Annons:
Etikettövrigt
Läst 5700 ggr
Magi-cat
2/15/13, 7:45 AM

Asteroider och meteoriter

Idag får jorden besök. Asteroiden 2012 DA14  passerar helt nära,  t.o.m. innanför en del av kommunikationssatelliternas bana

"Asteroid 2012 DA14 is about 150 feet (45 meters) in diameter. It is expected to fly about 17,200 miles (27,000 kilometers) above Earth's surface at the time of closest approach, which is about 11:25 a.m. PST (2:25 p.m. EST) on Feb. 15."

http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?release=2013-060

Man lär inte få syn på den för blotta ögat, men spännande ändå!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MrX
2/15/13, 7:57 AM
#1

Vad hände här. Har det samband med asteroiden ?

Läskigt !!! Det inträffade nog igår.

Lyssna på ljuden som kommer efter  30 sek.

MrX
2/15/13, 8:04 AM
#2

Varför hör vi ingenting i media om detta?

MrX
2/15/13, 8:21 AM
Rumblebee
2/15/13, 8:22 AM
#5

#3 Skulle vara riktigt maffigt att få uppleva något sådant =)

Magi-cat
2/15/13, 8:34 AM
#6

Hörde just på TV-nyheterna. Flera hundra skadade av meteoritnedslag, 20000 hjälparbetare på plats. 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MrX
2/15/13, 8:35 AM
#7

Herregud…måste kolla.

Tydligen svårt att hålla koll på föremål av den här storleken.

Kommer det fler idag ?

Känns lite apokalyptiskt !

RT:s nyhetskanal  http://rt.com/on-air/

Magi-cat
2/15/13, 8:42 AM
#8

Inte precis vad jag tänkte vid trådstart. 🤐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
robobengt
2/15/13, 9:25 AM
#11

#10 

Vad menar du?

olaka
2/15/13, 10:21 AM
#12

Föreslår trådsplittning, meteoritnedslaget i Ryssland har tydligen inte med asteroiden 2012 DA14 att göra.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

olaka
2/15/13, 10:33 AM
#13

Himlen över Västvärmland är blygrå, så jag misstänker att jag kommer att missa uppvisningen i kväll.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
gant
2/15/13, 11:54 AM
#15

#14

Så jädra off tycker jag inte det är. Asteroider (och kometer) blir meteorer om de kommer i in atmosfären. När de hittas på marken är de meteoriter.

Och om detta meteoridfall i Ryssland har något samband med den väntade passagen i kväll är väl en ganska rimlig frågeställning? 

#12

Källa på det?

olaka
2/15/13, 12:11 PM
#16

#15

Asoplut!

_First of all, I do not think this is related in any way to the asteroid 2102 DA14! For one thing, this occurred about 16 hours before DA14 passes. At 8 kilometers per second that’s nearly half a million kilometers away from DA14. That puts it on a totally different orbit.

For another, from the lighting, time of day, and videos showing the rising Sun, it looks like this was moving mostly east-to-west. I may be off, but that’s how it looks. DA14 is approaching Earth from the south, so any fragment of that rock would also appear to move south-to-north._

http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2013/02/15/breaking_huge_meteor_explodes_over_russia.html

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

vallhund
2/15/13, 12:25 PM
#17

#13

Enligt intervju i morse (med astronom?) på P3, typ mellan 08 o 08.15 så skall man vara i Hälsingland där det kommer att vara klart väder, kikare behövs, går ej att se med blotta ögat. Bra stjärnkarta behövs, vad jag förstod så kommer den att synas vid Karlavagnen. bara någon minut kring 22.00.

Han svarar oxå på sannolikheten att båda fenomenen skulle ha med varandra att göra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

gant
2/15/13, 12:36 PM
#18

#15

Nu hittade jag själv en hyfsad referens till varför det nog inte finns något samband:

Prof Alan Fitzsimmons, of the Astrophysics Research Centre at Queen's University Belfast, said there was "almost definitely" no connection.

"One reason is that 2012 DA14 is approaching Earth from the south, and this object hit in the northern hemisphere," he told BBC News.
"This is literally a cosmic coincidence, although a spectacular one."

Geru
2/15/13, 12:37 PM
#19

Dessutom verkar det inte som om svärmen var sådär stor, annars hade man ju märkt av den tidigare.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

gant
2/15/13, 1:02 PM
#20

# 18 Vi skrev visst om varandra …
Men jag tackar för svaret.

… och irriterar mig för att jag inte själv kollade Phil Plaits sida. Jag brukar ju följa vad han skriver. Jag bara förutsatte att han nog skulle sova på nätterna.

Annons:
olaka
2/15/13, 1:36 PM
#21

#20

Kolla hans Twitterflöde, han höll typ på hela natten verkar det som…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

MrX
2/15/13, 5:53 PM
#22

Live video till Asteroid 2012 DA14

http://www.wptv.com/generic/news/national/Live-streaming-video-page

Ny meteoritkrasch på Kuba ?

http://www.rainews24.rai.it/it/news.php?newsid=174956

Invånarna i en ort "i de centrala delarna av Kuba sade att de hade sett ett föremål som föll från himlen och exploderade med en stor ljud, som skakade husen på platsen:. Den lärt sig vittnesmål som samlats in av lokala tv i Tjänsten publicerade i morse av Rodas, stad i provinsen Cienfuegos beskrev vittnen ett mycket starkt ljus som har kommit att få stor storlek, jämförbar med en buss, innan exploderar i skyn.

Magi-cat
2/15/13, 6:12 PM
#23

Det blev ju en jättenyhet med meteorsvärmen, lite överskuggande själva 2012 DA14. 😎 Få se om det kommer några bilder på den också!

Tack för referens, Gant och Olaka.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JohannaEkroth
2/15/13, 6:17 PM
#24

2 min från att slå ner i Malmö! 😇🦸‍♂️

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16244920.ab

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MrX
2/15/13, 6:19 PM
#25

#23 Om det kommer bilder…?

Missade du #22. Där har du livevideo på asteroiden.

JohannaEkroth
2/15/13, 6:20 PM
#26

#25 Nr #4 liksaå. 😉

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MrX
2/15/13, 6:27 PM
#27

#26  #4 är kvar.

Jag tycker att ljuden i #1 är vidunderliga. Undrar hur man hade känt sig om man upplevt det själv.

Mycket ovanlig händelse, att hundratals människor skadas av en meteorit(svärm).

Annons:
JohannaEkroth
2/15/13, 6:37 PM
#28

#27 #4 innehåller livesändningar. 

Nr #1 låter som meteorithagel/nedslag.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MrX
2/15/13, 6:55 PM
#29

#28   #4 innehåller 2 youtubelänkar. Inga livesändningar.🙂

Nu säger de 1200 skadade på RT.

RT verkar ha bäst koll på meteoriten…ska kolla nu ..19:00

http://rt.com/on-air/

JohannaEkroth
2/15/13, 7:02 PM
#30

Nr #1s ljud handlar om att mateoren passerar ljudets hastighet. Det är det som låter. Den spränger "ljudvallen".

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MrX
2/15/13, 7:16 PM
#31

#30   mmm….den vägde 40 ton enl. RT och kom in med en hastighet av 30 km/sek. Den, eller en del av den landade i en isbelagd sjö och skapade en 6 meter stor öppning i isen, alldeles rund.

 Man lär väl fiska upp den strax.

Hörde att man kan köpa delar av den för $ 10.000🤔

cnn 

 http://edition.cnn.com/2013/02/15/world/europe/russia-meteor-shower/index.html?hpt=hp_c1

[Starman]
2/15/13, 7:21 PM
#32

Kanske ska trådens titel ändras till
"Meteorerna i Ryssland och Kuba"
och TS skrivas om.

För inte diskuterar ni 2012 DA14 här!

Denna kommentar har tagits bort.
JohannaEkroth
2/15/13, 7:43 PM
#34

Starman - Ursäkta mig! Du har rätt att de inte har med varandra att göra.

Men annars är det ju vanligt med meteorregn när astroider passerar jorden. Och man har visst trott att de har med varandra att göra, men här kommer förklaringen till att de inte gör det:

http://swedish.ruvr.ru/2013_02_15/Meteoritregn-har-inget-samband-med-asteroid-DA14/

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Magi-cat
2/15/13, 7:55 PM
#35

Men ganska vältajmad ankomst ändå! 🙂

Nej, de verkar inte alls komma från samma skur.

(Trådens titel eller ingress ändras ännu så länge inte, eftersom händelserna ändå ligger så pass nära varandra i både ämne och tid - besök från rymden i båda fall.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2/15/13, 8:48 PM
#36

De som skadats är av flygande glas antar jag? Eller har splitter från själva meteoriten orsakat skada?

Det hela är som en miniatyrvariant av Tunguska-händelsen. Det sker ganska ofta explosioner av den här arten i atmosfären men det är sällan de är på sådan höjd och av sådan storlek att tryckvågen ställer till skada på marken.

Hade den här varit lika stor som i Tunguska skulle det handlat om tusentals eller kanske hundratusentals skadade och dödsoffer.

Magi-cat
2/15/13, 10:02 PM
#37

Nu har DA14 passerat jorden och fortsätter sin färd:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/asteroiden-2012-da14-har-passerat


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
olaka
2/17/13, 10:43 AM
#40

#39 Nedslaget i Ryssland kan ju ha med saken att göra också. Folk tenderar att titta mer upp mot himlen när nåt sånt här har hänt och risken att "lekmän" uppmärksammas när de missuppfattat något vardagligt himlafenomen ökar.

PS i #2 skrev du "Varför hör man inget i media om det här" och sen dess har du klistrat medialänkar som bara den.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

MrX
2/17/13, 11:32 AM
#41

#40  olaka skrev :" i #2 skrev du "Varför hör man inget i media om det här" och sen dess har du klistrat medialänkar som bara den."

11:49  Vid tidpunkten då jag postade #2   07:45 så hade många reguljära media inte nämnt detta…trots att det funnits på youtube redan den 14 feb.

Annons:
JonasDuregard
2/17/13, 11:38 AM
#42

Återgå till ämnet.

Jag tog mig friheten att redigera ner sidodiskussionen ovan lite

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
gant
2/17/13, 1:57 PM
#45

#41 (med ursäkt till #42

Men snälla MrX. Nedslaget hände kl 09.26 lokal tid den 15/2, svensk tid 04.26. Det framgår till av med av videon du postade att det skedde den 15/2. Men du hävdar alltså att det funnits på Youtube sedan den 14/2? 

(Hint: Kalifornien byter datum nio timmar efter oss)

För övrigt: Du postade inte din länk 07:45. Du postade 08.04. Sveriges Radio hade det på webben 08.01.

Back to topic:

Hur kommer det sig att vi, väldigt väl, kunde förutsäga att 2012 DA14 skulle missa oss, men vi hade inte en aning om vi skulle få ett annat nedslag i Ural? 

Skillnaden har naturliigtvis med storlek att göra. 2012 DA14 beräknas ha en diameter på c:a 40 meter. Den som slog ner i Ural var troligen bara 1-2 meter. Där får man ju också lite perspektiv vad ett så stort objekt, skulle kunna ställa till med.
Jakten på NEO (Near Earth Objects) och PTA (Potentiially Hazardous Asteroids) har  utvecklats enormt de senaste deceniierna. Ändå räkar man med att bara ha upptäckt 20-30% av de PTA som kan hota oss med stora nedslag. En lite skrämmande grafik finns här. Notera gärna att 2012 DA14 inte finns med bland dessa, då man räknar objekt på 100 meter i diameter. Ändå kunde ett så litet objekt som 2012 DA14 faktiskt upptäckas, vilket i sig är en bedrift. 

Meteoriden som föll över Ural var egentligen av en ganska "ordinär" typ. Vi får ågra sådana nedfall varje år. Vad som gjorde detta nedslag lite speciellt är att det inträffade över ett tätbefolkat område. De flesta meteorider som trillar ner, uppmärksammas knappast, då de flesta delar av jordytan är betydligt mer glesbebodd (typ hav). Att det hände på en dag när intresset för kosmiska nedslag var som högst, gjorde ju att uppmärksamheten blev extra stor. (Att det dessutom råkade inträffa i ett land där varenda männniska tycks äga en "Dash-cam" gör ju att vi fick många fantastiska vidoefilmer). För mer information rekommenderas denna artikel

gant
2/17/13, 3:11 PM
#46

# 45

Jag ser nu andra uppgifter om Ural-meteoridens storlek. Här anges upp till 17 meter i diamater. Det stör inte resonemanget, dock

MrX
2/17/13, 7:20 PM
#47

#45 Ser att jag var lite slarvig där. 7:57 postade jag det första inlägget,inte 07:45.

När jag skrev om detta så hade svt ingenting om det på sina morgonnyheter. Jag var tydligen före svt .Inte så konstigt att jag blev lite misstänksam.

14:de har förstås med att usa ligger efter oss tidsmässigt.Användaren var rysk så man kunde lätt tro att det postades den 14:de

Tack för att du klarade upp denna förvirring gant.🙂

Magi-cat
2/17/13, 7:46 PM
#48

Meteorregn når jorden då och då. Det här, Den Stora Meteorprocessionen, för hundra år sedan måste ha varit en spektakulär syn….

"Explanation: One hundred years ago today the Great Meteor Procession of 1913 occurred, a sky event described by some as “magnificent” and “entrancing” and which left people feeling “spellbound” and “privileged”"

http://memolition.com/2013/02/17/the-great-meteor-procession-of-1913/#!prettyPhoto-2816/0/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/21/13, 9:20 AM
#49

klargörande, vackert och intressant om rymdstenarna:

http://www.jpl.nasa.gov/multimedia/neo/spaceRocks.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/22/13, 11:59 AM
#50

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

olaka
2/22/13, 1:50 PM
#51

Äkta eller inte vet jag inte, men det här var ganska kul:

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2/22/13, 1:57 PM
#52

#51 "Reaktion på meteoriten" ja, han tog det lugnt 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/23/13, 9:29 AM
#53

Två kometbesök i år, den ena redan i mars:

http://earthsky.org/space/comet-panstarrs-possibly-visible-to-eye-in-march-2013

Förhoppningsvis blir den också tydligt synlig för blotta ögat, som en diamant i skyn, men - man vet aldrig:

"Comets are like cats; they have tails, and they do precisely what they want." (David Levy, comet-hunter)

🐱 ✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MrX
2/23/13, 12:25 PM
#54

Sedan ska det väl komma en i okt-nov 2013, som kommer att uppfattas som 16 ggr större/ljusstarkare än månen…..fast det låter ju rätt mycket. Kan det stämma? 

Farwuq…vet du?

Ser/hör nu att de nämner den i slutet på videon som fanns i #53 

Lika ljusstark som månen…

Kometen ISON

Har för mig att jag hört om farhågor att Jorden kan exponeras för energier från solen om den störtar in i den…hmmm…låter svettigt.

http://earthsky.org/space/big-sun-diving-comet-ison-might-be-spectacular-in-2013

Magi-cat
2/23/13, 1:10 PM
#55

#54 senare på hösten kommer "den stora", fast man vet som sagt inte säkert…:-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Starman]
2/23/13, 2:52 PM
#56

#54

Du behöver inte oroa dig,

skit

flyger in i solen hela tiden.

Hade vi varit i farozonen så hade nog Jorden varit utplånad för länge sen.

Magi-cat
2/24/13, 9:43 PM
#57

Om den stora kometen, ISON, som enligt förhandsspekulationerna har förutsättningar att bli "århundradets komet" och kommer att passera närmast solen i slutet av november detta åt:

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-21352427

"It will make its closest approach to the Sun - at a distance of not much more than a million km from the Sun's surface - on 28 November.

If this "sungrazing" comet survives intact, it should emerge from the near-miss even brighter than before, and could be lighting up our skies through January 2014 - perhaps even in broad daylight.

However, comets are unpredictable and can break up or fizzle out altogether even on their approach to the Sun - so sky watchers will surely keep their eyes on Ison."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/26/13, 11:51 AM
#58

Aha! Så här ser den ut: den stora meteoriten som föll över Ryssland, eller åtminstone ett 1 kg tungt fragment av den:

http://rt.com/news/meteorite-rush-biggest-fragment-404/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: