Annons:
Etikettövrigt
Läst 3315 ggr
Magi-cat
2/18/13, 10:54 AM

Meditation ger mätbara resultat

Människor som tränar mindfulness-meditation klarar smärta och även depression/nedstämdhet bättre än andra, enligt studie.

De som tränar får fördel av hjärnans alfa-rytmer och kan bättre reglera hur hjärnan bearbetar intryck.

Meditatören lär sig att välja fokus och att inte låta smärtan "ta över."

"In the new paper the authors propose that training chronic pain patients in the standardized mindfulness techniques of focusing on and then focusing away from pain, should result in MEG-measurable, testable improvements in alpha rhythm control.

läs mer här:

http://medicalxpress.com/news/2013-02-neural-basis-benefits-meditation.html

Här ytterligare en länk om en helt annan studie:

http://neuroconscience.com/2013/02/12/active-controlled-brief-body-scan-meditation-improves-interoceptive-signal-discrimination/

Brief body-scan meditation practice improves somatosensory perceptual decision making”, 

Ena gruppen fick lyssna på en CD med vanlig, guidad meditation. Kontrollgruppen hörde på utdrag ur Sagan om Ringen.

Deltagarnas uppgift var helt enkelt att rapportera när de kände en vibrationsstimulus mot sitt finger.

"Mirams et al found that, even when controlling for a host of baseline factors including trait mindfulness and baseline somatic attention, MT led to a greater increase in d’ driven by significantly reduced false-alarms."

Man får alltså bättre uppmärksamhet och färre felslut, för att fatta det väldigt kort, när man tränar meditation.

(Denna studie var tydligen ovanlig i sitt slag, i all sin enkelhet och i att kontrollera ovidkommande faktorer.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Starman]
2/18/13, 12:18 PM
#1

#0

Spännande, men…

"Ena gruppen fick lyssna på en CD med vanlig, guidad meditation. Kontrollgruppen hörde på utdrag ur Sagan om Ringen."

Är Sagan Om Ringen ett vettigt placebo?

Magi-cat
2/18/13, 12:28 PM
#2

#1 Det var också den granskande skribentens enda lilla, (han betonar lilla) invändning mot testet. 

"t is here that I have one minor nit-pick of the paper. Although the use of Lord of the Rings audiotapes is with precedent, and likely a great control for attention and motivation, you could be slightly worried that reading about Elves and Orcs is not an ideal control for listening to hours of tapes instructing you to focus on your bodily sensations, if the measure of interest involves fixating on the body. "

Förutom det fann han ingenting att anmärka på:

"All in all, a clear study with tight methods, addressing a desperately under-developed research question, in an elegant fashion. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
2/18/13, 12:35 PM
#3

Jag antar att det var mitt inne i storyn nånstans, för "concerning pipe-weed" introt kan ingen vettig människa undvika att zooma ut till…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2/21/13, 8:33 AM
#4

fortsätter lite med meditation…

Kan det vara så att mindfulness hjälper mot…..allt? 🤓

http://www.bettermovement.org/2013/meditation-and-pain/

Denna artikel talar om att meditation tränar filtret. Hjärnan bombarderas dagligen och stundligen med intryck med sensoriska upplevelser men filtrerar, sorterar dessa så att vi kan, mer eller mindre medvetet, välja fokus. "Cocktail-party effekten" kallas det visst…..

Undersökningar föreslår att meditation tränar hjärnan att fästa uppmärksamheten medvetet.

När man skiftar uppmärksamheten ökar hjärnans alpha-vågor, den mer avslappnade nivån med en frekvens på 7-12 Hz.

Med bara 8 veckors träning i mindfulness gör att man snabbare skiftar medvetet fokus.,

Därför kan meditation/mindfulness vara värdefullt vid smärta. Träning gör att man lättare skiftar fokus från smärta till något mer positivt.

"ST-Mindfulness is reported to reduce self-reported rumination (Ramel, 2004Deyo et al., 2009), which is the negative repetitive, self-related internal cognitions that predominate in major depression (Nolen-Hoeksema, 2000). In chronic pain and functional disorders, ST-Mindfulness is reported to reduce patients’ tendency to catastrophize and engage in repetitive negative cognitions such as, the pain is “terrible and I feel it’s never going to get better” (Garland et al., 2012)."

Jag tycker det är häftigt att man kan uppnå mätbara resultat av bara kort tids inte alltför ansträngande träning. Hjärnan är verkligen fantastisk i sin plasticitet.

Om bara 8 veckor hjälper, vad allt kan man åstadkomma då med längre träning? (😉)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/21/13, 8:59 AM
#5

Tips!

En väldigt bra och användbar karta över hjärnans olika områden! När man pekar på ett viss område ser man namnet på det (in english) och hur det ser ut i olika plan!

http://headneckbrainspine.com/web_flash/newmodules/Brain%20MRI.swf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/5/13, 10:17 AM
#6

Att meditation hjälper mot oro och ångest är välbekant. Här en studie som också talar om vilka områden i hjärnan som är involverade:

Även väldigt lite meditation hjälper mycket…

15 friska frivilliga ingick i studien. De hade ingen känd ångestproblematik eller tidigare erfarenhet av meditation. Alla deltog i 4 st 20-minuters-sessioner med mindfulnessmeditation där man fokuserar på andning och kroppsförnimmelser på ett ickedömande sätt.

Före och efter meditationen undersöktes försökspersonernas hjärnaktivitet med hjärnscanning av typ "arterial spin labeling magnetic resonance imaging ".

Deltagarnas oros/ångestnivå minskade enligt studien med 39 %.

"This showed that just a few minutes of mindfulness meditation can help reduce normal everyday anxiety," Zeidan said

De hjärnområden som aktiveras och stärks vid meditation befanns vara främre cingulära cortex (områden i främre hjärnbarken som reglerar associationer, minne, inlärande, känslor och svar på dem) och ventromediala prefrontalcortex.(en inre del av hjärnbarken som reglerar oro/ångest)

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/06/130604114001.htm

Det är intressant att så pass lite meditation hjälper och förändrar hjärnan på ett positivt sätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
6/5/13, 10:51 AM
#7

"Deltagarnas oros/ångestnivå minskade enligt studien med 39 %."

Mäter de ångestnivån med MRI? 🤔 Går det verkligen?

EDIT: svarar på min egen fråga, nej det gjorde de inte. De använde antagligen ett självskattningsformulär vilket får mig att fundera på kontrollgrupp och blindning och så vidare.

Magi-cat
6/5/13, 11:11 AM
#8

#7 edit:The majority of study participants reported decreases in anxiety. Researchers found that meditation reduced anxiety ratings by as much as 39 percent.

"They reported", alltså var det antagligen ett formulär medan hjärnscanningen användes för att titta på vilka områden i hjärnan som aktiverades och stärktes.

Det står ingenting om kontrollgrupp alls, bara denna lilla grupp av försökspersoner.

Det intressanta var egentligen att se vilka områden i hjärnan som stärktes. (Vilket jag iofs läst om tidigare.) Att orosnivåerna sänks vid meditation är heller inget nytt.

Det vore intressant att se själva studien.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
6/5/13, 11:21 AM
#9

#8 "Att orosnivåerna sänks vid meditation är heller inget nytt."

Meditation är ett alldeles för brett begrepp för att säga så. Det finns andningsövningar som har en viss inverkan på ångestnivåer men all meditation har inte den effekten och alla andningsövningar kan inte räknas som meditation (eller?).

Jag tycker diskussionen försvåras av att man använder vaga begrepp som meditation, som innefattar en hel drös med olika övningar - vissa kanske hjälpsamma andra inte. Det intressanta är ju att bena ut vilka övningar som fungerar inte att avgöra om det finns några som fungerar eller inte.

Magi-cat
6/5/13, 11:27 AM
#10

#9 Det handlade om mindfulnessmeditation, utan närmare beskrivning än det jag skrev, den metod som nog blivit mest känd och accepterad här.

Man har nog inte kommit så långt att man vet exakt vad, vilka övningar som fungerar. Vad som underlättar är naturligtvis scanningen där man ser vilka områden som aktiveras i hjärnan. Att främre cingulum aktiveras tyder i sig på att metoden kan vara ångestreducerande, något som ju också självskattningen visar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/5/13, 3:06 PM
#11

Vill tipsa om "Mindfulness i hjärnan" av psykiatern och professorn Åsa Nilsonne.

http://ledarskapfornyelse.se/1870/missforstand-om-mindfulness/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: