Annons:
Etiketttester-quiz-och-undersökningar
Läst 1702 ggr
JohannaEkroth
2/12/13, 4:43 PM

Språkkunskaper på sajten

Tänkte undersöka hur lätt ni har att förstå texter här på sajten eller sådana det länkas till.

Nya rön kommer oftast på engelska först, innan nyheten publiceras på svenska på någon svensk webbplats. Så det kan man inte göra så mycket åt för er som inte är så duktiga på engelska. Men att man kan försöka lägga till länkar på svenska när de har blivit publicerade, för allas trevnad.

Google Translate är ett bra hjälpmedel att ha tillgängligt när man läser engelsk text. Man kan klistra in hela stycken och artiklar som översätts. 

http://translate.google.se/

Själva undersökningen är anonym om man inte skriver vad man har svarat i tråden efteråt. Kommentera gärna med förslag eller synpunkter.

Så vilken sorts språk klarar du av att läsa och förstå med viss hjälp eller ingen hjälp alls av uppslagsböcker? Det ska alltså inte vara någon större problematik för dig att förstå så att du inte ger upp sådan text. Om du klarar av att förstå alla från lättläslig svenska upp till fack-engelska så svarar du det svåraste alternativet d.v.s. fack-engelska. Med fack menas vetenskaplig/fakta. Alltså lite svårare än vanlig engelska/svenska. Jag räknar inte in matematiska formler och sådant när jag pratar om fack-språk.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Geru
2/12/13, 4:44 PM
#1

Jag kan läsa både svenska och facklig engelska. Är nog bättre på facklig engelska än facklig svenska^^

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Silent_Hill
2/12/13, 4:55 PM
#2

Jag kan läsa och förstå fack-engelska

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Magi-cat
2/12/13, 4:58 PM
#3

Läser fack-engelska i de ämnen jag är mest intresserad av, främst medicin, biologi, astronomi och paravetenskap- :-).

Många länkar är på engelska och google-translate brukar mest vara en anledning till muntration. :-)

Jag tycker: när man lägger in en länk på engelska så kan man göra en kort sammanfattning av det viktigaste på svenska. (slarvar själv med det.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pelle Långlös
2/12/13, 5:19 PM
#4

Vanlig svenska.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Aribigga
2/12/13, 6:35 PM
#5

Jag kan läsa fackengelska om jag anstränger mig. Jag är dock på tok för lat för att göra det.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Moa-]
2/13/13, 8:59 AM
#6

Fackengelska påtalar att du kan fackliga begrepp inom ett specifikt område, det är ej samma sak som avancerade kunskaper inom språket. Wikipedias definition av fackspråk: "Fackspråk är det ordförråd och andra språkliga strukturer som tillhör en viss verksamhet, till exempel ett yrke, en hobby eller ett akademiskt ämne, snarare än vardagsspråk."

Det finns troligen flera som talar engelska men ej fullgod facksvenska inom samtliga områden. Börjar en reparatör eller byggarbetare tala fackspråk förstår jag troligen inte mycket, däremot om en jurist eller ekonom gör det samma så har jag istället full förståelse…

Annons:
JohannaEkroth
2/13/13, 10:34 AM
#7

Moa, då det handlar mycket om vetenskapliga termer på den här sidan. Bland annat inom fysiken med uttryck som vi inte använder i vardaglig talad engelska så väljer jag att kalla det för fackspråk.

Jag anser till viss del att har man kunskaper om fackspråk till viss del så är väl det ändå att kunna avancerad engelska?

Så du anser alltså att fackspråk på svenska inte är mer avancerad att kunna än vanlig svenska? Förresten har jag inte skrivit avancerade utan svårare. Och det är väl ändå ett fackspråk? Det är ju oftast först när man sätter sig in i ett specifikt ämne som man lär sig fackspråk, inte till vardags, då måste det väl ändå vara lite svårare. Och eftersom att detta är en vetenskaps-sajt så pratar jag om fack-språk som hör hemma inom vetenskapen.

Jag tillade särskilt "med viss hjälp eller ingen hjälp alls av uppslagsböcker?" för att jag förstår självklart att fack-språk inte är någonting man lär sig bara sådär, så jag gav faktiskt det tillägget att man har möjlighet att slå upp svårare ord.

Och jag tog inte med avancerad engelska eller svenska - att kunna förstå ett "målat" språk, då det handlar mer om skönlitterära verk och prosa och det hör mer hemma på en litteratur-sajt än en vetenskaps-sajt. DET är avancerat språk-bruk.

Och har heller ingen tanke på att använda engelskan i diskussioner, men då det oftast länkas till engelska sidor så är det viktigt att merparten är med på detta.

Men som jag skrev så ska vi göra vårt bästa att föra in svenska länkar i diskussioner, när de publiceras. De är alltid senare än nya rön.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Moa-]
2/13/13, 10:54 AM
#8

Vetenskapen är bred, allt tal om övernaturlighet och healing är inget som i vanliga fall skulle höra hemma på en "genomsnittlig" vetenskapssajt. 

"Här samlas alla som är intresserade av allt som rör vetenskap, där det kan diskuteras bland annat nya rön, forskningen, uppfinningar, teorier, myter och utvecklingen inom vetenskapens världen." Citat från Om sajten.  (Ser nu att ni bör böja om antingen "vetenskapens" eller "världen" i den meningen. =) )

Talar vi samhällsvetenskap, naturvetenskap, systemvetenskap…?

Inom naturkunskapen (som jag misstänker är ert huvudfokus) anser jag att det finns en mängd områden, få människor talar fackspråk inom samtliga dessa områden, däremot inom delar av dem. (Biologer har inte alltid full insyn i teknologers terminologi exempelvis.)

olaka
2/13/13, 11:39 AM
#9

Jag är kluven till vilket språk vi ska använda, å ena sidan är det viktig att alla kan delta, å andra sidan så har ord betydelse och luddighet i ett inlägg med felaktiga eller otillräckliga ord leder till missförstånd och frustration.

PS

XKCD har självklart ett inlägg i den här debatten:

Månraketen Saturn V förklarat endast med de 1000 vanligaste orden i engelskan.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

JohannaEkroth
2/13/13, 12:14 PM
#10

#8 Fråga nte mig, jag är inte moderator på sajten! 

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[sakring2]
2/13/13, 4:24 PM
#11

Svarade annat då man enbart kunde kryssa i ett alternativ. Inom mina ämnesområden så klarar jag fackengelska men annars bara vanlig engelska. Svenska går bra med även facksvenska under förutsätning att jag förstår det jag läser dvs att det inte är utanför min kunskapsnivå.

[Moa-]
2/13/13, 4:37 PM
#12

Höstlegenden; dock din undersökning, du måste ju ha haft en tanke när du nämner begrepp så som fackspråk/facktermer?

sakring2; ja, helt rätt tänkt enligt mig… Och välkommen tillbaka antar jag..? =)

[sakring2]
2/13/13, 4:43 PM
#13

Moa- Tack för det

Annons:
JohannaEkroth
2/13/13, 4:44 PM
#14

Moa - Jag syftade på detta:

"Här samlas alla som är intresserade av allt som rör vetenskap, där det kan diskuteras bland annat nya rön, forskningen, uppfinningar, teorier, myter och utvecklingen inom vetenskapens världen." Citat från Om sajten.  (Ser nu att ni bör böja om antingen "vetenskapens" eller "världen" i den meningen. =) ) 

Jag kan inte göra så mycket åt det.

Och givetvis så tänkte jag när jag gjorde undersökningen. Jag skulle kanske ha uttryckt mig bättre i första inlägget fast det ändå blev bra långt. Men jag tänkte att man kanske kan tänka lite själv, med tanken på att frågan skapas på en Vetenskaps-sajt. Visst är det ett brett ämne och många läser bara det de är intresserade av och struntar i sådant som inte intresserar dem. 

Men man kanske ska utveckla frågan: Har ni kunnat hänga med i diskussionerna som varit utav de ämnena ni är intresserade av?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Moa-]
2/13/13, 5:05 PM
#15

Höstlegenden; nej, den delen förstår jag att du inte kan påverka, ber om ursäkt för att de inte tydligt framgick, givetvis riktat mot admin på sajten. 

Som sagt, läs mitt (och andras) inlägg ovan, hur definierar du fackspråk i din fråga? Många av oss talar det i vissa delar, däremot ytterst få inom samtliga. Sajtens ämne är som sagt mycket brett och tror inte att någon på sajten talar fackspråk fullt ut inom samtliga delar. 

Jag läser både sådant som intresserar mig sedan tidigare, men även mycket nytt för att lära mig, därför är jag ofta inne på sidor även utanför mina "specialområden" på iFokus

Jag förstår absolut att du hade en god avsikt med frågan, men tyvärr tror jag att frågan blev lite fel och även att den fallande skalan är långt ifrån optimal och fullt tillämpar.

JohannaEkroth
2/13/13, 5:22 PM
#16

Moa - Jag tänkte nog att man kanske får utgå från det sortens språk som har varit på sajten hittills. 

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Moa-]
2/13/13, 5:31 PM
#17

Det går ju att diskutera i tråden också och utveckla svaren. Dock lär man nog kunna uttyda ett resultat om att människor inte vill att språket på sajten "fördummas" och det lär väl vara syftet. =)

JohannaEkroth
2/13/13, 5:49 PM
#18

Moa, precis! Exakt min tanke. Det är nog ganska bra språkligt som det är nu. Och de nya rönen kan vi inte göra så mycket åt mer än att ha tålamod att förklara för dem som inte förstår när de ber om det. Sedan hålla lite utkik efter nyheten när den kommit på svenska om det är en aktiv tråd, eller ett intressant ämne.

Det enda som kan bli bättre språkligt är tonen. Respekt och acceptans att vi alla har olika synsätt, erfarenheter och kunskaper. En del är mer emotionellt lagda medan andra mer logiskt lagda. En del hamnar någonstans på mitten. 

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

vallhund
2/14/13, 3:42 AM
#19

Om vi håller oss till Svenska. På en annan sajt frågade/påstod någon att Medrol ofta gav psykiska biverkningar på hund, jag länkade då till FASS för förskrivare (finns ej i Vetfass) o personen ville hellre ha svar på Svenska, var tydligen för svårt att läsa innantill.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
2/14/13, 6:49 AM
#20

Synd att frågeställaren inte förstod svenska. Det finns t.o.m. online-ordförklaring tillgängligt på FASS.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
JohannaEkroth
2/14/13, 12:29 PM
#21

#19 Är det förskrivar-FASS så är det medicinskt fack-språk i den. Jag klarar att förstå det ganska bra. Har haft medicinlära som specialintresse och satt hela min tonårstid och räknat doser och annat. 

#20 I förskrivar-FASS finns inga länkar med förklaringar. Du kanske blandar ihop med vanliga FASS.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

vallhund
2/14/13, 12:57 PM
#22

Fast hur ovanliga/vanliga biverkningar är förklaras ganska bra utan att man behöver söka nån annan stans.

Nåja, detta var lite OT, ville bara belysa problemet från en annan sida.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: