Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 3054 ggr
Magi-cat
2013-02-13 11:59

Glasögon mot färgblindhet?

Mark Changizi, författare till bl.a. "How language and music mimicked Nature and Transformed Ape to Man", har länge undersökt människans tänkande, hur vi ser, hur vi upplever, vilket lett honom in på områden som varför bokstäver ser ut som de gör, hur språket kommit till och nu senast: färgseendet.

Han menar att däggdjuren ser en tvådimensionell färgskala, blå-gult och en gråskala. Människan och primaterna har dock ytterligare en skala: röd-grönt.

Tidigare teorier har menat att primaterna utveckat färgseende för att finna frukter till föda och att kunna se om de är mogna t.ex. Problemet med dessa teorier, menar Changizi, är att primaternas diet består av så mycket mer än frukter.

Han framkastar i stället idén att vi har fått färgseende inom grön-röd-området av sociala skäl, för att lättare tyda kroppsliga signaler från icke pälsklädda partier.

" Primates with color vision are the ones who feature bare faces, bare rumps, and sometimes bare spots elsewhere, like on the chest. Most other primates have the typical, mammal-like, furry, non-naked faces and bodies."

Seendet är t.o.m. utformat för att se variationer i hur blodet ändrar sin syrenivå för att signalera.

Under inflytande av denna teori utvecklade man glasögon för att förbättra ögonens förmåga att upptäcka blodvariationerna under huden. Dessa fungerar via att ta bort "visuellt brus" från blodsignalen.

En "bieffekt" visade sig: färgblinda hade nytta av glasögonen!

"But it occurred to us that our technology may also provide benefits for the colorblind …… as we demoed the filters more and more, we received feedback from users who were colorblind claiming that one of our technologies blew them away in its ability to 'cure' their colorblindness."

Men endast röd-grön-färgblinda blir hjälpta, och tyvärr går det ut över deras blå-gul-seende:

"And when the Oxy-Iso does work at helping color-blind persons see red-green differences, it also simultaneously handicaps them in their existing yellow-blue perception. "In a sense, it distributes their handicap more uniformly around the spectrum," says Changizi."

Jag tycker det här är ett intressant  exempel på oortodoxt tänkande som lett fram till (möjligen) ny användbar teknologi. (och utan djurförsök). Teorierna om (dägg)djurens färgseende, vad och hur de egentligen ser i fråga om färger är så vitt jag vet fortfarande omdiskuterad. Dock har Changizi en poäng i att primaternas färgseende inte enbart kan ha kommit sig av vikten av att titta på frukter i träden…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
olaka
2013-02-13 12:05
#1

Som färgblind väntar jag med spänning!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

AliennaII
2013-02-13 13:55
#2

Jag har haft en hund som skällde på alla RÖDA bilar.

Endast de RÖDA! Inga bilar av annan färg brydde den sig om. Så jag har mycket goda skäl att inte tro på teorin att däggdjuren bara ser blå-gul skalan.

Magi-cat
2013-02-13 14:05
#3

#1 vi får väl hoppas att det håller vad det lovar. 

#2 Aha! Vovven hade något emot röda bilar! 

Jag har hört så mycket om det där med djur och färgseende, jag tror  att sista ordet inte är sagt, men lutar starkt åt att de kan se betydligt mer än den där gul-blå och grå-färgskalan.

Som sagt, ju mer man lär sig om våra vänner djuren, desto mer lika blir vi.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

preben2
2013-10-31 14:33
#4

olaka 

Där finns glasögon för färgblinda jag har ett par sedan ett halv år,

jag kan rekommendera dej, att ringa och prata med Anders Wedin på 

http://www.wedin-soderberg.se/fargseendedefekt

aldrig har jag set så mycket rött.

Lycka till.

Upp till toppen
Annons: