Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 27573 ggr
Magi-cat
2/13/13, 3:33 PM

5 berömda psykologiexperiment

Här är en länk med några av de mest kända experimenten inom psykologi: (Om ni bara vill läsa något ur länken, välj då förslagsvis Milgrams auktoritetstest, nr 5. Mycket tänkvärt)

http://myscienceacademy.org/2013/02/13/5-psychological-experiments-that-show-our-dark-side/

Kort beskrivning:

1: Asch's konformitets-experiment från 1953 handlar om hur individens åsikter påverkas av gruppens och den press grupptrycket utövar.

Försökspersonen kunde under inflytande av grupptryck ge felaktiga svar, även på självklara frågor som vilken linje som var längst.

2. Hjälpande - den goda samariten-experimentet från 1973

Under vilka omständigheter är man villig, respektive inte villig, att erbjuda hjälp åt en behövande? Spelar religiositet någon roll?

"Overall 40% offered some help to the victim. In low hurry situations, 63% helped, medium hurry 45% and high hurry 10%. For helping-relevant message 53%, task relevant message 29%. There was no correlation between “religious types” and helping behavior. The only variable that showed some effect was “relgion as a quest”. "

3. Bystander-effekten från 1968  studerade hur länge det dröjer innan personer ingriper i en nödsituation när någon behöver hjälp. I ett av experimenten kom 70 % av personer som var ensamma vid tillfället till undsättning när en kvinna behövde hjälp. När det var fler personer närvarande var det bara 40 % som erbjöd hjälp. 

4. Stanford fängelse-experimentet från 1971 studerade psykologiska effekter av att bli fånge eller fångvaktare. Studenter fick inta rollerna som fångar resp. fångvaktare. De gick in i sina roller väl, bortanför förväntan, så alltför inlevelsefullt att försöksledaren ingrep och avslutade det hela. Det verkade som om det var situationen, snarare än personligheterna, som avgjorde beteendet. Detta försök har varit till stor nytta för att förstå mänskliga reaktioner under omänskliga förhållanden.

5. Milgrams autoritetsexperiment Det kanske mest kända av dem alla, från 1961. Det har gjorts flera liknande studier om hur långt människor kan gå i lydnad inför en auktoritet.

En försöksperson fick veta att det rörde sig om ett inlärningsexperiment. Han eller hon skulle ge elektriska stötar till en person som skulle svara på frågor. Det var givetvis inga riktiga el-stötar och den personen som fick "stötarna" var skådespelare och reagerade, syn- och hörbart, med smärta när han svarade fel och fick stötar. Ändå fortsatte många av FP att utdela stötar, fast de verkade förorsaka smärta. FP blev också tillsagd av auktoriteten att öka strömstyrkan, så småningom ända upp till dödligt område och de fortsatte ofta, bara för att de blev tillsagda. 

Fler FP avbröt och vägrade ge stötar om de kunde se den lidande personen och färre om den osynlig bakom en skärm.

Särskilt de här två sistnämnda experimenten är ruskiga, tycker jag. Att se hur långt människor kan gå på grund av auktoritetstryck, grupptryck och förväntningar. Och det rörde sig om alldeles vanliga människor, som ni och vi, du och jag…..

Det är särskilt uppseendeväckande, eftersom det inte fanns något hot mot de här försökspersonerna, de riskerade ingenting, de hade bara kunnat gå ut därifrån!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[sakring2]
2/13/13, 4:20 PM
#1

Kan berätta att jag varit utsatt för det första experimentet men jag föll inte. Jag stod fast vid att linjerna var lika långa till psykologilärarens stora förtet. Trots att jag hade hela klassen mot mig.

Geru
2/13/13, 5:01 PM
#2

Det där är inte fem berömda, det där är fem hemska. Jag kan ta ut fem st kända ur min psykologibok, om du vill?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Magi-cat
2/13/13, 5:05 PM
#3

#1 Det var bra gjort! Man ska tro på vad man ser även om man har alla emot sig! 

#2 Hemska och berömda…..Det finns naturligtvis många fler! Milgrams tycker jag är bland de läskigaste.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2/13/13, 5:06 PM
#4

#3 Bland dom mest berömda i världen tillhör fortfarande Pavlovs Hund Experiment, eller skinners råttor.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Magi-cat
2/13/13, 5:17 PM
#5

#4 Javisst, Geru. Det här var några andra berömda.

Med människor som aktörer, inte djur.

Man kan diskutera en hel del utifrån möss' beteende och slutsatser till människonivå. 

Ganska läskigt med Pavlovs hund också.  Och Harlows apor 

Men ovanstående fem var med mänskliga aktörer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Moa-]
2/13/13, 5:37 PM
#6

Geru; dock är detta några av de mest vanligt förekommande vid förklaringar av människors beteende, hur apor, hundar och möss gör anses (tack och lov) mindre generaliserbart.

Ännu värre är alla de tester som genomfördes under andra världskriget, dock av mindre psykologisk art, så som hur länge en människa kunde befinna sig omgiven av is och överleva för att ta ett exempel.

Tack och lov framtogs senare forskningsetiken!

Annons:
Geru
2/13/13, 5:40 PM
#7

Allting som har med beteende att göra inom psykologin kommer ju just från Pavlov och sedan Watson, typ. Watson gjorde ju mänskliga Experiment.

Det som skedde under WW2 var väl Nazitysklands forskning?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Moa-]
2/13/13, 5:55 PM
#8

Geru; de teorier som nämns överst är de jag i första hand tänker på när jag hör psykologiska Experiment, de är de som är mest användbar i dagsläget. Att hundar kan lära sig att drägla är svårare att nyttja i vardagen. Det finns dock en studie som baseras på djur som jag anser är bra för att beskriva människans beteende, nämligen; "five monkeys, a banana and corporate culture", den använder jag ofta för att beskriva religiösa konflikter och släktfejder.  

Ja, det var nazisterna som nyttjade koncentrationslägren och dess "invånare" till olika studier. Mycket var så pass grovt att jag faktiskt slutade läsa, poängen framgick och fullständigt illamående skulle tyvärr ej ha gjort handlingarna ogjorda.

Geru
2/13/13, 6:01 PM
#9

#8 Njae. Det som lärdes av pavlov är hur man kan betinga beteende.

Så att nedvärdera det till "Dreglande hund" är inte direkt rätt.

Ja. Det som nazisterna gjorde var extremt hemskt. Tur att det faktiskt ledde till någonting bra dock, även om det är extremt fel, äckligt och hemskt på samma gång.

Dom experimenten som Magi-cat visat är inte så svåra att förstå alls egentligen. Fast om alla är så hemska vet jag inte.

Och ingen av experimentens resultat är överraskande för mig, egentligen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Klass
2/13/13, 10:03 PM
#10

#3 Magi-cat

>"Man ska tro på vad man ser även om man har alla emot sig!"

Menar du att det där alltid gäller i alla lägen?

[sakring2]
2/13/13, 11:34 PM
#11

# 10 Nej men om man känner till att så är fallet och har varit med om det tidigare vilket jag hade. Men jag antar att jag såg dummast ut så det var därför som jag fick lämna skolsalen medan de andra snackade ihop sig

[Moa-]
2/14/13, 9:12 AM
#12

Geru; dock så gällde det i första hand hundar och inte människor, även om jag säkert är övertygad om att även människor kan betingas till viss mån.

Jag har svårt att det som något positivt, sedan vet jag ej om du syftar på deras resultat eller på framtagandet av forskningsetiken?

Jag tror att man utgår från sig själv, och jag som är relativt ifrågasättande i mig själv har svårt att se att människan blint skulle lita på instruktioner, oavsett vilka reaktioner deras handlingar får. 

Gällande Stanford fängelse-experimentet så beror det enligt mig på de inblandades förutsättningar, ser du till dagens svenska anstalter så ser du ej dessa effekter i samma utsträckning.

Kimji
2/15/13, 12:51 PM
#13

Jag har hört talas om samtliga utan att ha läst psykologi så hyfsat kända måste de vara.

Otroligt läskigt vad människor är kapabla till. Jag vet att jag också är "immun" mot nr. 1. Men det är också det minst viktiga eftersom det ändå inte direkt går ut över någon. 

Tycker att alla som är intresserade av det här ämnet ska se filmen De ofrivilliga. En lysande porträttering av hur vuxna låter sig påverkas av grupptryck och vad som kan hända om man försöker stå emot.

Annons:
VildaVittra
2/15/13, 2:30 PM
#14

En annan film som man borde titta på är "The Wave"

"En historielärare får frågan om hur nazismen kunde dra med sig så många tyskar under 30-talet och står svarslös. Men så beslutar han sig för att göra ett Experiment med sina elever och startar på skolan en rörelse kallad "The Wave". Fler och fler ansluter sig och gränsen mellan Experiment och verklighet blir allt svårare att dra … Baserad på en verklig händelse."

http://nyheter24.se/filmtipset/film/the-wave.html

På youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ICng-KRxXJ8

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Geru
2/15/13, 2:54 PM
#15

#12 Jag ser som sagt inte resultatet som överraskande. Inte säker på att det skulle bli likadant i sverige dock, vi är väldigt induviduella som folk.

Människor kan definitivt betingas^^ Kolla Watson :) 

Jag är väldigt ifrågasättande i mig själv med, men jag vet också att gemene man inte är det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

VildaVittra
2/15/13, 5:32 PM
#16

Titta vad jag hittade på youtube. The Milgrams experiment: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=pdb20gcc_Ns&feature=endscreen

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

dolfen
2/15/13, 8:43 PM
#17

Det finns en dokumentär om Experiment nr 4.

På frågan om "han" (har inte namnet) skulle vilja upprepa experimentet, var svaret: Nej!
(När han tittade på videomaterial från experimentet upptäckte han att han själv påverkades utan att vara medveten om det.)

Tror att experimentet skedde i sydamerika.

dolfen
2/15/13, 8:50 PM
#18

Pavlovs Experiment handlade väl till X % om magsafter!?

Var inte "pingel"effekten en sorts "biprodukt" av experimentet!?

Magi-cat
2/16/13, 8:27 AM
#19

#10 klass: >"Man ska tro på vad man ser även om man har alla emot sig!"

Menar du att det där alltid gäller i alla lägen? 

Det var sagt med en viss "glimt" 😉, Men ändå med stor beundran för alla som vågar gå emot en majoritet när de ser att den har fel, känner att den har fel och allt inuti en ropar att det måste vara vara på ett annat sätt! 

allmänt:

Ibland gäller det tämligen harmlösa frågor som om en linje är längre eller kortare, man kan skratta åt det sedan och gå hem.

Andra gånger och betydligt allvarligare är att det används i tortyrsituationer när man bryter ner en människas syn på sig själv och sin sak, hela hennes grundval rasar när hennes perceptuella gensvar och mentala tolkning plockas ner, bit för bit.

Det experimenten visar är väl att vem som helst lyder under de här psykologiska lagarna. Få reagerar i tid och drar konsekvenserna.

(f.ö. tycker jag inte om de här "lekarna" när en skickas ut och de andra snackar ihop sig mot denne. Obehagligt när det sker i skolan och jag tror det kan skadar mer än man anar.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/16/13, 8:44 AM
#20

Tror att ingen är immun mot de här effekterna som visas i experimenten. Bästa vaccinationen är väl att vara medveten om att det är så och värna om miljön. Det är omgivning och orimliga situationer som får även normala människor att spåra ur utan att de reagerar att det går för långt. Och naturligtvis hur pass säker man är i sig själv.

Tänker på militär, tortyr, krig, de hemska bilderna i Irak-fängelset där en f.d. vanlig söt ung tjej skrattar åt något som trotsar varje rimlig anledning till några som helst glädjeyttringar.

Sekter, där man sakta men säkert urholkar den ena viljan och tillförsikten. Eller gaslighting - där man fråntas sin egen förmåga till perception, sin egen förmåga till bedömning.

Men också de mer harmlösa yttringarna av grupptryck och fenomenet "vi" och "de där andra som inte är som vi": Farmen, Robinson och allt vad de heter. Regisserat för att skapa drama visserligen, men ett exempel ändå.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Geru
2/16/13, 11:17 AM
#21

#20 Magi-cat, jag har en extremt fast moral. Jag bryter band med familj, vänner, släktingar, relationer och liknande i fall vissa delar av den bryts. Det bryts i många av experimenten där uppe, så om alternativet fanns skulle jag hellre dö än att göra det.

När jag börjar känna att kontrollen över mig själv sviktar kommer jag göra samma sak som jag ville göra när jag mådde dåligt - Avsluta "medlemskapet".

Jag har ingen tillit till auktoriteter alls.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

dolfen
2/16/13, 5:20 PM
#22

#20 - Bra saker du skriver där!
Någonstans där, fanns jag. (Men på vilken sida)!?

Tillägg angående exempel 4: Philip Zimbardo. Stanforduniversitetet.

Dokumentären heter "Ondskans vetenskap".

Aya Shneerson. (Chef för FNs världslivsmedelsprogram i Kongo.) Är rätt… mumzig. 😟

Det jag har fattat är att humor hjälper rätt bra.
(Om man har förutsättning för detta, förståss.)

#21 - Vettiga auktoriteter är ok. Ovettiga: Hasta la vista. Typ.

Magi-cat
2/17/13, 8:15 AM
#23

#21 Geru, så har jag uppfattat också. 

#22 Humor, absolut! 

Tack för tipset om dokumentären!

Auktoriteter är bra om de är bra, om de är dåliga - förödande. En bra auktoritet inspirerar och låter individens förmågor växa och  blomma. En dålig auktoritet fråntar individen dess grundvalar och tilltro till sina värderingar och perceptuella förmåga. Inte bara det, frånerkänner individen dess (rätt till) inkännande och att agera efter inkännande. "Jag lydde bara order" blir följden.

Den civiliserade fernissan är ganska ytlig, vilket bl.a. experimenten visar. T.o.m. försöksledarna blir påverkade. H*n om någon borde vara immun när de utformar och styr experimenten!

I Milgram-experimenten stod fp inte under hot. De riskerade inte bli av med sina jobb, skadas, dödas, eller utlämnade till lejonen. De kunde bara gått ut därifrån. Hur är det då i en krigssituation t.ex.!

Kom att tänka på ett annat, inte Experiment, utan exempel: Jerzy Einhorn berättade i ett TV-program om hur alldeles vanliga människor, kvinnor i vårdande befattningar i dessa fall, kan förändras när förhållanden blir alltför vidriga. För många sjuka patienter, för små eller inga resurser, dåligt ledarskap, människofientlig miljö - och de förändras. Den gnälliga patienten blir fienden som man tar ut frustrationen på. Och förändringen går snabbt, sade Einhorn, så snabbt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

robobengt
2/18/13, 10:39 AM
#24

#0 En viktig detalj gällande nummer 5 var ju att de som skötte experimentet hade fyra stycken "nyckelfraser" de skulle använda för att få personen ifråga att göra som de sa. Den första var en vädjan för att arbeta sig upp till en direkt order.

Exakt noll personer som blev beordrade att göra något gjorde det. Andra Experiment han gjorde kring detta var att ersätta forskaren (som var en "vetenskapligt" klädd person) med en "vanlig" person. Även då sjönk delmängden folk som gjorde folk illa.

Som ett litet tillägg alltså 🤓

Magi-cat
2/18/13, 11:16 AM
#25

#24 Det har utförts en serie liknande Experiment, av Milgram själv och senare av andra. De exakta resultaten kan säkert variera, beroende på upplägg.

Att, lyckligtvis, många vägrade att utdela smärtsamma och dödliga elstötar mot olyckliga, oskyldiga medmänniskor är utom tvivel. Tyvärr för få, precis som praktiken i orimliga situationer, som krig, visar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Milgrams_lydnadsexperiment


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: