Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 3428 ggr
Sara D
3/18/13, 9:33 PM

Intressant forskning om väsen och sex

Intressant forskning om människors sexliv med folktroväsen från Lunds universitet (se länk). 

http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article16417467.ab

Vad tror ni, är det lika vanligt nu som tidigare? Men kanske med mer moderna folktroväsen?

Sara

Annons:
gant
3/18/13, 11:02 PM
#1

Skulle du kunna ge en länk till vad som anses vara forskning? Vad undrar du vara lika vanligt nu som då? Att folk har sex med väsen, eller att folk hittar på, nu som då?

skycap
3/18/13, 11:13 PM
#2

HAHAHA ja, var är forskningen? :)

Sara D
3/18/13, 11:39 PM
#3

Om ni läser länken (vilket ni uppenbarligen inte har gjort), ser ni att det är en doktorsavhandling… 😉

Läs mitt inlägg igen så kanske du förstår frågan gant, den är kort och tydlig och borde inte kunna missförstås 👍

skycap
3/19/13, 12:14 AM
#4

LÄNKA till avhandlingen då!

gant
3/19/13, 2:24 AM
#5

Jag ser en länk till en artikel på Aftonbladets kultursida, där de skriver om en doktorsavhandling. Men där framgår inte vad som är foskning eller vad som är denne kulturskribents tyckanden. Där finns ingen länk till själva avhandlingen och där finns ingenting som klargör vad som är intressant ur forskningshänseende. 

Jag förstår inte heller  - hur mycket jag än läser - vad "är det lika vanligt nu som tidigare?" syftar på. Så vad är det som du tycker är intressant?

Tycker du att det är intressant att: 

a) folk har sex med mystiska väsen, 

b) folk skriver om sådana som påstår sig ha sex med mystiska väsen, 

c) folk fantiserar om att ha sex med mystiska väsen, 

d) det skrivs om folks fantasier om att ha väsensexsex

[Starman]
3/19/13, 3:01 PM
#6

På vilket sätt har människors fantasier om fantasifoster med samhällsvetenskap att göra, Sara D?

Annons:
herj
3/19/13, 3:18 PM
#7

#0

Vad är det som är lika vanligt nu som då tänkte du?

Kryddis
3/19/13, 6:25 PM
#8

Starman:
Nja, nog har väl ämnet som Mikael Hälls doktorsavhandling handlar om hamnat under rätt kategori då sajtvärden lagt historia under samhällsvetenskaperna. Däremot kan man undra varför TS länkar till Aftonbladet när åtminstone avhandlingens abstract är lätt att finna på flera ställen bl a här:
http://swepub.kb.se/bib/swepub:oai:lup.lub.lu.se:3459440?vw=full
Att hela avhandlingen inte finns på nätet är kanske inte så konstigt då den nyligen är utgiven på förlag och man då vill tjäna lite stålar på den.

Däremot håller jag med Gants frågor vad TS egentligen vill ha reda på.  Om det är a, c eller e behöver ju TS bara gå in på några av de "paranormala" sajter här på iFokus denne själv är medlem i för att  läsa om sådana (van-)föreställningar i modern tid.

Sara D
3/19/13, 7:27 PM
#9

#4

Jag länkade till en artikel om den. Vill du läsa HELA avhandlingen f¨r du väl köpa boken eller låna den på biblioteket. Dock gissar jag att du inte har intresse att göra det…

Sara D
3/19/13, 7:33 PM
#10

#5

Min tanke var (precis som du har citerat) om människor möjligtvis upplever sig ha kärleksrelationer med väsen även idag? Är det samma typ av väsen? Varför upplever de sig ha det? etc.

Om du inte tycker att det är intressant forskning som inte är värd att diskutera, föreslår jag att du ägnar dig åt en annan tråd här på vetenskap.

skycap
3/19/13, 7:34 PM
#11

Ja, det gjorde du! Ja, det vet jag! Okej!

Sara D
3/19/13, 7:35 PM
#12

#6

Starman, forskningen faller in under humaniora, och det är ämnet där tråden är placerad.

Sara D
3/19/13, 7:38 PM
#13

#7

Det var lite det jag undrade, om det var lika vanligt idag med upplevda kärleksrelationer mellan väsen och människor. Vad tror du herj?

Jag tycker mig kunna se en parallell till de som upplever sig ha en relation med tex. utomjordingar, aliens.

Annons:
Sara D
3/19/13, 7:40 PM
#14

#8

Länken till aftonbladet berodde på att jag råkade snubbla över sidan där, men tack för länken till abstracet  🙂

olaka
3/20/13, 6:17 AM
#15

Jag tror att de övernaturliga delarna av det(skapa halvgudar/ halvväsen, bildka/övervinna väsen) har minskat i och med att folktron har minskat och i stort sett försvunnit.

De fetichliknande sexuella delarna tror jag tar sig andra uttryck idag. Sex och kärlek till allsköns saker.(det finns ju en kvinna som gifte sig med berlinmuren på åttiotalet tex) Fråga-Olledokumentären ska enligt utsago avhandla såna saker.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Sara D
3/20/13, 9:32 PM
#16

#15 Intressant Olaka! Jag brukar inte titta på fråga olle, men kan tänka mig att det ligger något i det. 🙂

Men tror du inte att aliens är en ny sorts folktroväsen som en del människor upplever sig ha erotiska möten med?

olaka
3/20/13, 9:38 PM
#17

#16

Jag brukar inte titta på fråga olle

Inte jag heller, därav "enligt utsago".

aliens

Jo, definitivt! Uteseendet på utomjordingarna och typen av sex följer nog den senaste hollywoodfilmen/tv-serien inom genren ganska exakt  dessutom.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

herj
3/20/13, 10:05 PM
#18

#13

Möjligtvis några få. Tror väl det inte är någon generallitet att folk upplever sig sexualiserade utav väsen. Möjligvis så finns det några få. Men kan nog vara så att det har gått från påhittade sexuella relationer med väsen till påhittade relationer med utomjordingar.

Upp till toppen
Annons: