Övrigt

[Länkar] Lättlästa sidor

2013-02-11 12:35 #0 av: JohannaEkroth

Här är en länk till en sida med grundläggande fakta om rymden. Den är skriven på lättförståelig svenska och innehåller mängder med nyttig information.

http://www.ungafakta.se/stjarnorplaneter/irymden/stjarnor.asp

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2013-02-11 12:37 #1 av: JohannaEkroth

Här är en sida om Svarta hål på Svenska. Det förekommer en del svåra ord. Men det finns en ordlista som förklarar orden.

http://fy.chalmers.se/~f3aamp/dd/VVV/Svart/black_holes.html

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2013-02-11 12:49 #2 av: JohannaEkroth

Forskning och Framsteg är en tidskrift men har en hel sida på webben med artiklar och annat om nytt i forskningsvärlden. På svenska.

http://fof.se/

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2013-02-11 12:52 #3 av: JohannaEkroth

Forskning.se - Den nationella forskningsportalen

http://www.forskning.se/

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2013-02-11 13:01 #4 av: JohannaEkroth

Är du ung och är intresserad av naturvetenskap och teknik. Då kanske Förbundet Unga Forskare är något för dig. Förbundet Unga Forskare är en ideell organisation för ungdomar som är intresserade av naturvetenskap och teknik. Information om föreningens verksamhet, kurser och utställningar. Kostnadsfritt.

http://www.ungaforskare.org/

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2013-02-11 13:06 #5 av: JohannaEkroth

Här hittar du fakta och material om Carl von Linné, i form av lektioner och idéhäften om att leva under Linnés 1700-tal, vad Linné lärt oss om medicinalväxter som livsviktiga läkemedel och om organismvärldens utveckling. Du kan också ta reda på hur Linné var som vetenskapsman, pedagog och läkare. Lektionerna hör till Skolprojekt Linné som var en skolatsning under Linnéåret 2007. 

http://www.bioresurs.uu.se/skolprojektlinne/linnelektioner.html

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2013-02-11 13:12 #6 av: JohannaEkroth

Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm strävar efter att erbjuda "kunskap om naturen och människans livsmiljö". Webbplatsen innehåller information om pågående utställningar, samlingar, databaser och naturhistoriska artiklar. 

http://www.nrm.se/

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2013-02-11 13:20 #7 av: JohannaEkroth

Här kan du på ett roligt sätt lära dig mer om Sveriges natur, ekologi och biologiska mångfald. Sidan är tänkt som ett läromedel för elever i skolan - med faktasidor om olika landskapstyper - skogen, fjället, sjön, jordbruket, havet och staden. Eller om du helt enkelt bara vill veta mer om saker och ting. Du hittar även frågesport och uppgifter att lösa ute i naturen. Kräver Shockwave Player på datorn. 

http://www.bioresurs.uu.se/myller/index.html


Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2013-02-11 13:29 #8 av: JohannaEkroth

Den här sidan visar det periodiska systemet på ett interaktivt sätt och på många språk. Bland annat svenska. Informationen hämtas från Wikipedia eller från IUPAC Red Book. Det finns också ett diskussionsforum för att ställa frågor om kemi. Bakom sidan står en privatperson. 

http://www.ptable.com/

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.