Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 3138 ggr
Magi-cat
2013-02-13 17:34

Osynlighetsmanteln.....

Är det möjligt att göra sig osynlig?

I Sagan om Ringen är det nödvändigt men kanske kan man det snart i verkligheten också.

Tidigare försök har väl inte varit helt lyckade, men snart så…

I videon förklaras mycket kortfattat hur ljuset böjs av så ett föremål (nästan) inte syns.

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121111153931.htm

http://myscienceacademy.org/2013/02/12/how-does-cloaking-work/

Vad tror ni?

Kommer vi att få se osynlighetsmantlar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Geru
2013-02-13 17:38
#1

Det finns ju en del rätt roliga Experiment!

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

olaka
2013-02-13 17:42
#2

#0

Kommer vi att få se osynlighetsmantlar? 

Beror nog på vad du menar med "vi".

Om du menar "vi som lever nu", så tror jag inte det, uppskalningsfaktorn är för stor. Om du med vi menar "mänskligheten nån gång" så är svaret mindre självklart…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Joppo
2013-02-13 21:30
#3

Inom en överskådlig framtid har jag svårt att se att vi kommer att få en fullt fungerande osynlighetsmantel. Däremot kan jag tänka mig att det kommer att utvecklas kläder med aktivt kamo som funkar på samma sätt som en kameleont.

[rumelle]
2013-02-14 11:14
#4

Jo, någon gång i framtiden lyckas man säker ta fram något som kan liknas vid en osynlighetsmantel, teknologin verkar ju vara på väg åt rätt håll. Men det är ju tveksamt om man någonsin kommer att kunna göra sig 100% osynlig, kanske om man står helt blickstilla isåfall.

[VSK]
2013-02-14 12:08
#5

Osynlighetsmantel finns kanske redan (orkar inte googla).

Men att kalla det för osynlig är egentligen fel ord. Det handlar om att leda ljuset runt det objekt man vill göra "osynligt".

Annons:
Geru
2013-02-14 16:17
#7

#6 Oooo snaaaap! Det där var awesome bortom förnuft!

Om det funkar, alltså^^ det återstår ju att se.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

JonasDuregard
2013-02-14 16:48
#8

#6 Hmm. 

"”De personer som behöver veta att det fungerar har sett det och bekräftat det och deras åsikter är de enda som betyder något”"

Därför har jag en presskonferens nu . Och jag har gjort fotomontage?

En sak som jag reagerar på är att det är avsett att göra människor som ligger under en filt av materialet osynliga, det låter inte bara häftigt utan rent ut sagt omöjligt (utan att samtidigt dölja marken samma filt läggs över). 

Roligt att AB har styckes-rubriken "Kan inte visas upp" 

Geru
2013-02-14 16:53
#9

#8 The invisibility cloak is invisible.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[VSK]
2013-02-14 17:02
#10

#6

Tackar för länken 🙂

[VSK]
2013-02-14 17:07
#11

#7

Det finns en nyare James Bond film (vette faen vad den heter) där de använder den "teoretiska tekniken" på bilen som JB kör.

Det är alltså datormanipulerat, men med åtanke på det som är/kan vara dagens teknik.

Geru
2013-02-14 17:11
#12

#11 Jo, jag vet. Fast det är bara en film^^ 

Tror det är ett rätt långt tag kvar dock. Att få ett material som kan göra det är svårt. Fast använda kameror som dom gör i filmen jag länkade kanske kan fungera, fast det är bara från en viss vinkel det funkar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Starman]
2013-02-14 17:11
#13

"Förutom att böja ljuset ska materialet förhindra att infrarött ljus upptäcker den som gömmer sig bakom och även värmekameror kommer att missa personen. Om inte det vore tillräckligt så kommer även den kamouflerades skuggor att försvinna. Dessa egenskaper ska redan ha bekräftats av amerikansk och kanadensisk militär, enligt Guy Cramer."

Var det ingen som reagerade på att det här är en major load of crock? Guy Cramer är ju en uppenbar svindlare.

Annons:
[VSK]
2013-02-14 17:37
#14

#12

Njaeee….

Det forskas, eller har iaf om att göra en "bubbla" med hur mkt "cynapser" som helst runt om objektet, så att man förblir nästintill helt osynlig oavsett betraktarens/rnas vinkel/lar.

Jag valde ordet cynaps för det var det absolut det bästa ord jag kunde komma på just nu. Nån form av fiber är det ju men jag minns inte exakta namnet då det är nåt år eller två sen jag snappade upp detta.

#13

"Förutom att böja ljuset ska materialet förhindra att infrarött ljus upptäcker den som gömmer sig bakom och även värmekameror kommer att missa personen.

Jo det låter ganska vettigt att om bubblan kan hindra alla IR-strålar från att läcka ut som är skapade av människans värme, så borde det ju funka. Men om bubblan är så isolerande så betyder det att skulle det komma en bris med svalare luft än den temperatur bubblan har, så avslöjar ju IR-kameran det.

Upp till toppen
Annons: