

Tänk om det finns en lösning för att städa oceanerna från allt plastskräp:

http://www.boyanslat.com/plastic5/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-09-13 13:45
#84

Gått i sömnen någon gång?

Här kommer en kort förklaring till varför man gör det och vilket ämne i hjärnan som är inblandat. 

Är det farligt att väcka den som går i sömnen?
Nej, det är det inte alls. (Men ta det varligt. 😴)

http://memolition.com/2013/09/10/why-we-sleepwalk/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-09-30 12:08
#85

Varför kommer man inte ihåg det sannolikt viktigaste ögonblicket i ens liv: födelsen? Har babies överhuvud taget minne och medvetande?

Ja, det har de, men inte på samma sätt som den vuxne individen. Det är huvudsakligen ett episodiskt minne eftersom hippocampus inte organiserar minnet förrän i drygt tvåårsåldern.

Ganska intressant kort (ca 3 min) video om minnen, babies och skillnaden mot den vuxna hjärnan.

http://memolition.com/2013/09/24/24702/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-10-15 08:47
#86

Väldigt intressant forskning om "the full body-illusion":

Det är egentligen anmärkningsvärt hur lätt vi har att identifiera oss som ett själv, med integrerad kropp och "mind".

I artikeln visas hur upplevelsen av kroppen som vår egen hela tiden styrs av hjärnan utifrån de signaler som kommer från sinnena. När hjärnan konfronteras med motstridiga signaler, som i Full Body Illusion-experimentet, ändras också vår uppfattning om kroppen som vår egen, och - vilket är intressant - förorsakar en sänkning av kroppstemperaturen.
Forskningen kan i framtiden bidra till bättre förståelse för de mekanismer som styr vår självuppfattning

http://www.bodyinmind.org/full-body-illusion-is-associated-with-skin-temperature-reduction/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Krille12
2013-10-26 20:30
#87

Hydractinia echinata, ett djur som kan regenerera förlorade kroppsdelar, klona sig själv och åldras inte. Läs mer om detta fascinerande marindjur från Irland här: http://www.irishtimes.com/news/science/immortal-irish-marine-animal-provides-hope-for-research-into-ageing-1.1500113

Medarbetare på Vetenskap.

Krille12
2013-11-30 12:18
#88

Förut trodde man att svamparnas sporer förflyttade sig med hjälp av vinden. Men i en ny studie fick man reda på att svampar skapar sin egen vind för att sprida sina sporer när det inte blåser. Jag tycker att det är väldigt fascinerande att svampar har utvecklat den här förmågan att sprida sina sporer när det inte blåser. "Turns out that before the spore dispersal, the mushrooms released water vapor. This moisture cooled the air around the 'shroom, causing a convective dynamic that got the air moving. Just this faint fungal breeze was enough to carry the spores away from the parent." "This discovery suggests that mushrooms aren't simply in a race to produce the most spores. Evolution also engineered a good way to spread them. —Katherine Harmon" http://www.scientificamerican.com/podcast/episode.cfm?id=mushrooms-create-their-own-breeze-13-11-25

Medarbetare på Vetenskap.

Upp till toppen
Annons: