Annons:
Etiketttester-quiz-och-undersökningar
Läst 1909 ggr
[VSK]
2/16/13, 1:28 PM

Tror du på UFO (flygande tefat av aliens)?

**Vill tillägga att bilden bara är en exempelbild och frågan gäller UFO generellt sätt. Frågan gäller alltså inte bilden.
**

March 31, 2007  -  Redondo Beach, California, USA

Annons:
P_hansson
2/16/13, 1:34 PM
#1

Har man tagit sig ända hit borde de vara smarta nog att kunna dölja sina fordon.

[VSK]
2/16/13, 1:51 PM
#2

#1

Trots miljontals ögonvittnen så är det väl ingen av oss människor som vet va de kan och inte kan. Vill de vara dolda så är det nog dolda.

🤔

P_hansson
2/16/13, 1:56 PM
#3

Många säger sig sett Elvis med. Så…  Folk ser vad de vill se oftast

JonasDuregard
2/16/13, 2:23 PM
#4

Har det här någon koppling till vetenskap eller forskning?

Annars flyttar jag in tråden under övrigt istället.

jaerven
2/16/13, 2:36 PM
#5

#0

Lite vag frågeställning. 

Tror jag på att det någonsin har funnits rymdfarkoster gjorda av icke jordiska varelser? Ja.

Tror jag på att det finn sådana farkoster nu, någonstans i universum? Ja

Tror jag på att sådana farkoster finns/funnits på jorden? Nej

[VSK]
2/16/13, 2:37 PM
#6

#4

Beror på om du anser hastighet uppmätt med radar är forskning/vetenskap?

Annons:
[mia-38]
2/16/13, 2:39 PM
#7

Ja!

Krille12
2/16/13, 3:11 PM
#8

Jag vet inte, jag tror att det finns liv på andra planeter (kanske också intelligent liv) men tror inte att det finns några på Jorden.

Medarbetare på Vetenskap.

JonasDuregard
2/16/13, 3:12 PM
#9

#6 Endera har jag missat någon länk eller så står det inget om radar i tråden (och vad jag anser har egentligen inte med frågan att göra). Flyttar.

[VSK]
2/16/13, 3:16 PM
#10

#9

Lugn, det kommer.

Rumblebee
2/16/13, 3:42 PM
#11

Som den besserwisser jag är när det kommer till UFO så har nog alla någon gång sett ett, eller lär se, i och med att det är ett oidentifierat flygande objekt, sedan om det är jordiskt eller ej, det kan ju diskuteras.. :P

Men jag är helt säker på att vi kan ha haft besök av flygande aliens. Det kan ju mycket väl flyga omkring farkoster just nu som är dolda, både för diverse radar samt våra ögon.
Det är ju svårt att avgöra om ett konstigt föremål i himlen är jordiskt eller inte, då allmänheten inte vet säkert vilka flygande farkoster som  militären har. Ta till exemel B-2 Spirit http://amilitaryaircraft.blogspot.se/2011/10/b-2-spirit-stealth-strategic-bomber.html Den ser ju skapligt utomjordisk ut.

[VSK]
2/16/13, 4:14 PM
#12

#11

Jag har inte kikat på din länk än (telefonsamtal nyss avslutat) men även Hitler intresserade sig för UFOs och dess teknik. Jag har tilt i hjärnan nu och minns inte vad tyska piloterna kallade alla UFOs för. Historiskt sett så har det alltid varit mer observationer av UFOs när det är krig.

[VSK]
2/16/13, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Slaget vid Los Angeles

I slutet på Februari, 1942 invaderade en hovrande farkost Los Angeles Kust. Jänkarna trodde att det var japsen som kom på besök. (ca 11 veckor efter Pearl Harbor). På en timme så avlossade jänkarna ~1400 granater mot farkosten. Hur mkt ammo som avlossats via handeldvapen är nog oräkneligt.

Farkosten var fortfarande hovrande. Ca en miljon Los Angeles-bor bevittnade detta. Tids nog så försvann farkosten och det sägs att det störtade i havet. Det sägs oxå att USA har bärgat denna farkost nattetid vid ett senare tillfälle.

Man har försökt bortförklara denna händelse med att det var en väderballong och "krigsnerver".

Man behöver inte vara en raketforskare för att förstå att en väderballong inte hade hovrat på samma ställe så länge som det gjorde. Dessutom så förstår nog alla vad ~1400 granater och otaliga  salvor med handeldvapen gör med en väderballong.

5 år senare så var det dags för Roswell.

USA´s militär var ganska snabbt på plats efter att fyndet anmälts till polisen. Polisen kontaktade militären. (enda anledningen till att militären var så snabbt på plats och spärrade av området, beror på att de nu visste vad det  handlade om tack vara "slaget vid L.A").

Militären höll området avspärrat i en vecka.

Varför spärra av ett stort område och göra det till en militär egendom i en vecka pga en väderballong?

Annons:
[sakring2]
2/16/13, 6:45 PM
#14

Ja jag  tror på UFOS då jag sett ett. Jag var inte ensam. Det var en sommarnatt i början av 1970-talet då vi kom och körde. Så upptäckte vi ett starkt ljus bakom oss och föraren av bilen trodde att det var en bakomvarade bil som inte bländat av och fick stanna. Vi såg ett starkt sken som förvann över himlavalvet. På måndagen stod det i tidningen att flera noterat det men de visste inte vad det var. Det var ett UFO. Men om det fanns några utomjordingar ombord eller om det ens såg ut som om det skulle kunna vara det kan jag inte uttala mig om det enda jag såg var ett strakt ljus.😉

[Starman]
2/16/13, 6:51 PM
#15

Din fråga är felställd.

Ett UFO är enbart ett oidentifierat flygande föremål. Begreppet säger ingenting om vad det är som får föremålet att flyga.

Det finns fall av flygande föremål som ännu inte identifierats. Men jag tror inte för den sakens skull att det är utomjordingar som flygit dessa föremål. Att de är oidentifierade innebär inte per automatik att de är utomjordiska farkoster.

Det är det klassiska "JAG kan inte förklara vad det var som fick gardinen att röra sig, ALLTSÅ måste det ha varit ett spöke!" när människor drar kopplingen UFO - utomjordingar.

Eftersom din fråga är felställd svarade jag Nej.

[VSK]
2/16/13, 7:05 PM
#16

Projekt Hessdalen, Norge. (kort version)

I början av 80-talet så observerades det en massa UFO. När det var som mest aktivitet så sågs det ca 20 UFO i veckan.

Man satte upp en blå container i slutet av 80-talet som innehåller en massa automatiska apparaturer. Bland annat en radar, som mätt upp hastigheten på ett UFO till 30.000 km/t.

För er som är intresserade kan jag rekommendera denna sida. Den finns både som norsk och engelsk version.

olaka
2/16/13, 7:28 PM
#17

#17

Brian Dunning har kritiskt granskat Hessdalen:
http://skeptoid.com/episodes/4270

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[VSK]
2/16/13, 7:48 PM
#18

#17

Kopierade första inlägget.

The statement in your article,

"…but I have found no mention by any of the project's lead scientists that any serious effort was made to match the lights to aircraft flyovers in an attempt to falsify this particular hypothesis."

may be technically true, but is ultimately a false statement. If you look at reports 981105001432 and 981105001432 from November 1998 and report 981204154816 from December 1998 from the Hessdalen site you link to in the article, you'll that the researchers make the statements, "There has been no air-traffic in that area at that time. No detection on the radars at the nearest airport…" and "This light is a snow-bike coming down from the hill. - It is an "identified" light."

I like your debunking of the earthlight theory, but you dropped the ball on some parts of this article.

http://www.hessdalen.org/station/1998/981204154816.shtml

http://www.hessdalen.org/station/1998/981207231653.shtml

http://www.hessdalen.org/station/1998/981105001432.shtml

Carl Sagan, Ann Arbor, MI
August 29, 2011 8:32pm

olaka
2/16/13, 7:52 PM
#19

#18

Du vet om att Carl Sagan har varit död i 17 år va?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Starman]
2/16/13, 8:06 PM
#20

#18

Nu har jag inte läst olaka's länk, men Carl Sagan dog 1996.

FYI.

(Damn, du hann före olaka! :))

Annons:
olaka
2/16/13, 9:58 PM
#21

Men den riktige Carl Sagan kan fungera som ett pedagogiskt verktyg här, då tänker jag på hans bevingade citat "extraordinary claims require extraordinary evidence".

Om din tes är att vi besöks av utomjordingar så är knappast bristen på förklaring av ljusfenomen en tillräcklig evidensnivå… Jag skulle nog säga att allt mindre än utomjordingar skulle vara otillräckliga evidens för utomjordingar.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[peter54]
2/16/13, 10:19 PM
#22

Jag tycker frågan och alternativen till svar är konstigt ställda. UFO betyder bara att man inte vet vad det flygande föremålet är, inte att det nödvändigtvis skulle vara utomjordiskt.

Jag tror på UFO, men inte på att vår planet besöks av andra intelligenta livsformer.

Det är rätt långt till närmaste beboeliga planet och jag tror inte att eventuella varelser där är mer intresserade av att tillbringa hela livet eller kanske till och med längre tid än så, flera generationer, bara för att titta vad som finns här, än vad vi är

[VSK]
2/16/13, 10:29 PM
#23

#19

Nä det visste jag inte. -borde jag det?

Jag har läst länken du gav för länge sen och jag ser liksom det inte mer än teorier från hans sida.

Tyckte mest han pratade om flygplan, plasma och ångpuffar (kondens).

Jag läste som sagt bara till första kommentaren. Jag kunde inte se nånstans om han varit på plats i Norge? -han nämnde ingenting om 30.000km/t tex?.

Vad var det som for med en sån fart. Ångpuff?

olaka
2/17/13, 1:36 PM
#24

#23

Ja, om du är intresserad av vetenskap på borde du det. Jag blir grymt avis på nån som kommer att få uppleva Cosmos, Pale Blue Dot och Deamon Haunted World för första gången, lyllos dig.

Plasma och ångpuffar  pratade han ju om för att han AVFÄRDADE Teodoranis teorier. Flygplanen är en plausibel förklaring för många av ljusen, men inte alla. "By no means am I suggesting that aircraft landing lights are the cause of all the Hessdalen sightings" skriver han strax innan det du citerar i #18.

Personligen har jag inget som helst intresse i att gräva ner mig i Hessdalenfenomenet. Men gällande att det skulle vara utomjordingar så hänvisar jag till #21. Vad är mer sannolikt, att radarn i skjulet fått ett mätfel eller att utomjordingar har glidit runt på den norska landsbygden i årtionden?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[VSK]
2/17/13, 3:54 PM
#25

#24

Om du inte har nåt vidare intresse av trådens ämne, så kanske du skall hålla dig ifrån tråden?

olaka
2/17/13, 4:44 PM
#26

#25

Jag gav dig, precis som på andra ställen, länktips i all välmening.

Det kommer inte upprepas.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[VSK]
2/17/13, 10:05 PM
#27

#24

Jag finner inget intresse av att memorera människors datum då de dör.

Personligen har jag inget som helst intresse i att gräva ner mig i Hessdalenfenomenet. Men gällande att det skulle vara utomjordingar så hänvisar jag till #21. Vad är mer sannolikt, att radarn i skjulet fått ett mätfel eller att utomjordingar har glidit runt på den norska landsbygden i årtionden?

Det mest sannolika är att radarn fångat nåt som flugit i 30.000km/t vilket dokumenten visar, bara man tar sig tid att läsa de. Jag blev faktiskt väldigt förvånad (ja det är sant) att du kan vara så naiv så att du inte tror på att forskarna har full koll på sina instrument.

Det näst mest sannolika är att du ligger under täcket, har händerna för ansiktet, klapprar med tänderna, blundar och säger: de finns inte, de finns inte.

#26

Det kommer inte upprepas.

Bockar och bugar.
🙂

Annons:
JonasDuregard
2/17/13, 10:22 PM
#28

#27 "Jag finner inget intresse av att memorera människors datum då de dör."

Men kanske ett intresse av att ta reda på om de du citerar verkligen skrivit det du citerar, vilket ju uppenbarligen inte var fallet här.

"[…] kan vara så naiv så att du inte tror på att forskarna har full koll på sina instrument."

Det där resonemanget känns lite bakvänt. Är det naivt att inte lita på dem? Vad är man i så fall om man litar blint på dem? 🤔

[VSK]
2/18/13, 5:24 AM
#29

#28

Du heter väl ändå inte Olaka? 🤔

JonasDuregard
2/18/13, 8:00 AM
#30

#29 Det är i regel tillåtet för vem som helst att svara. Skriv väldigt tydligt om du vill ha något slags undantag från det.

Det jag skrev var ju inte ens svar på några frågor till olaka, utan snarare min kommentar på saker du skrivit (till olaka).

Upp till toppen
Annons: