Annons:
Etikettparavetenskap
Läst 3107 ggr
[VSK]
2/12/13, 2:35 PM

Till er som vill ingå i studien gällandes healing.

Den här tråden är enbart för att diskutera HUR vi skall göra och eventuellt när och vart.

Vänligen respektera det.

Annons:
Fjäril
2/12/13, 2:57 PM
#1

Följer med intresse :)

Sajtvärd på Övernaturligt

[GunillaF]
2/12/13, 3:20 PM
#2

Följer tråden …

[VSK]
2/12/13, 3:20 PM
#3

Exakt vad vill "kontrollanterna" att detta testa ska gå ut på?

1. Ska den gå ut på att kontrollera om "patienten" blivit bättre efter healing?

2. Skall den gå ut på att läsa av "patientens" omgivning?

3. Skall den gå ut på om "patienten" märker av healingens energier?

4. Skall den gå ut på att healern läser av "patientens" ev åkommor?

Finns många fler exempel. Fyll gärna på.

[VSK]
2/12/13, 3:22 PM
#4

#2

Gunilla, vill du deltaga om det blir av?

[GunillaF]
2/12/13, 3:29 PM
#5

#4  Trodde detta var någon slags fortsättning på din förra tråd om vita blodkroppar?! Kanske missuppfattat. Vad går den här studien ut på?

Pressentera upplägget, kontrollanter, tid, plats…. och vad mer som kan behövas så kanske du får någon frivillig som "ställer upp".

Jag har aldrig känt något behov av att omvända någon eller att bevisa eller övertyga någon om healingen och vad den kan göra. Tycker att det räcker att de jag är kanal för, är nöjda.

JohannaEkroth
2/12/13, 3:36 PM
#6

Den ska ju framförallt ledas av någon som är legitimerad healer eller hur det nu legitimeras/bevisas.

Dessutom måste det finnas personer ur bägge grupperna, som inte tror på och som tror på, för att det ska kunna bevisas.

Healern och patienten ska inte ha haft någon form av kontakt innan.

Patienten ska inte behandlas med några andra läkemedel/naturpreparat eller andra läkande "ritualer" som t.ex. massage eller liknande. 

Alt. så ska alla i kontrollgruppen behandlas på samma sätt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[VSK]
2/12/13, 3:36 PM
#7

#5

Det här är en fortsättning på förra tråden men med inriktning till de som vill vara med. Syftet är inte att omvända folks troende, utan jag ser det bara som ett kul Experiment

I den andra tråden så var det ju en hel del som var intresserade vad jag tolkade det som, men eftersom tråden blev så lång och med många OT, så tyckte jag att det var bättre att skapa denna tråden. Lättare att hålla koll så att säga.

Anledningen till att jag frågade dig var eftersom du hade skrivit i tråden, och att du är mkt duktig på healing

Fjäril
2/12/13, 4:44 PM
#8

#5

Jag håller med om att man inte vill omvända någon men samtidigt så skulle jag själv vara intresserad av att ta fram "bevis" på hur det verkligen fungerar. Om inte annat för att det en dag kanske blir accepterat på "riktigt". 

#6

Alla kan hela sin medmänniska men sen finns det olika tekniker (att använda sig av), samt att man bör vara insatt i vad healing innebär - och det ansvar man tar på sig.

Sajtvärd på Övernaturligt

JohannaEkroth
2/12/13, 4:49 PM
#9

Fjäril - Du vet att jag vet och att jag inte skulle kunna ingå i den gruppen som inte tror på det. 

 Jag är den jag alltid har varit. 

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Fjäril
2/12/13, 4:59 PM
#10

#9

Jo det är klart, jag tänkte mest bara förtydliga lite eller skriva om hur jag ser på det 

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
2/12/13, 5:00 PM
#11

Har vi någon tilltänkt healer?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JohannaEkroth
2/12/13, 5:03 PM
#12

#10 

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Fjäril
2/12/13, 5:07 PM
#13

#11

Jag är gärna med men som sagt, jag tror det fungerar "bäst" på plats, för ett test alltså, inte att healingen inte skulle fungera på distans 

Det kanske skulle fungera om någon har ett bra upplägg. Jag är tom på ideer just nu 

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[GunillaF]
2/12/13, 5:08 PM
#14

#7 Nej tack, jag vill inte vara med, men jag följer med spänning.

[VSK]
2/12/13, 5:28 PM
#15

#14

Okidoki

[VSK]
2/12/13, 5:30 PM
#16

#11

Jag tänkte bidra med det jag kan, via distans då da.

Men jag ser gärna att bättre och mer erfaren/rna healer är med.

Jag själv klarar inte av detta utan det kommer bli väldigt begränsat isf.

JohannaEkroth
2/12/13, 5:39 PM
#17

#16 Jag tänkte bidra med det jag kan, via distans då da.

Menar du att flera personer skulle heala på distans samtidigt? Det känns inte som det är ett bra alternativ.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[VSK]
2/12/13, 5:42 PM
#18

#17

Jag vet inte hur studien kommer bli upplagd, om det bara är via distans eller i närvaro. Jag inväntar mera svar.

JohannaEkroth
2/12/13, 5:48 PM
#19

Någon form av samordning borde det ju vara om det ska vara en studie. 

Det är nog bra om det är en och samma healer på alla personer som är med i studien för att ge så jämnt resultat som möjligt.

Men sedan är frågan vad man ska heala? Eller om det ska vara någon form av allmän healing på kroppen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[VSK]
2/12/13, 6:51 PM
#20

#19

Healing är ungefär som ett reservhjul på tub. Dvs den går dit den bäst behövs.

Sen kan man alltid försöka styra healingen.

Annons:
JohannaEkroth
2/12/13, 7:06 PM
#21

#20 Healing är ungefär som ett reservhjul på tub. Dvs den går dit den bäst behövs. 

Vill gärna diskutera denna fras mer med dig så jag startar en ny tråd för att inte inkräkta på OT.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[VSK]
2/12/13, 8:56 PM
#22

#21

Okej. -läser/svarar i din tråd senare (upptagen nu)

JonasDuregard
2/13/13, 9:03 PM
#23

Jag hjälper så klart till om jag kan. Bäst gör jag nog det genom att ge förslag eller synpunkter på experimentupplägget. Att organisera ett test IRL har jag nog inte tid med, beroende på var det är.

[VSK]
2/14/13, 12:05 AM
#24

#23

All hjälp är välkommen

Just IRL tror jag blir ganska knepigt för de flesta av oss. Dels så har ju många av oss här kanske en väldig stressig vardag, dels så är ju Sverige ganska stort till ytan, och jag tror inte alla bor i mellan-Sverige.

Det är lite därför jag välkomnar healing på distans.

Jonas, du kan väl ställa upp som testkanin?

JonasDuregard
2/14/13, 7:35 AM
#25

"Jonas, du kan väl ställa upp som testkanin? "

Visst kan jag det, men jag ser gärna att försökskaninerna är några som anser att de kan känna när de fått healing innan.

JonasDuregard
2/14/13, 7:45 AM
#26

Ett förslag på upplägg (distanshealing): ge mottagaren sju tider och sändaren tre, där de tre ingår i de sju (slumpmässigt valda).

Sändaren behöver endast skicka healing på de tre tider denne fått. Mottagaren måste bara försöka avgöra vilka av tiderna denne får healing.

Testet är positivt endast om mottagaren får rätt på alla tre tider, det är mindre än 1% chans att det sker av en slump. Att gissa rätt på två av tre är ingen bedrift (det är runt 17% chans om jag räknat rätt).

Det här testet är nog det enklaste jag kan komma på.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[VSK]
2/14/13, 11:11 AM
#28

#25

Ja jag håller med dig där, eftersom testet går fortare att genomföra då, men än så länge så är intresset ganska svalt oavsett "sida".

#26

Det är oxå ett sett att se på ett eventuellt test, men hur länge varar testperioden då menar du?

Magi-cat
2/14/13, 12:03 PM
#29

Den studie jag är med i är upplagd ungefär på det sättet, att fp avgör när man trott sig få healing, resp inte healing.

8Jag skulle gärna vara med i det här, tror jag, men inte just nu när jag redan är med på annat håll.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2/14/13, 12:04 PM
#30

#29

Det lär ändå ta sån lång tid innan det här blir av, om den ens blir av. Så du hinner nog bli klar med det du håller på med nu

JohannaEkroth
2/14/13, 12:06 PM
#31

Jag kan vara med.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[VSK]
2/14/13, 12:09 PM
#32

JonasDuregard
2/14/13, 1:31 PM
#33

#28 "Det är oxå ett sett att se på ett eventuellt test, men hur länge varar testperioden då menar du?"

Menar du de enskilda healingtillfällena? Det är väl upp till healer, kanske en halvtimme eller 20 min. Ta det som är vanligt eller det minsta som behövs för resultat.

#29 "Den studie jag är med i är upplagd ungefär på det sättet, att fp avgör när man trott sig få healing, resp inte healing."

Vilka är det som genomför den? Skicka ett PM om ni vill ha förslag/kritik utifrån på ert upplägg.

[VSK]
2/14/13, 1:36 PM
#34

#33

Nä jag menar inte enskilda healingtillfällen. -trodde det skulle vara ett mera seriöst än så.

Annons:
JonasDuregard
2/14/13, 1:41 PM
#35

Så vitt jag ser är det enda vi behöver för att starta en healer som har hög tilltro till sin förmåga.

Här har jag inte mycket att tillföra. Någon kanske kan posta på healing i fokus eller i någon hemlig grupp för healers eller vad det nu kan vara. Finns det ingen healer som är intresserad av ett Experiment blir det svårt (VSK ställer upp men med brasklappen att han är nybörjare och så, det är oklart om ett negativt utfall skulle vara värt något i så fall?).

Fjäril: hur säker känner du dig på att du skulle lyckas med upplägget ovan?

Magi-cat: samma fråga, och när tror du att du kommer ha tid/möjlighet att ställa upp?

JonasDuregard
2/14/13, 1:42 PM
#36

#34 "Nä jag menar inte enskilda healingtillfällen. -trodde det skulle vara ett mera seriöst än så."

Vad menar du?

[VSK]
2/14/13, 1:55 PM
#37

#35

(VSK ställer upp men med brasklappen att han är nybörjare och så, det är oklart om ett negativt utfall skulle vara värt något i så fall?).

Absolut är jag nybörjare. Man kan aldrig bli fullärd. Dock så är jag hyfsad säker på min förmåga att kunna läsa av vid healing, så där så ser jag mig lite mer känslig än en ren nybörjare. Uppskattningsvis så ligger min "träffsäkerhet" på ~75% av de ggr jag skickat healing på distans för att läsa av.

Hur effektiv min healing är för "patienten" kan jag omöjligt svara på. Det är därför jag vill ha med erfarna healers och mer än enstaka testtillfällen.

Som sagt så har jag bara pysslat med healing på distans. Nåt annat kan jag inte. Jag kan inte säga att jag kan distanshealing heller riktigt, men det är iaf den vägen jag vandrar.

Redan nu så vill jag säga att när jag inte mått så bra pga smärta eller nån annan orsak, så har jag misslyckats läsa av mången gång. Det säger inte jag för att ha ryggen fri, utan för att förklara hur det ligger till.

Och givetvis kommer jag inte skicka healing för att läsa av, om jag känner att jag har för ont mm. Och det säger jag till i förväg innan eventuell test, och drar i nödbromsen.

När jag skickar healing så har jag tre olika tekniker. Är mitt syfte att även läsa av, så kan inte jag sitta här och ha ont, för hur skall jag då veta vems smärta som är vems? Mina smärtor har högre grad än "patienternas" om vi skulle råka ha ont på samma ställe.

JonasDuregard
2/14/13, 1:56 PM
#38

(svarar på min egen fråga): Med testperioden menar du alltså hur långt genomförandet av hela testet sträcker sig i tiden? Det beror på hur nära man placerar de sju tillfällena, kan vara ganska kort. Finns det ett värde i att ha längre kan man ha ett lägsta tillåtet mellanrum på en dag till exempel och då skulle experimentet sträcka sig över minst en vecka.

Man kan också ha fler än sju tider och fler än tre äkta, men ju större nummer desto högre krav ställer det på de medverkande. 3/7 är lagom för att ge statistisk signifikans vid en träff. (men det jag skrev tidigare om mindre än 1% chans var fel, 2.8% får jag det till)

[VSK]
2/14/13, 1:56 PM
#39

#36

Jag förklarar lite mer om det senare i PM.

Sen så får du avgöra om du tycker det verkar ok. Godkänns det av dig så är det bara att publicera

[VSK]
2/14/13, 1:59 PM
#40

#38

Svarar lite kort (läs #39)

Jag hade faktiskt hoppats på mer än sju tillfällen.

Man kan också ha fler än sju tider och fler än tre äkta, men ju större nummer desto högre krav ställer det på de medverkande.

Jo jag vet

JonasDuregard
2/14/13, 2:05 PM
#41

#37 Då föreslår jag följande alternativa (eller komplementära) upplägg för att testa telepatisk överföring i andra riktningen: healern gör sju healingsessioner, mottagaren befinner sig vid tre tillfällen inomhus, resten av gångerna utomhus. Healerna försöker avgöra vilka som var ute och vilka som var inne. (alternativt är mottagaren inne/ute slumpmässigt valt vid varje försök med 50% chans, det ger ännu lägre sannolikhet att gissa rätt)

Inne/ute kan bytas mot vilka avläsningsbara egenskaper som helst (ståendes/sittandes? I vardagsrum/kök?). VSK: vad är enklast att läsa av?

Nackdelen är att det krävs fler verkliga sessioner och att mottagaren måste vara lite mer aktiv (speciellt om den måste gå ut).

Annons:
[VSK]
2/14/13, 2:10 PM
#42

Jonas (och andra).

Det är jätteviktigt att du vet att jag inte är nån representant för healingvärlden. Om jag skulle misslyckas med testerna, så är det jag som misslyckats, inget annat. Det betyder inte att andra mer erfarna healers oxå hade misslyckats.

Jag är bara en glad amatör som tycker om att hjälpa folk. Dessutom så gillar jag att testa mig fram. Jag är inte ute efter att omvända nån. Alla har rätt till sin tro och tycke.

Jag ser det mera som ett kul Experiment bara.

JohannaEkroth
2/14/13, 2:13 PM
#43

Jonas, anser du att det ska vara flera healers eller en?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[VSK]
2/14/13, 2:14 PM
#44

#41

Hmmm jag tror jag var otydlig med vad jag menade med att läsa av.

Jag syftar på "patienternas" eventuella smärtor mm. Jag besitter inte den kunskapen/gåvan att kunna läsa av om en "patient" är inomhus eller sitter i hammocken på baksidan av den gula villan.

Ja då vart det dead end här då.

Magi-cat
2/14/13, 2:15 PM
#45

#35: mars

7 tider verkar bra


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2/14/13, 2:26 PM
#46

De enda krav jag har är att den/de som vill ha healing måste be mig om det, annars så ställer jag inte upp. Man kan se det som en "kosmisk lag" om man så vill.

Det andra kravet är att alla är 100% ärliga (vilket torde vara ganska självklart).

JonasDuregard
2/14/13, 2:30 PM
#47

#44 "Ja då vart det dead end här då. "

Var inte så säker på det.

Kan du inte läsa av något som patienten själv kan påverka, till exempel om denne är varm eller kall? Eller om den befinner sig i ljus eller mörker?

Man kan så klart inducera smärta så länge det räcker med lindrig sådan  . Skulle du känna av en kall dush eller ett iskallt fotbad eller något annat obehagligt? Att man sitter obekvämt eller ligger på en "spikmatta" eller liknande? Om man är utmattad efter ett träningspass eller utvilad? Hungrig eller mätt?

Om ni vill ha med mig i ett Experiment som innefattar blodförlust eller elchocker så vill jag att en etiknämnd uttalar sig först 

[VSK]
2/14/13, 2:59 PM
#48

#47

Kan du inte läsa av något som patienten själv kan påverka, till exempel om denne är varm eller kall? Eller om den befinner sig i ljus eller mörker?

Nej det tror jag inte. Jag har nog aldrig fått fram sån information vad jag kan minnas.

**Man kan så klart inducera smärta så länge det räcker med lindrig sådan
**

Ha ha precis den tanken jag fick när jag svarade på första frågan Men här måste jag vara ärlig och säga att här vet jag inte om jag kan känna av eller inte. Vi sysslar som sagt inte med sånt i våra övningar eller om nån önskar healing.

Men visst, om du vill be frugan/flickvännen/kompis dra en stekpanna i skallen på dig så lovar jag att jag skall försöka känna in. Ska bara dra på mig en störtkruka före

Skulle du känna av en kall dush eller ett iskallt fotbad eller något annat obehagligt? Att man sitter obekvämt eller ligger på en "spikmatta" eller liknande? Om man är utmattad efter ett träningspass eller utvilad? Hungrig eller mätt?

Jag kan inte svara för hur de andra är positionerade när vi pysslar med healing, men jag har jättesvårt att tro att de duschar under tiden. Men generellt (seriöst) sett så är önskemålet att "patienten" ligger/sitter ned och är avslappnad.

Det där med utmattad är en lite klurig fråga du ställer, för man kan vara utmattad på olika sätt. Är man utmattad psykiskt sett så borde det inte vara några problem egentligen. Allt handlar ju om tolkning (om man får informationen vill säga). 

Mätt eller inte, har jag aldrig kunna läsa av.

I mitt fall så tror jag att om det är nåt jag kan känna av så är det utmattning av dina exempel.

Du väckte en fråga inom mig nu som jag aldrig någonsin har tänkt på och det är: Hur länge måste "patienten" ha haft smärtan innan den kan läsas av? -jag vet som sagt inte. -har inte ens tänkt i de banorna förr.

Om ni vill ha med mig i ett Experiment som innefattar blodförlust eller elchocker så vill jag att en etiknämnd uttalar sig först

Vad då, är du en kyckling? Kvack kvack

Annons:
[Aestus]
2/14/13, 3:21 PM
#49

Vad är vitsen med att ha ett test när det är amatörer som ska utföra det?

Vad ska bevisas?

För vem ska det bevisas?

Vad göra med eventuella bevis som kommer fram?

Fjäril
2/14/13, 3:37 PM
#50

#35 Menar du som healer eller mottagare? Att ta emot är inga problem däremot vill jag nog klargöra några saker om jag ska vara den som sänder (på distans). Vilket upplägg "gäller"? Det är så många bud/kommentarer :) Jag kan fundera på något förslag också.

Sajtvärd på Övernaturligt

JonasDuregard
2/14/13, 3:47 PM
#51

#49 "Vad är vitsen med att ha ett test när det är amatörer som ska utföra det?"

Vem kallar du amatör? 

Oavsett hur det är med den saken: Experiment bedöms inte främst utifrån hur erfarna de som utför dem är, utan hur väl de är beskrivna och utförda. Emelie Rosa nämns ibland som ett exempel på det. 

"Vad ska bevisas?"

Hypotesen som föreslagits än så länge är att information förmedlas telepatiskt vid distanshealing.

"För vem ska det bevisas?"

En bra början är väl de inblandade. Jag tror till exempel att hypotesen inte stämmer så jag skulle överaskas vid ett positivt utfall. 

Frågan är vad ett negativt test visar. Än så länge har ingen med säkerhet sagt att de förväntar sig ett positivt utfall. VSK verkar anse att det inte går att dra några generella slutsatser alls från hans resultat. Det gör att man kan ifrågasätta testet eftersom det tydligen bara har ett intressant utfall (positivt resultat). Det bästa hade ju varit om vi hade en i healing-kretsar erkänd person som genomgick testet med en hypotes som denne var övertygad om, men det verkar än så länge inte som att någon sådan person är intresserad .

Vi kan så klart inte få 100% svar i någon riktning utan bara evidens på att det fungerar/inte fungerar. Man kan aldrig bevisa något med en enda liten studie.

JonasDuregard
2/14/13, 3:51 PM
#52

#50 "Vilket upplägg "gäller"?"

#26 eller #41 är de enda konkreta förslagen tror jag. Ta det du känner dig mest säker på eller kom på ett annat upplägg - vad som helst som du är säker på att du kan göra går oftast att förvandla till ett objektivt test.

"Att ta emot är inga problem […]"

Betyder det att du någon gång tagit emot healing som du kunnat känna? I så fall får du gärna fråga personen som skickade om den vill vara med på testet.

[VSK]
2/14/13, 4:57 PM
#53

#49

Vad är vitsen med att ha ett test när det är amatörer som ska utföra det?

Amatör kommer jag alltid vara oavsett erfarenhet. Jag skulle aldrig drömma om att ta betalt för distanshealing. Dörren är öppen för precis alla, erfarna som oerfarna.

[VSK]
2/14/13, 5:27 PM
#54

#51

VSK verkar anse att det inte går att dra några generella slutsatser alls från hans resultat.

Som sagt så kan jag bara prata av egen erfarenhet. Du ställde en massa frågor som jag aldrig har testat och nån enstaka fråga som jag aldrig upplevt. Skulle jag sagt tex att jag kunde känna skillnad på varmt eller kallt fotbad så hade jag ljugit.

Healing är för mig en otrampad stig. Dvs jag har aldrig gått några cirklar IRL. Jag hankar mig fram i min egen takt med det som sker inom dolda forum, eller om nån annan ber om healing.

Jag har hela tiden sagt att jag endast kan healing på distans. Om du vill ta reda på om jag kan känna skillnad på varmt eller kallt fotbad så är jag med. Men mest för min egen nyfikenhets skull. Det absolut sämsta som kan bli (avsett resultat) är ju att jag får öva 🙂

Det jag förhoppningsvis kan bidra med om det blir nån test av, är att försöka läsa av om det finns krämpor med i bilden och vart de sitter. Det betyder inte att jag är nån läkare. Ibland så får jag ingen information alls. Om det betyder att healingen misslyckades eller inte, vet inte jag.

Ibland så har jag fått information gällandes krämpor och healingen har gjort nytta. Likaså ibland så har jag fått information, men healingen har inte gjort nån märkbar nytta.

Och som jag skrev nyss så händer det att jag inte får nån information alls, men healingen gör nytta.

Och som sämsta tänkbara resultat så har jag varken fått information och healingen har ej gjort nån märkbar skillnad.

Varför det är så? -ja du, inte den blekaste.

Det enda jag med 100% säkerhet kan säga att allt i universum är energier (massa undantaget nu), positiva som negativa. Healing är oxå energier.

Fjäril
2/14/13, 5:42 PM
#55

Jag återkommer när jag sitter vid en dator ikväll. #52 Lite kort bara. Nu har jag iofs känt och fått bra resultat genom att ta emot healing men vad jag menade var att jag kan "ställa" upp på att ta emot utan vidare inblandning i hur det ska gå till, test och upplägg alltså.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Magi-cat
2/16/13, 8:04 AM
#56

Ett test som det här föreslagna kan förmodligen inte vare sig bevisa eller motbevisa något, det finns alltför många faktorer vi inte har kontroll över.

Är healern skicklig eller "vanlig"? Är sändare och mottagare "kompatibla"? (En del passar bättre ihop än andra.) Finns det något annat i situationen som påverkar mer än healingen? 

Och det utmanande: Att sända healing är en sak, att motta också, men icke-healing? Man kan aldrig veta säkert att ingenting händer i den situationen. Förväntningar spelar stor roll. Redan när man ringer och beställer tid för något, oavsett vad, händer något i kropp och psyke.

Med detta sagt tror jag ändå det är möjligt att avgöra om man mottar healing eller inte, men förmodligen inte under alla omständigheter. Det är subtila förmågor det här och de "dränks" lätt i brus. Men när helare och helad möts är det stort!

Jag skulle vilja att vi ser det här lilla experimentet (om det blir av) som ett sätt att prova oss fram hur man kan göra, lära oss själva något, se hur vi skulle kunna gå vidare- och att vi tycker att det är roligt.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2/16/13, 9:45 AM
#57

#56

Jag håller med dig.

Det är många ggr det inte "klaffar" och vad det beror på vette tusan.

Jag har skickat förslag till Jonas Duregård där jag förklarat hur man kan göra ett "idiotsäkert" test, bara alla av mottagarna är 100% ärliga.

Sedan bygger mitt förslag på att läsa av åkommor, inget annat. Allt annat är överkurs för mig.

Det handlar enbart om min förmåga och ej andras. 

Jonas har inte svarat på mitt sista PM så jag antar att det inget blir av. 😐

JonasDuregard
2/16/13, 10:53 AM
#58

#56 Ett positivt resultat (eller flera) skulle vara en stark indikation, så jag håller inte med dig alls om att det inte kan visa åt något håll!

Om vi kollar i det negativa fallet, om det är som du befarar och healingen är så svag att den inte går att mäta över bakgrundsfaktorer så är det kanske i alla fall lite intressant att samla bevis för det.

Jag förvånas över att de som tror att healing fungerar inte har högre tilltro till att testet ska ge positivt utfall.

[VSK]
2/16/13, 10:57 AM
#59

#58

Jag förvånas över att de som tror att healing fungerar inte har högre tilltro till att testet ska ge positivt utfall.

Räknar du in mig där?

JohannaEkroth
2/16/13, 11:00 AM
#60

#57 m.fl.  Men healing handlar väl om att läka, eller boosta läkning?

Läsa av åkommor är ju en form av intuitionsövning.

Det finns intuitionsövningar på en av de mediala sajterna och när en viss person skapar intuitionsövningarna känner jag alltid in rätt.

Trodde vi skulle studera hur vida man blir bättre av healing eller inte?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JonasDuregard
2/16/13, 11:13 AM
#61

#59 Det var mitt allmänna intryck bara och inte riktat mot någon speciell.

Är du övertygad om att du eller någon annan skulle kunna få ett positivt resultat med metoden jag föreslår ovan?

[VSK]
2/16/13, 11:17 AM
#62

#60

Läsa av åkommor är ju en form av intuitionsövning.

Både rätt och fel.

Det finns intuitionsövningar på en av de mediala sajterna och när en viss person skapar intuitionsövningarna känner jag alltid in rätt.

Coolt. Kan du berätta exakt vart jag har ont nu, om jag ens har ont?

Annons:
JohannaEkroth
2/16/13, 11:19 AM
#63

#62 Det gäller inte dig. 😎

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[VSK]
2/16/13, 11:24 AM
#64

#63

Ändå så länkade du till mitt inlägg 🤔

JonasDuregard
2/16/13, 11:26 AM
#65

Håll er till trådens ämne.

JohannaEkroth
2/16/13, 11:48 AM
#66

#64 Min fråga var framför allt till dig då jag trodde att studien skulle handla om hur vida man kan ge healing i läkande syfte?

Men är det inte i läkande syfte som healingen ska handla om så är jag inte intresserad att ingå i studien.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JonasDuregard
2/16/13, 11:54 AM
#67

#66 Det hade väl varit bra men är svårare att testa. Jag har ju föreslagit två protokoll, ett där mottagaren känner att den får healing och ett där sändaren läser av information från mottagaren.

Om man bara vill testa läkeförmågan är det bara en variant av det första. Man skulle kunna ha en mottagare som har någorlunda konstant verk till exempel och sedan blindat låta denne avgöra vilka tider denne får healing på, genom att försöka identifiera nedgång i värken.

JohannaEkroth
2/16/13, 11:57 AM
#68

Jonas, tack, i så fall så låter det väl som en bra grej. Då är det både att ta och ge ifrån bägge sidor. 😇

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JonasDuregard
2/16/13, 12:06 PM
#69

Det enda vi behöver är ett par av en mottagare och en sändare där mottagaren är säker på att den kan känna av när sändaren healar.

Jag trodde det skulle vara lätt att hitta på iFokus 🤔

Annons:
Fjäril
2/16/13, 12:07 PM
#70

Ett syfte med healing (speciellt på distans) är att känna in eventuella problemområden och fokusera på dessa. Även om mottagaren inte känner något för studen (under själva healingen) brukar det vara ett "bekräftande" om/när givaren informerar det denne har känt under stunden. Jag skulle gärna se att man sänder till samma person ett par gånger och sedan stämmer av information och eventuell "förändring".

Sajtvärd på Övernaturligt

[VSK]
2/16/13, 12:11 PM
#71

Det är så här.

När man skickar healing så kan man som bonus få information om eventuella åkommor (beroende på teknik). Vill påpeka att alla som skickar inte får informationen.

I mitt fall så kan jag styra hyfsat bra om jag vill få information eller inte när jag skickar healing.

Så om jag ställer upp med huvudsyfte att läsa av åkommorna, så kommer mottagaren givetvis få healing "på köpet".

Men i de flesta övningar jag deltar i så är det nog ganska omöjligt för mottagaren att känna av respektive healing då det handlar om energier och många "avsändare". Dock så kan jag oftast känna av mottagarens åkommor till viss del.

Jag skrev "viss del" för jag är ingen röntgenmaskin.

Många som skickar healing, eller mottager healing upplever färger. Jag har tyvärr aldrig själv fått uppleva det (än). Om det beror på min okunskap, eller brist på förmåga låter jag vara osagt.

[VSK]
2/16/13, 12:12 PM
#72

#70

Du förklarade bra.

Tack

🙂

Fjäril
2/16/13, 12:18 PM
#73

Det handlar också om, som Magi-cat skriver, "kemin" mellan mottagare och healer - dock tycker jag att vi kan testa. Jag ser inga problem i det eller att det skulle vara något att skylla på om det inte blir ett (till healingens fördel) positivt resultat. Om jag ska sända healing har jag ett par förtydliganden: 1. Mottagaren ska vara delaktig vid stunden, inga "jag vet inte om jag får healing eller inte" 2. Eftersom det är på distans avsäger jag mig alla ansvar gentemot annan person 3. Jag healar ingen som medicineras, är allvarligt sjuk (går under behandling) eller är gravid.

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2/16/13, 12:21 PM
#74

#72 Tack själv :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
2/16/13, 12:55 PM
#75

#58 Min tilltro till healing är stor.

Som jag sade är jag redan med i ett Experiment och är väldigt spänd på hur det ska utfalla.🙂

T.ex. kan man tänka sig att bruset förtar upplevelsen av healing men den går fram ändå. Jag påstår inte att det är så, men nämnde ett par tänkbara felkällor.

Vi testar något som vi inte vet vad det är. Testar vi healing eller testar vi en persons förmåga att sända till en annan och dennes förmåga att känna det? Det är inte nödvändigtvis exakt samma sak.

#70 ansluter mig till det. (Har ett till förslag också 😉)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2/16/13, 12:57 PM
#76

Jag är som sagt inte det minsta orolig eller nervös 😃

Annons:
Magi-cat
2/16/13, 1:00 PM
#77

#76 Bra! 😃

 Inte jag heller! 🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2/16/13, 1:01 PM
#78

😉

[VSK]
2/18/13, 5:28 AM
#79

Det har gått 5 dagar sen jag skickade PM till Jonas Duregård utan svar, vilket gör att det inte verkar bli något av med denna test. Synd, verkligen synd då jag hade sett fram emot detta.

Så jag släpper detta nu. 😴

JonasDuregard
2/18/13, 8:08 AM
#80

#79 Ja, det var ju ett sätt att påminna om att svara på ett PM 🤔.

Kanske skriver något senare, dock är det du föreslog i PM ganska långt från vad som diskuterats i tråden.

"Så jag släpper detta nu. Gäspar "

Jag visste inte att det var så 100% avhängigt på mig. Jag är hedrad men samtidigt tänker jag att i kampen att bevisa healing kommer jag kanske inte kunna ha huvudrollen eftersom jag inte tror på det.

Jag hjälper gärna till men i så fall med vetenskapliga tester (mitt grundläggande krav är att det finns ett tydligt kriterium för ett positivt resultat), och verkligen inte om jag ska få offentlig kritik för att jag glömmer bort att svara på något PM 😐. Jag tycker det är kul att hjälpa till men det är inget man kan kräva av mig på det sättet.

jaerven
2/19/13, 1:57 PM
#81

Sumpa inte det här nu. Jag ser flera fördelar med att ha Jonas med.

Han är skeptiker, och blir knappast misstänkt för att skönmåla eller övertolka resultaten. Han visade god initiativförmåga i den andra tråden med kompletterande frågor. Han har en god debatt stil, och retar sällan upp någon i onödan.

Detta kan kanske stämma in på flera, men som Jonas velat ta på sig detta, så tycker jag det vore synd att inte tacka och ta emot.

Magi-cat
2/20/13, 7:46 PM
#82

Tyst i tråden? 😐

Vad behövs? Någon som vill sända healing och någon/några som vill vara försökspersoner?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2/20/13, 8:49 PM
#83

#82 Ja, helst ett healer-mottagar par där mottagaren med säkerhet kan känna när denne får healing. Jag tycker ofta jag ser berättelser om sådant på iFokus så det borde gå att hitta.

Annons:
Fjäril
2/20/13, 8:53 PM
#84

Ja, vilka är intresserade?

Sajtvärd på Övernaturligt

mayolica
2/24/13, 4:53 PM
#85

Det låter intressant. Jag kan vara med.

~ mayolica ~

Magi-cat
2/24/13, 5:00 PM
#86

#85 vad bra! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

pinku
2/24/13, 5:23 PM
#87

Jag kan också tänka mig att vara testperson. Dock är jag skeptiker, vet inte om såna testpersoner behövs?

jaerven
2/24/13, 11:38 PM
#88

#87

Varför inte? Skeptiker säger sig alltid vara öppna för att ompröva sin ståndpunkt om de bara får bevis, och det här testet skall ju utformas så att det inte skall behöva tolkas.

pinku
2/25/13, 12:36 AM
#89

#88

Jag tänkte mer på att det kanske redan fanns tillräckligt med skeptiska försökspersoner, eller vad vet jag. Är inte helt på det klara med hur testet ska utformas. Ville bara anmäla intresse 🙂

Magi-cat
2/25/13, 7:38 AM
#90

JD skrev: "Det enda vi behöver är ett par av en mottagare och en sändare där mottagaren är säker på att den kan känna av när sändaren healar."

och i #25: "…. jag ser gärna att försökskaninerna är några som anser att de kan känna när de fått healing innan."

Som jag tolkar det är det tänkt att försöket ska använda fp som tror/är säkra på att de känner när de får healing.

(Men det går väl iofs att göra andra test också. 🙂)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: