Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1785 ggr
JohannaEkroth
3/8/13, 12:04 AM

Ny livsform upptäckt

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
gant
3/8/13, 2:32 AM
#1

Ny livsform? 

Så är det väl kanske inte…  Aftonbladet är nog inte världens mest pålitliga källa, oavsett om det handlar om vetenskapliga sammanhang eller inte.

Det är inte lätt att utröna var de fått sina uppgifter från. Men en liten googling på Sergei Bulat, som omnämns, får mig att tro att Sergei (eller en namne) är en duktig pokerspelare, men han har också meddelat en rysk nyhetsbyrå:

- The species of bacteria, whose traces were found in probes of water from Lake Vostok, do not belong to any of the 40-plus known subkingdoms of bacteria, said Sergei Bulat, a researcher at the Laboratory of Eukaryote Genetics at the St. Petersburg Nuclear Physics Institute.

Det är alltså - om de har rätt - en tidigare okänd baktrerietyp. 

Det är inte en ny livsform. Bakterier är kända sen tidigare.

[Starman]
3/8/13, 11:38 AM
#2

Har jag fel när jag säger att det finns 4 former av liv?

Jag kanske tänker helt fel, men bakterier är väl en känd livsform sedan tidigare.

Magi-cat
3/8/13, 12:23 PM
#3

från januari 2013:

http://blogs.scientificamerican.com/life-unbounded/2013/01/13/lake-vostok-water-ice-has-been-obtained/

 http://phys.org/news/2013-01-russians-ice-sample-lake-vostok.html

mars  2013:

http://phys.org/news/2013-03-russia-bacteria-antarctic-lake.html

ur ovanst:

"The samples obtained from the underground lake in May 2012 contained a bacteria which bore no resemblance to existing types, said Sergei Bulat of the genetics laboratory at the Saint Petersburg Institute of Nuclear Physics. "After putting aside all possible elements of contamination, DNA was found that did not coincide with any of the well-known types in the global database," he said. "We are calling this life form unclassified and unidentified," he added."

och

"The drilling project is of major importance for the prestige of science in Russia and Russian leader Vladimir Putin was given a sample of water from Lake Vostok last year when the expedition began."

Read more at: 

http://phys.org/news/2013-03-russia-bacteria-antarctic-lake.html#jCp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/8/13, 12:39 PM
#4

#2 Det nya var inte bakterieformen utan dess DNA : (om det stämmer)

"Bulat said that the interest surrounded one particular form of bacteria whose DNA was less than 86 percent similar to previously existing forms. "In terms of work with DNA this is basically zero. A level of 90 percent usually means that the organism is unknown." He said it was not even possible to find the genetic descendants of the bacteria. "If this had been found on Mars everyone would have undoubtedly said there is life on Mars. But this is bacteria from Earth."

Read more at: http://phys.org/news/2013-03-russia-bacteria-antarctic-lake.html#jCp"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gant
3/8/13, 12:55 PM
#5

#2 Har jag fel när jag säger att det finns 4 former av liv?

  1. Jordikt liv vi känner till. 

  2. Nessie och andra jordska djur vi ännu inte hittat. 

  3. Utomjordingar 

  4. Övernaturliga väsen

Ja, det blir fyra, ja …  :-)

Annars beror det väl på hur man delar in dem. Den senaste tiden har man väl använt tre huvudgrupper (domäner): bakterier, arkéer och eukaryoter, där den senare omfattar alla lvsformer med cellkärnor, som djur, växter, svampar med flera.

Dock räknas inte virus med i ovanstående uppdelning, men kan ju också ses som en livsform. Och då har du fyra igen.

gant
3/10/13, 1:45 AM
#6

#4:

"If this had been found on Mars everyone would have undoubtedly said there is life on Mars. But this is bacteria from Earth."

Öööh…  Va?

Om man hittar DNA på mars, så vore det fantastiskt. Om man hittar DNA på mars som till 86% är identiskt med någon jordisk livsform så vore det ännu mer fantastiskt. Men är det så himla överraskande att hitta DNA här?

Annons:
Magi-cat
3/10/13, 7:43 AM
#7

#6 Nej, det låter konstigt. Det kan ha blivit lösryckt ur ett förklarande sammanhang, men blir obegripligt som sådant.

Han sade det tydligen (enl. artikeln) i samband med att man inte kunde finna bakteriens härstamning (descendants).

Han borde inte blandat in Mars alls.

Om det stämmer att ""After putting aside all possible elements of contamination, DNA was found that did not coincide with any of the well-known types in the global database," he said."

…är det intressant i sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gant
3/10/13, 10:30 AM
#8

#6 …är det intressant i sig.

Förvisso. Här är förresten ytterligare en artikel från Russia Today där de är lite mer återhållsamma

Hela projektet med denna Vostoksjö är ju oerhört intressant. 

I och med att sjön tros ju ha varit mer eller mindre isolerad i 10-20 miljoner år. Alla livsformer man hittar där, kommer säkerligen att vara "nya" i någon omfattning. 

(Edit: Nu även med länk)

Magi-cat
3/10/13, 10:52 AM
#9

#8 Tack för länk! 🙂

Ja, den var mer försiktigt hållen:

“There has been one strain of bacteria which we did not find in drilling liquid, but these bacteria could in principal use kerosene as an energy source,” the head of the laboratory of the same institution, Vladimir Korolev said. "That is why we can’t say that a previously-unknown bacteria was found,” he stressed."

Men det är intressant ändå. Både själva projektet med den här iskalla sjön samt hur man finner liv där det verkar vara minst sagt hårda betingelser.

Det ska bli intressant att följa vidare…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: