Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1667 ggr
Pelle Långlös
2013-03-19 07:59

En fråga om kyla och värme

När jag var ute och skulle till bussen kom en fråga i mitt huvud. Hur kan luften kännas iskall när solen värmer. Det var strålande sol igår men ändå en massa minusgrader. Kunde känna att solen värmde men ändå var det kallt om mina händer och ansikte.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
felixhaljeskog
2013-03-19 15:32
#1

inte säker på om de e rätt svar men kanske för att jordaxeln lutar längre bort från solen nu på vintern/våren, så den värmer inte lika mycket?

Pelle Långlös
2013-03-19 16:20
#2

Kan vara så fast solen känns varm också. Hmm

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

olaka
2013-03-20 06:09
#3

Du har två värmefenomen som verkar motvarandra.

Å ena sidan så är luften kall för att jorden(här uppe) är kall, å andra sidan orsakar asorberas solstrålarna av huden och du blir varm.

Är du ute och det är det minsta vind så har du dock inte alls nytta av fenomen nummer två. Prova(om nu solen återkommer) att ställa dig helt i lä en sådan dag, t ex i en busskur eller liknande. Då vinner tvåan lite mer över ettan.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2013-03-20 09:32
#4

de pratade om kyleffekten igår på tv-vädret:

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vindens-kyleffekt-1.259


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kaj
2013-03-21 12:50
#5

Värme och temperatur är två helt skilda saker ( se mitt inlägg här )
I ditt fall har solen ännu inte hunnit värma upp luften. Dessutom blåser det och då avkyls även fukt på din hud och det upplevs som att det blir lite kallare).

Temperatur mäts i den hastighet atomer vibrerar - ju snabbare dessto högre temperatur

Värme mäts i den energi som överförs mellan ett vamt objekt och ett kallare objekt.

Pelle Långlös
2013-03-21 16:14
#6

Okej. Tack. 🙂

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Upp till toppen
Annons: