Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 4092 ggr
JohannaEkroth
2013-03-14 15:58

Varning för Soja

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Aribigga
2013-03-14 22:52
#1

Hur är det då med alla djur som får sojabaserat foder?

lurvponnyn.vimeddjur.se

JohannaEkroth
2013-03-14 23:03
#2

#1 Ja, det kan man fråga sig… 🤔

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Niklas
2013-03-15 09:17
#3

Om jag tolkar det rätt kan man inte säga att soja generellt är onyttigt. Ekologisk soja bör till exempel inte innehålla växtgifter och till exempel metionin finns i en del nötter. 

Som med allt annat när det gäller mat handlar det om att veta vad man äter. Det går så klart inte att leva på enbart soja, men ingen lever ju på enbart kött heller.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JohannaEkroth
2013-03-15 10:21
#4

Niklas, de som är mjölkproteinallergiker dricker och lagar mat i sojaprodukter. Det finns andra alternativ som havre och ris, men sojaprodukterna är godare, de är dessutom billigare.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Aribigga
2013-03-16 22:12
#5

#4 Att de är godare är ju en smaksak 😉

Här är en annan artikel om soja: http://www.aftonbladet.se/debatt/article6699886.ab

lurvponnyn.vimeddjur.se

LenaR
2013-03-17 22:44
#6

Det kostdemokratilänken säger om växtgifter vet jag ingenting om, men det som skrivs om fytoöstrogener stämmer inte, varken vad gäller fytoöstrogeners funktion i kroppen eller befolkningsstudier. Den som vill veta mer om fytoöstrogen och dess funktion i kroppen gör bäst i att googla vidare. Ett tips är att läsa om Jan-Åke Anderssons forskning på ämnet. Här finns lite om honom på ki.se för den som är intresserad!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
dolfen
2013-03-29 22:24
#7

Finns det Krav-märkta sojaprodukter?

Vad kan man ersätta sojaprodukter med? (Närodlat!)

Niklas
2013-03-30 13:04
#8

#7: Det finns kravmärkta sojaprodukter.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

LinaLj
2013-04-02 15:58
#9

Jag kan ha svårt att se att soja produkter kan ha allt för stor negativa effekter på hälsan. Tex har japaner väldigt mycket soja produkter i sin matlagning (och har haft det i hundratals år) och de är överlag väldigt friska.

Geru
2013-04-02 16:16
#10

#9 Beror som sagt på var sojan kommer i från, och hur den odlas.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Olaf]
2013-04-06 16:48
#11

#9 Har för mig att japanerna inte äter så stora mängder soja annat än som fermenterad tofu och inte heller det i några lass direkt. Och just att den är fermenterad gör den snällare enligt vad jag hört.

Själv är jag en storkonsument av Kikkoman soja, gott till allt. Men där kanske det inte så mycket sojabönor att tala om.

I artikeln som länkades i #0 fanns det en länk till den här forskningen kring soja. Jag lägger in den.

http://www.westonaprice.org/soy-alert/

dolfen
2013-04-06 19:12
#12

http://www2.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/jordbruk--mat/jordbruk-i-syd/storskalig-sojaodling-ger-problem/

"I Sverige odlas soja på 50-60 hektar."
(Jag antar att det är denna närodlade sojan som är kravmärkt!?)

En djurrättare (medlem i "djurens rätt") uttryckte vid ett tillfälle att
"det är bättre än alternativet" när det diskuterades skövlingen av den sydamerikanska regnskogen, arbetarnas villkor, fraktutsläppen och dylikt, angående sojaodling.

pinku
2013-04-08 00:11
#13

#12

Vad är alternativet?

Annons:
dolfen
2013-04-10 19:23
#14

#13 - Jag gissar att personen tyckte att sojaodlingens fördelar vägde tyngre än dess nackdelar. Men nu gissar jag bara.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
dolfen
2014-01-31 23:28
#17

Notering: Länken i #12 funkar inte längre.

JonasDuregard
2014-02-19 10:25
#18

#11 "Har för mig att japanerna inte äter så stora mängder soja annat än som fermenterad tofu och inte heller det i några lass direkt."

Jag tror du misstar dig. Enligt uppgift så är sojabönor en basvara i japansk matlagning. 

Se till exempel: http://ussec.org/wp-content/uploads/2012/10/ASA-IM-Special-Report.pdf

JohannaEkroth
2014-02-19 12:36
#19

Och vi i västvärlden är inte vana att äta soja och plötsligt har det som en basvara istället för t.ex. mjölkprodukter utvecklar då lätt allergier mot dessa.

Det är så mycket nya ämnen och tillsatser som har tillverkats/upptäckts på så kort tid, så våra kroppar har inte hunnit anpassa sig.

Kanske om några generationer, (självklart flera) då kanske vi har hunnit växa ifrån alla dessa allergier och cancer som har ökat markant de sista åren.) på grund av att våra (ja, inte våra för vi är ju döda vid det laget) kroppar har hunnit ifatt utvecklingen och evolutionen.

Vi har i stort sätt ätit samma föda sedan urminnes tider, och så nu på bara två, om ens det, generationer (f. 1950-talet) så har färdigrätter börjat komma. Plus att vi på senare tid äter mer och rör oss mindre än på 50-talet. Mamma är född -46 och hon fick en köttbulle till sina potatisar och lingon. Uppvuxen i en arbetarfamilj med 5 st syskon. Och så var livet i en arbetarfamilj på 40-50-talet i Sverige. Skillnad mot idag. Och folk klagar på att de är överviktiga. 

Förlåt för OT, dock intressant ämne. Borde kanske starta en ny tråd om det? 😇

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: