Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 1482 ggr
Magi-cat
2013-02-19 08:51

Konstgjord hand som kan känna!

Nu finns den (snart) - den första bioniska handen som kan känna!

Den konstgjorda handen ska kopplas till patientens nervsystem så att han ska kunna avsiktligt kontrollera handens rörelser och även känna med handens sensorer.

"“This is real progress, real hope for amputees. It will be the first prosthetic that will provide real-time sensory feedback for grasping,” Dr Micera said."

Efter vad jag förstår har det inte skett ännu och det finns vissa frågetecken som återstår att lösa.

Men vad tror ni - är reservdelsmänniskan på g? I så fall - vilka problem kan uppstå, etiska och andra?

http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/a-sensational-breakthrough-the-first-bionic-hand-that-can-feel-8498622.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Starman]
2013-02-19 15:28
#1

Reservdelsmänniskan har väl funnits ett bra tag.

Se pacemakern ex.vis.

Ser för övrigt inga etiska problem i att ge människor som förlorat sina lemmar ersättningslemmar. Vilka problem skulle det ligga i det? 🤔

Rumblebee
2013-02-19 17:59
#2

Förstår inte heller vilka nackdelar som kan finnas :P Möjligen knisslande fingrar? 🤔

Tycker att det låter toppen med att det har utvecklats sådana här proteser 👍

Rumblebee
2013-02-19 18:03
#3

Hm…. kom just att tänka på ett avsnitt av the Big Bang Theory där Howard har en radiostyrd robothand som han har lite… kul med, men som råkar fastna och han får bege sig till akuten för att få bort den.. Man får ju hoppas att dessa nya proteser inte kan frysa sig på det sättet 😂

Magi-cat
2013-02-19 18:07
#4

 Inte riktigt samma sak med pacemaker. Den hjälper hjärtat vid behov med att ge rätta signaler, men ersätter det inte.

I fallet ovan ersätter man en förlorad hand med en mekanisk och kopplar den till nervsystemet.

Jag tycker också det är alldeles fantastiskt om en människa kan få en ny fungerande hand!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-02-19 20:35
#5

#4

Pacemakern ersätter förlorade egenskaper i kroppen. Den kan absolut jämföras med en ersättningshand eller ett ersättningsben. Men som du säger är det inte "riktigt" samma sak, nej (men det är inte heller en ersättningshand och ett ersättningsben).

gant
2013-02-20 17:54
#6

Vi med glasögon har ju sällan sett konstgjorda hjälmedel som ett etiskt problem. Möjligtvis estetiskt.

Annons:
Magi-cat
2013-02-26 14:54
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: