Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 2272 ggr
JohannaEkroth
2/13/13, 7:16 PM

Råttor kan skratta

Man har upptäckt att råttor kan skratta när de blir kittlade

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Fjordell
2/13/13, 7:25 PM
#1

Nu bidrar jag inte direkt med tanke på att det är vetenskap i fokus, men jag måste tillägga att råttor verkligen är fantastiska djur. Kloka, sociala och hemskt tacksamma små långsvansade varelser. Det går inte att undvika att märka när de är glada, och ibland går det faktiskt att höra ett svagt kvittrande ljud, Skrattet, när man busar med dem.

olaka
2/13/13, 7:38 PM
#2

Risken med såna här studier, eller ibland rapporteringen av dem, är att man antropomorfiserar djurens beteende. Jag säger inte att råttor inte har högre hjärnfunktioner etc, men det finns en risk i att beskriva det som skratt, en typisk mänsklig egenskap.

Utöver det vill jag säga att det är SJUKT söta djur, gulle gulle gulle gull.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Fjordell
2/13/13, 8:24 PM
#3

#2 Visst är det så, men människan är också ett djur. Råttorna är de mest framgångsrika däggdjuren efter människan. Finns inget som talar emot att de faktiskt kan skratta, som vi kallar det. Det är ett ljud som uppstår när råttan är glad, nöjd och busig, det är helt enkelt ett positivt läte. Ett läte som människan valt att kalla "skratt".

JonasDuregard
2/13/13, 9:42 PM
#4

#0 Jag undrar hur de uteslöt att det rör sig om varnings- eller nödrop. Kanske utförde de några mindre trevliga Experiment i det syftet?

Fjordell
2/13/13, 10:07 PM
#5

#4 En råtta som varnar eller känner sig hotad beter sig inte som råttan på filmen. Råttan på filmen lekbrottas, precis som våra tamråttor gör med varandra, framförallt i ung ålder. En råtta som litar på sin ägare brottas gärna med dennes händer, som på filmen. Får den nog så markerar den tydligt genom att gå därifrån, och fortsätter man trots det så markerar råttan med ett varningsbett (alltså inte så man börjar blöda, men tillräckligt hårt så man känner att den menar allvar).

Råttor har många sätt att visa att de är rädda, vill varna eller bara känner ett behov att hävda sig, och det vi ser på filmen är inte ett av dem.

Kimji
2/14/13, 8:48 PM
#6

#2 Det är som du säger. Men generellt tycker jag att vetenskapen är duktigast på att göra det motsatta. Dvs. förklara allt djur gör med arv och biologi och bortse från mer komplexa saker som känslor och upplevelser. Alla mänskliga beteenden (som kartlagts) kan förklaras med t.ex. kemiska reaktioner och biologi, det betyder ju inte att de inte är "äkta" för oss. Skratt är ju som sagt bara ett läte som säger att man är glad, och att råttorna är glada ser man ju tydligt i filmen (kul att se glada försöksdjur för en gångs skull).

Annons:
olaka
2/14/13, 9:09 PM
#7

#6

Bra poäng. Min mening var inte att förringa råttorna, men att ett råttskratt inte nödvändigtvis är detsamma som ett mänskligt och att när populärvetenskapliga källor pratar om det som just skratt så kanske vi råkar missa delar av råttornas komplexa beteenden för att vi klistrar på våra egna artcentrerade associationer… Fan va flummigt det blev nu.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Kimji
2/15/13, 10:40 AM
#8

#7 Haha jag förstår vad du menar och håller med.

olaka
2/15/13, 12:46 PM
#9

Off-topic, men jag kunde inte låta bli.

Här är getter som låter som människor, hur kul som helst!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Upp till toppen
Annons: